Tytuł: ZwiÂązek geniuszu z psychozÂą udowodniony Wiadomość wysłana przez: Mobius Luty 04, 2010, 21:47:33 Naukowcy z Instytutu Psychiatrii KrĂłlewskiego College'u LondyĂąskiego i Karolinska Institutet w Sztokholmie po raz pierwszy wykazali, Âże istnieje zwiÂązek miĂŞdzy wyjÂątkowymi uzdolnieniami intelektualnymi a zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym, zwanym rĂłwnieÂż psychozÂą maniakalno-depresyjnÂą.
Przekonaniu temu wielokrotnie dawno wyraz na przestrzeni dziejĂłw - szaleĂąstwo z geniuszem ³¹czyli m.in. staroÂżytni myÂśliciele Arystoteles, Platon czy Sokrates – ale dotÂąd nauka nie zdoÂłaÂła stwierdziĂŚ, czy tak jest naprawdĂŞ. OdkryliÂśmy, Âże uzyskiwanie najlepszej oceny wi¹¿e siĂŞ z podwyÂższonym ryzykiem psychozy maniakalno-depresyjnej. Dotyczy to zwÂłaszcza nauk humanistycznych, w mniejszym zaÂś stopniu dziedzin ÂścisÂłych. SzczegĂłlnie silny zwiÂązek stwierdzono w przypadku celujÂącej oceny ze szwedzkiego lub muzyki, co wspiera wyniki wczeÂśniejszych badaĂą, wskazujÂące na wspó³wystĂŞpowanie uzdolnieĂą jĂŞzykowych oraz kreatywnoÂści muzycznej z zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym- wyjaÂśnia dr James MacCabe. W grĂŞ wchodzi kilka rozmaitych wyjaÂśnieĂą tego zjawiska. Po pierwsze, ludzie w stanie hipomanii (w okresie Âłagodnej manii/umiarkowanie podwyÂższonego nastroju) czĂŞsto bywajÂą dowcipni i twĂłrczy, wymyÂślajÂąc niespotykane rozwiÂązania, zastosowania przedmiotĂłw itp. Po drugie, przejawiajÂą teÂż niezwykle silne reakcje emocjonalne, co bez wÂątpienia przydaje siĂŞ w sztuce, literaturze czy muzyce. Po trzecie, osoba doÂświadczajÂąca hipomanii jest bardzo wytrzymaÂła, dziĂŞki czemu moÂże przez bardzo dÂługi czas koncentrowaĂŚ siĂŞ na zadaniu. Wspomaga jÂą przy tym zmniejszone zapotrzebowanie na sen. Szwedzi i Brytyjczycy tÂłumaczÂą, Âże uczniowie, u ktĂłrych widoczne sÂą opisane style poznawcze, sÂą w stanie zdobyĂŚ lepsze stopnie z wymienionych wyÂżej przedmiotĂłw, ale jednoczeÂśnie predysponuje ich to do zachorowania na póŸniejszych etapach Âżycia na psychozĂŞ maniakalno-depresyjnÂą. Badacze wykorzystali dane z obowiÂązkowych egzaminĂłw rocznych, zdawanych przez szwedzkich 15-16-latkĂłw w latach 1988-1997. Noty porĂłwnano z wypisami ze szpitali. Wszystko po to, by skojarzyĂŚ osiÂągniĂŞcia szkolne z przyjĂŞciami na oddziaÂł ze zdiagnozowanym w wieku 17-31 lat zaburzeniem afektywnym dwubiegunowym. UwzglĂŞdniono 713.876 osĂłb. OkazaÂło siĂŞ, Âże w porĂłwnaniu do uczniĂłw przeciĂŞtnych, ci z wybitnymi osiÂągniĂŞciami szkolnymi jako doroÂśli niemal 4-krotnie czĂŞÂściej zapadali na zaburzenie maniakalno-depresyjne. ZwiÂązek ten pozostawaÂł zauwaÂżalny nawet po uwzglĂŞdnieniu innych potencjalnie istotnych czynnikĂłw, w tym wyksztaÂłcenia rodzicĂłw i statusu socjoekonomicznego. ByÂł on silniejszy w przypadku mĂŞÂżczyzn niÂż kobiet, ale kwestia ta wymaga jeszcze g³êbszego zbadania. Co ciekawe, uczniowie z najsÂłabszymi ocenami rĂłwnieÂż byli bardziej zagroÂżeni psychozÂą od swych przeciĂŞtnych kolegĂłw i koleÂżanek. W ich przypadku ryzyko zachorowania wzrastaÂło ok. 2-krotnie. Psycholodzy uwaÂżajÂą, Âże pewni ludzie, zwÂłaszcza z widocznymi objawami depresyjnymi – chodzi, oczywiÂście, o tych, ktĂłrzy ostatecznie zapadajÂą na cyklofreniĂŞ - mogÂą przejawiaĂŚ style funkcjonowania poznawczego upoÂśledzajÂące ich osiÂągniĂŞcia szkolne. Zaburzenia zachowania, zaÂżywanie substancji psychoaktywnych i obniÂżony nastrĂłj zwyczajnie przeszkadzajÂą im w nauce. ÂŹrĂłdÂło- http://www.racjonalista.pl/index.php/s,38/t,34430 W nawiÂązaniu do tekstu, polecam film biograficzny z 2001 pod tytuÂłem "PiĂŞkny UmysÂł" |