Tytuł: Sakrament namaszczania chorych Wiadomość wysłana przez: Rafaela Luty 16, 2011, 10:19:49 Ja sam uzdrawiam
(Pwt 32,39) Drogi Przyjacielu! Pytasz mnie o sakrament namaszczenia chorych. Aby dobrze zrozumieÌ rzeczywistoœÌ tego sakramentu, warto najpierw zastanowiÌ siê, czym jest choroba w ¿yciu cz³owieka. Nie mam czasu na chorobê Choroba, zw³aszcza ciê¿ka, jest czymœ, co stanowi jeden z najpowa¿niejszych problemów ludzkiego ¿ycia. Jest tym, co cz³owieka przyt³acza, gnêbi i niejednokrotnie nie pozwala normalnie funkcjonowaÌ w "zdrowym" spo³eczeùstwie. Ka¿dy cz³owiek boi siê choroby, bo czêsto nie rozumie jej sensu i wartoœci. Cz³owiek, który nie dostrzega sensu i celu swojej choroby, jest przekonany, ¿e ta choroba mo¿e go doprowadziÌ ju¿ tylko do œmierci. Poniewa¿ cz³owiek boi siê œmierci, nie chce umieraÌ. Dlaczego? Bo za wszelk¹ cenê pragnie ocaliÌ ¿ycie. Dlatego te¿ nie chce chorowaÌ. Robi wszystko, by ¿yÌ jak najd³u¿ej i cieszyÌ siê dobrym zdrowiem. Zajêty tym, by chroniÌ swoje zdrowie i ¿ycie cz³owiek mówi czêsto: "Nie mam czasu na chorobê". Dlaczego? "Bo jestem zajêty zdobywaniem dóbr materialnych, które zapewni¹ mi dostatnie ¿ycie przez d³ugie lata". A gdy choroba jednak go "dopadnie", jest w stanie oddaÌ wszystko, co zgromadzi³, wszystkie swoje dobra materialne, po to, by odzyskaÌ utracone zdrowie. Dlaczego? Bo przyzwyczai³ siê do pogoni za tym, co ziemskie, za materi¹. A nie potrafi ju¿ byÌ kimœ, nie potrafi byÌ cz³owiekiem. A choroba mo¿e byÌ, i dla wielu przecie¿ bywa, takim czasem, kiedy cz³owiek ma szansê zwolniÌ w tym morderczym biegu za pieni¹dzem i karier¹, po to, by nauczyÌ siê, jak byÌ cz³owiekiem, oraz aby móg³ odkryÌ sens i wartoœÌ w³asnej choroby oraz cierpienia. WartoœÌ choroby i cierpienia Chrzeœcijaùstwo daje mo¿liwoœÌ zupe³nie innego spojrzenia na ten problem. Jednak cz³owiek zaczyna szukaÌ ratunku u Boga dopiero wtedy, gdy wszystkie inne sposoby na odzyskanie zdrowia czy ocalenie ¿ycia oka¿¹ siê ma³o skuteczne. Wczeœniej próbuje sam ocaliÌ w³asne ¿ycie i zdrowie, uciekaj¹c siê do najró¿niejszych metod i sposobów, które niekoniecznie s¹ zgodne z nauk¹ Bo¿¹. Jakby zapomnia³, ¿e w tej walce z chorob¹ nie jest sam. Jest z nim Pan Bóg, który jeszcze bardziej ni¿ on sam pragnie przede wszystkim zdrowia jego duszy. Uzdrowienie cia³a dane jest wówczas, jeœli taka jest wola Boga i jeœli to ma s³u¿yÌ duchowemu zbudowaniu i dobru cz³owieka. Dlatego tak bardzo wa¿ne jest, by cz³owiek w czasie choroby zwraca³ siê czêsto do Boga i u Niego szuka³ pociechy oraz nadziei uleczenia. Naprzeciw ludzkiemu strachowi Dobry Bóg na pewno nie pozostanie obojêtny na jego proœby. Wrêcz przeciwnie. Wychodz¹c naprzeciw ludzkiemu strachowi przed chorob¹ i œmierci¹, ustanowi³ jeden z siedmiu sakramentów, przeznaczony specjalnie dla chorych, jakim jest namaszczenie chorych. Dziêki niemu Bóg chce ciê przekonaÌ, ¿e nigdzie indziej poza Nim samym nie znajdziesz uzdrowienia. Przez ten sakrament Jezus Chrystus pragnie szczególnie dzia³aÌ i udzielaÌ siê chorym. Pytaj¹ niektórzy, czy nale¿y baÌ siê tego sakramentu? Sk¹d to pytanie? Pytanie takie mo¿e nurtowaÌ cz³owieka, który nie jest do koùca œwiadomy tego, czym jest i co mo¿e mu ofiarowaÌ zarówno namaszczenie, jak i ka¿dy inny sakrament. Nie jest on œwiadomy ³aski, która tym sposobem p³ynie od samego Boga. Bo sakrament jest niczym innym, jak widzialnym znakiem dzia³ania niewidzialnej ³aski Boga, który pragnie, by ka¿dy z nas osi¹gn¹³ prawdziwe szczêœcie. A wiêc nie lêkaj siê ³aski, bo przez ³askê w³aœnie Bóg pragnie udzielaÌ siê cz³owiekowi, szczególnie temu dotkniêtemu chorob¹ i s³aboœci¹. Poprzez dzia³anie tego sakramentu sam Jezus uto¿samia siê z tob¹ i z ka¿dym chorym, mówi¹c: By³em chory, a odwiedziliœcie Mnie (Mt 25,36). Nie bój siê namaszczenia, poniewa¿ jest to sakrament