Niezależne Forum Projektu Cheops Niezależne Forum Projektu Cheops
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj. Maj 04, 2024, 10:47:07


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1] |   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kadzidlo-Weihrauch  (Przeczytany 5581 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Rafaela
Gość
« : Marzec 28, 2011, 15:52:22 »

Ogień i dym - czyli kadzidło w Kościele - ks. Jakub Dębiec
Drukuj | Email
Króluj nam Chryste nr 1/2005Kiedyś używano je w trakcie pogrzebów, później palono je przy bazylikach, przed ikonami, relikwiami świętych jak również niesiono je w orszakach papieskich i w procesji z Ewangeliarzem. Dziś używa się je głównie przy wystawieniu Najświętszego Sakramentu. O czym mowa? Oczywiście o kadzidle.

Szóstego stycznia przypada uroczystość Objawienia Pańskiego, którą w Polsce nazywamy tradycyjnie świętem Trzech Króli. W tym dniu błogosławi się w kościołach obok kredy właśnie kadzidło w nawiązaniu do darów, które złożyli Dzieciątku Jezus trzej Mędrcy ze Wschodu.

Kadzidło znane jest każdemu ministrantowi, chociaż nie każdy ministrant do tzw. „ognia” może być wyznaczony. Sprawowanie uroczystej liturgii bez użycia kadzidła wydaje się nam niemalże niemożliwe. Gdy oglądamy transmisje różnych uroczystości z Watykanu, to możemy zauważyć, że kadzidło jest używane prawie zawsze. Jednak w pierwszych wiekach istnienia Kościoła nie używano kadzidła. Dlaczego?
 

Trudne początki kadzidła w Kościele

Kadzidło znane już było w starożytności. Używano je w Grecji, w Rzymie, a Egipcjanie mówili o nim, że oczyszcza i upiększa. Stosowano je zatem ze względów higienicznych, aby usunąć nieprzyjemne zapachy. Posługiwano się nim również, aby oddalić moce i wpływy diabelskie. Ponadto użycie kadzidła było wyrazem czci wobec bogów pogańskich oraz władców.

Z kart Starego Testamentu dowiadujemy się też, że kadzidła używali żydzi czcząc prawdziwego Boga. Zapalali je oni, jako ofiarę chwały, dwa razy dziennie (rano i wieczorem) na specjalnie do tego przygotowanym złotym ołtarzu, znajdującym się w świątyni przed świętym miejscem. W Księdze Apokalipsy, należącej do zbioru ksiąg Nowego Testamentu, przeczytać możemy także o kadzidle, jako znaku czci Boga i modlitwy do Niego zanoszonej.

Dlaczego zatem chrześcijanie zwlekali z „wprowadzeniem” kadzidła do liturgii, chociaż było ono tak powszechnie znane i stosowane? Właśnie dlatego, że było ono tak powszechnie stosowane, przede wszystkim w kulcie bożków i cesarzy, nie chciano używać go w liturgii. Nie można zapomnieć, że był to również czas prześladowań. Tych chrześcijan, którzy w wyniku prześladowań wyrzekli się wiary, określano mianem thurificati. Oznaczało to, że złożyli ofiarę z kadzidła przed wizerunkiem cesarza, oddając w ten sposób jemu cześć.


Od praktyki do symboliki

Zmiana nastąpiła wówczas, kiedy ustały prześladowania. Pierwsze wzmianki o używaniu kadzidła na Zachodzie pochodzą z VII wieku (na Wschodzie np. w Jerozolimie kadzidła podczas liturgii używano już w IV wieku). Początkowo użycie kadzidła miało znaczenie czysto praktyczne – aby można było lepiej oddychać. Późnie nadawano użyciu kadzidła także znaczenie symboliczne, jako znaku uwielbienia dla obecnego we wspólnocie Pana oraz symbolu wznoszących się do tronu niebios modlitw wiernych.

Kadzidła używano początkowo w trakcie pogrzebów, później palono je przy bazylikach, przed ikonami, relikwiami świętych, jak również niesiono je w orszakach papieskich i w procesji z Ewangeliarzem.


Kadzidło dziś

Jak sami dobrze wiecie, dziś używa się kadzidła przy wystawieniu Najświętszego Sakramentu, jak również w odniesieniu do osób (biskupa, kapłanów i wiernych), przedmiotów (ołtarz, krzyż, paschał) oraz rzeczy (dary składane na ołtarzu).

