Sztuka kamuflażu21 wrz 2011
(Tu film, i choć na Y.T. to niedostępny).Roger Hanlon: Muszę się przyznać, że krzyczałem podczas nakręcania tego wideo
Flora: Co sprawiło, że morski biolog krzyczał ze strachu?
Flora: Roger Hanlon nakręcił tą scenę jakieś 10 lat temu studiując życie morskie Karaibów. Śledził ośmiornicę przez ok. godzinę, kiedy schowała się w kamieniach, zmieniła styl kamuflażu i…
RH: Postawiłem kamerę prosto przed jej pyskiem, że tak powiem…
Flora: i ośmiornica zmieniła wygląd swojego kamuflażu w sposób zaskakujący.
RH: wybieliła się w bardzo szybki sposób
Flora: i potem oblała sepią
RH: ale ja podążyłem za nią i dokończyłem nurkowanie. Wynurzyłem się na powierzchnię – było tam tylko półtora metra głębokości i krzyczałem jak opętany, aż inni pomyśleli, że miałem wypadek podczas nurkowania
Flora: A naprawdę był to…
RH: Był to moment, który nazywamy eureką. Nie mam co do tego wątpliwości
Flora: Było tak dlatego, że Hanlon starał się zrozumieć jak działa kamuflaż u głowonogów
RH: Głowonogi: kałamarnice, ośmiornice i mątwy
Flora: Mistrzowie optycznej iluzji
RH: Są znane z tego, że gdziekolwiek się nie znajdą, potrafią się doskonale zakamuflować. Żadne inne zwierzę nie jest w stanie równać się z nimi szybkością, rodzajem i wyglądem kamuflażu.
Flora: i mają one do swojej dyspozycji kilka tricków. Ośmiornice i mątwy mogą zmienić teksturę skóry.
RH: Jest to jedyna grupa zwierząt jakie znamy, która jest w stanie kontrolować wypukłości na swojej skórze.
Flora: Porównuje wymiarowość za pomocą wzroku, a nie poprzez dotyk
RH: Co jest zdumiewające
Flora: I przy tym zmienia kolory. Oto mamy ośmiornicę…
RH: która robi trick nazywany przez nas „chodzącym kamieniem”
Flora: Jestem kamieniem… jestem kamieniem, ale popatrzcie teraz!
RH: Niezwykłe w tym wszystkim jest to, że zwierzęta te nie rozpoznają kolorów lecz są zdolne stworzyć pasującą kolorem powierzchnię. Ale nie wiemy jak to robią.
Flora: Oczywiście Hanlon chciałby się tego dowiedzieć. Jednym ze sposobów aby przestudiować ten proces jest spojrzeć z bliska na skórę kałamarnicy. Na to patrzycie właśnie teraz.
RH: Jest to superzbliżenie skóry, żywej, uśpionej kałamarnicy.
Flora: A te plamki pigmentu zwane są chromatoforami. Są one w trzech kolorach…
RH: Żółty, czerwony i brązowy, ale znajdują się tam reflektory pod pigmentem, które produkują połączenia krótkofalowe: błękity i zielenie.
Flora: I jak możecie zobaczyć, chromatofory zmieniają swój kształt w czasie zmiany koloru skóry
RH: Każdy z tych niewielkich punktów jest w stanie powiększyć się nawet o 15 razy.
Flora: I wygląda na to, że chromatofory kurczą i rozkurczają się przez cały czas.
RH: Są ukryte pod kamuflażem przez całą noc i z tego co wiemy nie śpią.
Flora:[/]b Dzieje się tak dlatego, że głowonogi ze swoim elastycznym ciałem polegają na kamuflażu jako głównym zabezpieczeniu przed drapieżnikami. Kamuflaż to nie tylko kolor ale i tekstura. Oto jedna z głównych hipotez Hanlona
RH: Udało nam się znaleźć 3-4 tekstury, które tworzą po to aby osiągnąć odpowiedni kamuflaż.
Flora: Mamy więc jednolitą…
RH: Przez jednolitą rozumiemy, że nie ma ona żadnego kontrastu.
Flora: Modułową
RH: Modułowa oznacza niewielkie ciemne i jasne cętki
Flora: i destrukcyjna, której idea polega na…
RH: wpływaniu na sposób rozpoznawania czym naprawdę jest to zwierzę.
Flora: W oparciu o badania laboratoryjne Hanlona, wybór określonej powierzchni ukazującej się na ciele ośmiornicy opiera się na kilku spostrzeżeniach z otaczającego ją środowiska. Hanlon nie nazywa tego odruchem, bo w proces zaangażowane jest spostrzeganie
RH: Ale przebiega on bardzo szybko
Flora: Kolor i tekstura ulega zmianie w czasie poniżej sekundy. Dlaczego one tak działają jest wciąż czymś w rodzaju tajemnicy. Rzućmy okiem na wideo z ośmiornicą raz jeszcze. Hanlon analizował to wideo klatka po klatce. Jednak nie jest w stanie powiedzieć dlaczego nie można dostrzec zwierzęcia.
RH: Nie byliśmy w stanie znaleźć prawdziwie statystycznych porównań wskazujących na kolor, jasność czy element tła. Kamuflaż wcale nie wygląda identycznie jak tło.
Flora: Kamuflaż oznacza oszukanie wszystkich którzy na ciebie patrzą. Co sugeruje…
RH: że jesteśmy w kłopocie jeśli uważamy, że świat wygląda tak jak go widzimy. Potrzebujemy znacznie więcej informacji, a także wiedzy o tym jak inne zwierzęta widzą to w zupełnie inny sposób.
http://nowaatlantyda.com/2011/09/21/sztuka-kamuflazu/