Tytuł: Odp: Maria Magdalena Wiadomość wysłana przez: Kiara Grudzień 29, 2009, 12:31:53 MM. = Salome i rola tanca brzucha.
" Zrodlo ród³o taùca brzucha stanowi œwiat Sumerów i kult bogini Isztar, której kap³anki prawdopodobnie taùczy³y rytualne taùce, tak¿e zwi¹zane z p³odnoœci¹. Taniec odgrywa³ bardzo wa¿n¹ rolê w kulcie Isztar - miednica stanowi³a dla kobiety Ÿród³o jej mocy twórczej. Tancerki taùczy³y wokó³ ognia - rytua³, ( CYGANIE CALY CZAS TANCZA WOKOL OGNISKA ) który póŸniej przejêli Rzymianie w ramach kultu Westy. Taniec bêd¹cy "przodkiem" taùca brzucha pe³ni³ istotn¹ rolê w kulturach, które czci³y "wielk¹ boginiê". SeksualnoœÌ stanowi³a dar bogini, Ÿród³o ¿ycia. Mity o Isztar mówi¹, ¿e bogini co roku poœlubia swego syna Tammuza, boga przyrody, a potem ten umiera. Zrozpaczona bogini schodzi do œwiata zmar³ych i taùczy taniec siedmiu woalów jeden z nich przy ka¿dej z bram zaœwiatów. Dziêki temu Tammuz rodzi siê ponownie. Ta historia powi¹zana jest z cyklem pór roku. Podobne mity mówi¹ o Izydzie, Ozyrysie i Horusie (staro¿ytny Egipt), o Asztarte i Baalu (Kananejczycy, Hebrajczycy, Fenicjanie), o Kybele i Attisie (Frygia). Bogini Afrodyta pochodzi tak¿e od Asztarte, a jej kult wi¹za³ siê z podziwem dla kobiecej zmys³owoœci. Dla odmiany kult Artemidy zosta³ po³¹czony z kultem Kybele. Podczas œwi¹t i pochodów na czeœÌ Artemidy taùczono i grano na tamburynach i zillsach. Jej kult by³ powi¹zany z ksiê¿ycem, podobnie jak kult Isztar. Historia biblijna o taùcu Salome z woalami powi¹zana jest z dawnym kultem Isztar. Wed³ug zwyczajowej interpretacji, Salome by³a niejako "taùcz¹c¹ femme fatale" - swoim taùcem zachwyci³a Heroda, a ten zgodzi³ siê spe³niÌ jej ¿yczenie. Salome z namow¹ matki za¿¹da³a g³owy Jana Chrzciciela na tacy. Gdy kultury patriarchalne zaczê³y wypieraÌ zjawiska takie, jak kult wielkiej bogini, zaczê³y powstawaÌ haremy. Taniec rozwija³ siê jako rozrywka kobiet dla kobiet, ¿yj¹cych w zamkniêciu. Potem zaœ taniec zacz¹³ s³u¿yÌ rozrywce mê¿czyzn, uzyskaniu czegoœ od nich. Taniec brzucha przywêdrowa³ do œwiata Zachodu pod koniec XIX wieku. Zaprezentowa³a go tancerka "Little Egypt" w Chicago, wywo³uj¹c skandal. Wtedy w³aœnie stworzono niepochlebn¹ z za³o¿enia nazwê "taniec brzucha"." ************* Ja bym dodala iz kaplanki ognia sa starsze niz swiat Sumeru ,W Mitryzmie one byly ( juz pisalam iz Mitra tak naprawde jest kobieta) , rowniez byly kaplanki ognia tanczace rytualny taniec plodnosci przy ogniu. Zawsze kaplanki byly strazniczkami ognia ( inaczej domowego ogniska) , od zawsze ogien byl symbolem Boga , przez ogien ( gorejacy krzew) Stworca bardzo czesto kontaktowal sie z ludzmi , oczywiscie jest to symbolika dla nas , nie mniej jednak chodzi o wewnetrzna harmonie i uzyskanie energii , ktora powoduje lewitacje. Kiara :) :) |