Są też pewne zasady odnoszące się do sposobu okadzania. Trzema pociągnięciami (rzutami) trybularza okadza się: Najświętszy Sakrament, relikwie Krzyża Świętego, uroczyście eksponowane obrazy Pana Jezusa, dary chleba i wina użyte dla sprawowania Mszy świętej, krzyż ołtarzowy, ewangeliarz, paschał, celebransa, chór oraz zgromadzonych wiernych. Podwójnym rzutem okadza się relikwie i obrazy świętych.


Znak modlitwy i uwielbienia

Ciekawe jest również, że poszczególne „części składowe” kadzidła miały swoje znaczenie symboliczne. Otóż ogień był znakiem bliskości Boga, sam zapach kadzidła wskazywał na łaskawość Boga, natomiast obłok kadzidła był rozumiany jako symbol modlitw wiernych, wznoszących się przed Boże oblicze. Dziś, mówiąc o symbolice kadzidła, wskazuje się przede wszystkim na kadzidło, jako znak modlitwy i uwielbienia Boga, które są zanoszone przed Jego tron przez zgromadzoną wspólnotę wiernych.


Trybularz „gigant” czyli botafumeiro

Do okadzania używa się trybularza (thuribulum) i łódki (navicula), która to nazwa przyjęła się w średniowieczu, od kształtu naczynia służącego do przechowywania kadzidła. Trybularze, które Wy używacie są stosunkowo niedużymi przedmiotami (wys. ok. 30 cm). Czy wiecie, że w Hiszpanii w Santiago de Compostela (miejsce pielgrzymkowe, gdzie w katedrze przechowywane są relikwie Św. Jakuba Apostoła), jest używany trybularz „gigant”? Nazywa się go „botafumeiro”. Wykonany jest ze srebra, ma prawie 2 m wysokości (wraz z “łańcuszkami”), waży 54 kg., a do jego obsługi potrzeba aż siedmiu mężczyzn.

Mam nadzieję, że te kilka informacji na temat kadzidła, jego symboliki i historii, jego związku z liturgią Kościoła, przydadzą się Wam i sprowokują Was do poszukiwania odpowiedzi na dalsze pytania, np.: co to jest kadzidło, jak się je przygotowuje?
 
 Ks. Teodor Puszcz TChr, Pocałunek ołtarza i okadzenie (6)    PDF    Drukuj    Email

         Po dojściu do prezbiterium (miejsca, gdzie się znajduje ołtarz, miejsce przewodniczenia - sedilia - i ambona) kapłan udaje się do ołtarza i razem z obecnymi akurat na tej Eucharystii koncelebransami i diakonem całuje ołatarz . Ołtarz chrześcijański jest symbolem Chrystusa, który na tym świętym stole staje się obecny jako ukrzyżowany i wywyższony Pan i przy którym rozdaje siebie wiernym jako Pokarm i Napój. Pocałunek ten jest wyrazem głębokiego szacunku dla Chrystusa - Arcykapłana i Gospodarza tej Świętej Uczty. Kapłan czyni to pozdrowienie w imieniu całej wspólnoty. W dni świąteczne dokonuje się także okadzenia ołtarza. Dla wielu ludzi jest ta ceremonia, sięgająca już do czasów starożytnych, niezrozumiała i jawi się jako przestarzała i bezsensowna. Dlatego w tym miejscu wskazane jest powiedzieć coś więcej na temat okadzenia i kadzidła, które liturgia Kościoła stosuje także przy innych okazjach.

        Kadzidło jest wysuszonym sokiem ze zranionego drzewa gatunku boswellia sacra. Ten rodzaj drzew, którego znanych jest 25 odmian, spotyka się w południowej Arabii, północnej Afryce i w Indiach. Jedyne dostępne w Europie kadzidło pochodzi z południowego wybrzeża Półwyspu Arabskiego, z terenów dzisiejszych krajów Jemenu i Omanu. Jest to żywica z drzew boswellia sacra, boswellia carteri. Rośliny tego rodzaju osiągają wysokość 2-3 m. Ich gałęzie wychodzą z mocnego korzenia już przy ziemi, co daje im wygląd krzewów. Kora łuszczy się w dużych kawałkach i w wyniku wzrostu jest zrzucana oraz zastępowana nową. Liście, które wyrastają późną jesienią (długości 15-25 cm), mają filcowatą powierzchnię i na gałęzi wyrastają w dużej odległości od siebie lub jako kępa na jej końcu. Na wiosnę wyrastają białe kwiaty, które wczesnym latem zamieniają się w okrągłe owoce pestkowe. Podczas gorącego lata, zwykle w maju, zdziera się korę na pniu i gałęziach. Z tych ran wypływa klejąca, mlecznego koloru ciecz, która twardnieje na powietrzu. Żywica ta wypływa w małej ilości, a jej jakość jest słaba, dlatego po miesiącu zdziera się ją i wyrzuca. Podczas następnych dwóch tygodni wypływa więcej soku z nacięć. Jednak i ten sok nie nadaje się do użytku. Dopiero po trzecim zdarciu zaczyna się właściwe żniwo. Teraz w gorących miesiącach letnich zbiera się raz w tygodniu wytryskające kadzidło, ok. 500g z jednego średniej wielkości drzewa. W październiku, na końcu gorącej pory roku, zmniejsza się wyciek żywicy i kończy się żniwo. Drzewa te dopiero po rocznej lub dwuletniej przerwie znów wykorzystuje się do pozyskiwania kadzidła. Więcej na ten temat można doczytać w pozycji Michaela Pfeifera. Der Weihrauch. Geschichte, Bedeutung, Verwendung. Regensburg 1997.

        Używanie kadzidła tzn. mieszanki różnych żywic, było już znane w starotestamentalnym kulcie świątynnym i w pogańskiej starożytności. Chrześcijanie najpierw go odrzucali z powodu ofiary kadzidła, składanej przed statuami pogańskich bóstw. W czasach konstantyńskich kadzidło "wtargnęło" jednak ze Wschodu do chrześcijańskiej liturgii. Tutaj rozumiano je jako symbol modlitwy w myśl psalmu: niech wznosi się ku Tobie moja modlitwa jak kadzidło (Ps 141, 2) oraz spalania się miłości Boga i bliźniego. Jednocześnie jest ono znakiem czci i modlitwy wstawienniczej Kościoła.

        Jeśli chodzi o symbolikę kadzidła w Nowym Testamencie, to można je najpierw uważać za jeden z trzech darów bożonarodzeniowych. Według Mt 2, 11 mędrcy przynieśli Dziecięciu złoto, kadzidło i mirrę - najcenniejsze dary, jakie były wtedy osiągalne. Pokłon magów widziano w tradycji jako spełnienie się proroctwa Iz 60, 6 - jako eschatologiczną pielgrzymkę ludów na Syjon. Wszystkie trzy dary nie występują razem nigdzie w Starym Testamencie. W historii wykładni Pisma św. nabrały one doniosłego znaczenia: kadzidło było darem dla Chrystusa jako Boga, złoto było darem dla Chrystusa jako Króla i mirra - już od czasów Ireneusza i Orygenesa - darem dla Chrystusa jako człowieka oraz symbolem Jego śmierci. W Nowym Testamencie jest jeszcze w innym miejscu mowa o kadzidle. W 5 i 8 rozdziale Apokalipsy Wizjoner z Patmos daje wskazówki do rozumienia jego znaczenia. Aniołowie przynoszą nie tylko Bożą Nowinę na świat, ale zanoszą również prośby ludzi przed tron Boga. Unoszenie się nieustannej  modlitwy zostało ujęte w obraz kadzidła (Ap 8, 3-5). Na trzecim miejscu należy wymienić metaforyczne znaczenie kadzidła u św. Pawła jako woni. Dla dopełnienia symbolicznego znaczenia pachnącej żywicy należy dodać miejsca z corpus paulinum, w których Paweł posługuje się pojęciem woni jako metafory. Dla przykładu następujący fragment: Niech będą dzięki Bogu, który pozwala nam zawsze uczestniczyć w tryumfie Chrystusa i wszędzie roztacza przez nas woń Jego poznania. Dla Boga jesteśmy bowiem wonnością Chrystusa, zarówno wśród tych, którzy są na drodze do zbawienia, jak też wśród tych, którzy są na drodze do zagłady (2 Kor 2, 14-15).

        W liturgii Kościoła stosuje się więc okadzenie ołtarza, księgi ewangelii, świec, obrazów, a także celebransów i wspólnoty wiernych. Niewłaściwym byłoby uważać kadzidło tylko jako dar dla Boga, jako rzeczowy dar. Kto zna jego bogatą symbolikę, ten będzie go uważał za "homilię bez słów".

        Okadzenie ołtarza przybrało szczególną formę. Kapłan z kadzielnicą obchodzi go wkoło i okadza. Okadzany jest także znajdujący się przy ołtarzu krzyż, jak również paschał w okresie wielkanocnym, relikwiarz oraz wizerunek (obraz lub figura).
« Ostatnia zmiana: Marzec 28, 2011, 16:06:20 wysłane przez Rafaela » Zapisane
Rafaela
Gość
« Odpowiedz #1 : Marzec 28, 2011, 16:12:40 »

Kadzidlo jako lekarstwo.

Boswellia i olibanum w medycynie ajurwedyjskiej i europejskiej. Boswellia w medycynie sportowej.

Rodzaj kadzidłowiec – Boswellia należy do rodziny osoczynowatych – Burseraceae. Kadzidłowce (drzewa) występują w Afryce Północnej i Północno-Wschodniej. Są uprawiane w Indiach i Arabii. W swoim metabolizmie wytwarzają kwasy bosweliowe (niem. Boswelliasäuren, ang. Boswellic acid)), które są zaliczane do trójterpenów. Najbardziej znanymi gatunkami kadzidłowca są: Boswellia carteri Birdwood i Boswellia serrata Roxburgh. Dostarczają gumożywicę o nazwie Olibanum. Olibanum wypływa samoistnie z drzew kadzidłowych lub ich kora jest nacinana, przez co wyciek gumożywicy jest wymuszany. W handlu jest sprzedawana w postaci grudek, granulatu lub proszku. Olibanum pochodzący z Indii określane jest nazwą Indian Olibanum lub Salai Guggal. Indischer Weihrauch, czyli indyjskie kadzidło z Boswellia serrata jest ujęte przez Deutscher Arzneimittel Codex z 2005 r. Pod nazwą Indian Frankincense figuruje ten surowiec w British Pharmacopoeia z 2009 r. Zgodnie z jej wymogami: 11-keto-beta-boswellic acid C30H46O4 – m.cz.470,7 – minimum 1 % w suchym surowcu; acetyl-11-keto-beta-boswellic acid C32H48O5 – m.cz. 512,7 – minimum 1% w suchym surowcu. Strata masy po suszeniu – maximum 8%. Popiół – maximum 10%.

Kwasy bosweliowe mają strukturę pięciocyklicznych trójterpenów. Są typu oleananu (alfa-bosweliowy kwas) i ursanu (beta-bosweliowy kwas). Znane są również: kwas acetylo-alfa-bosweliowy, kwas acetylo-beta-bosweliowy, kwas 11-alfa-hydroksy-beta-bosweliowy i kwas 3-acetylo-11-keto-beta-bosweliowy.

W tradycyjnej medycynie Indii oleo-żywica i gumożywica kadzidłowca są używane w leczeniu stanów zapalnych stawów i kości, stanów zapalnych i bólowych kręgosłupa, nieżytów układu oddechowego. Należą do środków wykrztuśnych, antyseptycznych, przeciwlękowych, przeciwnerwicowych i wykrztuśnych. W medycynie ajurwedyjskiej Boswellia serrata to ważny środek przeciwreumatyczny.

Badania współczesne dowiodły, że olibanum rzeczywiście działa przeciwbólowo, zmniejsza stany zapalne w przebiegu reumatyzmu, wpływa ochronnie na miąższ wątroby, antyproliferacyjnie wobec nowotworów (szczególnie Boswellia carteri), immunomodulująco, uspokajająco, przeciwbakteryjnie i wykrztuśnie. Wyniki pochodzą głównie z badań na zwierzętach.

Olibanum pobudza wydzielanie soków trawiennych i żółci. 100 mg alkoholowego wyciągu z Olibanum daje efekt przeciwbólowy i przeciwzapalny równy 100 mg fenylobutazonu.

Liczne doniesienia potwierdzają szczególną przydatność wyciągów z Boswellia serrata i Boswellia carteri w leczeniu chorób reumatycznych, owrzodzeń jelita grubego, zespołu jelita drażliwego, stanów zapalnych oskrzeli i zatok. In vitro wykazano hamowanie proliferacji komórek nowotworowych linii Leukemia i Glioblastoma. Istnieją przesłanki o uzasadnionym stosowaniu Olibanum w leczeniu wspomagającym raku mózgu. Składniki Boswellia działa antytumorowo przez hamowanie topoizomerazy I i II-alfa oraz przez pobudzanie programowanej śmierci komórek (apoptozy). Hamuje elastazę leukozytową i degradację glikozaminoglikanów (w stawach zapalnie zmienionych).

Preparaty z Boswellia hamują 5-lipooksygenazę i uwalnianie leukotrienów, przez co wpływają przeciwzapalnie. Inhalacje i zażywanie gumożywicy Boswellia zmniejsza ryzyko wystąpienia astmy oskrzelowej. Gumożywica bosweliowa leczy chroniczne stany zapalne jelita grubego, dlatego jest zalecana w leczeniu choroby Crohn’a.

Olejek bosweliowy (eteryczny), wyciągi alkoholowe z Olibanum hamują rozwój grzybów i bakterii.

W handlu znajdują się gotowe preparaty zawierające ekstrakt Boswellia, najczęściej standaryzowany na zawartość kwasów bosweliowych (60%). Zalecane dawki takiego ekstraktu wynoszą 300-400 mg 3 razy dziennie.

W Polsce dostępny jest preparat Salai Guggal Plus z linii Ayurveda Line (Spring Irena Laszewska) – tabletki zawierające między innymi Boswellia serrata 200 mg, Zingiber (imbir) 50 mg. Trigonella (kozieradka) 50 mg, Curcuma (ostryż) 50 mg, czyli składniki jak najbardziej polecane w leczeniu schorzeń stawów, wątroby i jelit.

Boswellia jest wartościowa dla medycyny sportowej. Osoby uprawiające hobbistycznie i zawodowo sport zawsze narażone są na nadwyrężenia układu narządów ruchu, szczególnie stawów. Po intensywnych wysiłkach fizycznych i treningu, np. u biegaczy, dośc często dochodzi do spastyczności mięśni szkieletowych, powstawania zakwasów, wysięków prozapalnych. Boswellia w monopreparatach i w lekach złożonych (np. z imbirem, kurkumą, mirrą, hakoroślą – Harpagophytum) będzie wspomagała procesy naprawcze i rekompensacji fizjologicznej oraz zapobiegała niepożądanym procesom zapalnym oraz zwyrodnieniowym (degradacyjnym w tkance chrzęstnej).

Nalewka bosweliowa (1:5, na alkoholu 40-60%), olejek bosweliowy (eteryczny) wcierane w okolice stawów dodatkowo łagodzą obrzęk i dolegliwości bólowe oraz poprawiają miejscowo krążenie krwi i limfy.

Nalewkę bosweliową 1:5 (1 cz. gumożywicy na 5 części ciepłego alkoholu 40-60%) – Tinctura Boswelliae można zażywać 3 razy dziennie po 5 ml; a przy kaszlu i chorych zatokach oraz zapaleniu oskrzeli – 4 razy dziennie na miodzie.

Olejek eteryczny uzyskiwany z Olibanum zawiera alfa-pinen, alfa- i beta-felandren octan-1-oktylu, dipenten, limonen, alfa-tujen, mircen, p-cymen, humulen, gwajen beta, farnezol, borneol, karwon, octan terpinylu, beta-jlangen, beta-kadinen, trans-bergamoten i in. Olibanum posiada około 5-10% olejku eterycznego, ponadto 60-70% żywic i ok. 20% gum (galaktoza, arabinoza, kwas metyloglukuronowy).

Olibanum jest skłądnikiem niektórych kosmetyków (mydła, lotio, perfumy, kremy, balsamy, żele i płyny do kąpieli). Zawartość Olibanum w kosmetykach nie przekracza 1%.

Olejek bosweliowy (dostępny w handlu) i Olibanum pobudzają miesiączkowanie i wzmagają wentylację płuc (częstość oddechów). Zwiększają też diurezę.
Zapisane
Strony: [1] |   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC | Sitemap

Strona wygenerowana w 0.032 sekund z 17 zapytaniami.

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

julandia x-cry zielone-wzgorze szkolamagii watahacienia