uzdrowienia. Tym, czego najbardziej poszukujesz, jest w³aœnie uzdrowienie. Dlatego nie bój siê i czêsto przyjmuj ten sakrament, jeœli pragniesz uzdrowienia duszy i cia³a. Bo on przecie¿ w³aœnie dlatego zosta³ ustanowiony, aby Jezus móg³ byÌ jeszcze bli¿ej ciebie. Abyœ ty móg³ byÌ bli¿ej Boga. Bo to jest jedynym pragnieniem Tego, który przecie¿ tak bardzo ciebie i wszystkich ukocha³: ¿eby mieÌ blisko siebie wszystkich, zw³aszcza cierpi¹cych. Wiêc nie bój siê Boga, który przychodzi, by daÌ ci siebie do walki z chorob¹, by ciê umocniÌ w dobrym, by utwierdziÌ ciê w przekonaniu, ¿e zwyciê¿ysz z Jego pomoc¹. Nie bój siê Boga, który chce ci daÌ swego Ducha Œwiêtego. Nie bój siê przyj¹Ì Boga, który przychodzi z moc¹ i si³¹. Nie szukaj kap³ana dopiero wtedy, gdy twoje ¿ycie jest powa¿nie zagro¿one, bo sam Jezus pragnie, abyœ wezwa³ jego pomocy ju¿ wówczas, kiedy zaczyna ci groziÌ niebezpieczeùstwo choroby lub staroœci. Pamiêtaj, ¿e ten sakrament nie jest przeznaczony tylko dla tych, którzy umieraj¹, chocia¿ bywa nazywany "sakramentem odchodz¹cych". On ma ci ul¿yÌ w cierpieniu i zjednoczyÌ z Chrystusem ukrzy¿owanym. Dlatego tak wa¿ne jest, byœ prosi³ Go o to, by ciê jak najœciœlej zjednoczy³ ze swoj¹ Mêk¹ na krzy¿u. Jest to jeden ze skutków dzia³ania tego sakramentu, byœ by³ ukrzy¿owany z Jezusem, dla zbawienia œwiata. Namaszczenie ma równie¿ za zadanie podnieœÌ ciê na duchu i umocniÌ w dobrym. A wiêc nie traktuj tego sakramentu jako czegoœ, co przyspieszy twoj¹ œmierÌ. Nie, on ma obudziÌ w tobie nadziejê ¿ycia wiecznego. Ta nadzieja pozwoli ci przezwyciê¿yÌ trudy twojej choroby. Jeœli, modl¹c siê o zdrowie, do tej pory nie uzyska³eœ tej ³aski, namaszczenie mo¿e ci jej udzieliÌ, pod warunkiem, ¿e taka jest wola Bo¿a. Pytanie o wiarê Je¿eli w sakramencie pokuty nie mog³eœ uzyskaÌ przebaczenia, namaszczenie chorych usuwa twoje grzechy. Chcesz uzyskaÌ zdrowie? Pewnie powiesz: Tak, oczywiœcie! A ja ciê zapytam: Czy wierzysz? Jezus czêsto pyta³ ludzi o wiarê, a dziœ równie¿ do ciebie kieruje to pytanie: Czy wierzysz? Ca³e dzia³anie sakramentu namaszczenia chorych, jak te¿ innych sakramentów w twoim ¿yciu, zale¿y od tego, w jakim stopniu uwierzysz w jego skutecznoœÌ. Na ile uwierzysz, na tyle Bóg udzieli ci ³aski zdrowia. Patrz¹c nieraz na chorych w szpitalach, widzê, jak wiele autentycznej radoœci mo¿e sprawiÌ ten sakrament cz³owiekowi, który przyjmuje go z wiar¹. To w³aœnie wiara sprawia, ¿e ten sakrament mo¿e odnosiÌ i odnosi w cz³owieku swoje b³ogos³awione skutki. Taki cz³owiek zaczyna wierzyÌ w to, ¿e bêdzie lepiej, ¿e jego ¿ycie i cierpienie ma wartoœÌ w oczach Bo¿ych. Jeœli we w³asnym cierpieniu i chorobie nie potrafisz mo¿e dzisiaj dostrzec celu i sensu, to wiedz, ¿e dla Boga jesteœ kimœ bardzo drogim, bo On wykorzysta twoje cierpienie dla swoich zbawczych celów, a jeœli to pos³u¿y dla zbawienia twojej duszy, udzieli ci tak¿e ³aski uzdrowienia cia³a. "Sakrament odchodz¹cych" Zapytasz: A gdzie¿ odchodz¹ ci, którzy go przyjmuj¹? Odchodz¹ do innego, lepszego œwiata. Œwiata, w którym nie bêdzie ju¿ bólu ani ³ez, choroby, cierpienia, œmierci. Odchodz¹ tam, gdzie czeka na nich ju¿ tylko Bóg Ojciec i Jego mi³osierna mi³oœÌ. Bo przecie¿ nie mo¿e byÌ inaczej. Po ¿yciu tak œciœle zjednoczonym z cierpi¹cym na krzy¿u Jezusem musi nast¹piÌ to upragnione spotkanie z Nim w szczêœliwej wiecznoœci. I to jest kolejny skutek dzia³ania tej sakramentalnej ³aski - poprzedzona sakramentem pokuty i pojednania, dope³niona Eucharysti¹ przyjêt¹ jako wiatyk, doprowadza ona cz³owieka do szczêœliwego spotkania z kochaj¹cym Ojcem w Jego królestwie. Niech wiêc namaszczenie chorych, wraz z pokut¹ i Eucharysti¹, "przygotuje ciê do Ojczyzny", niech pomo¿e ci bezpiecznie przejœÌ na drug¹ stronê ¿ycia i rzuciÌ siê w kochaj¹ce ramiona Boga Ojca, który jest sam¹ Mi³oœci¹. Proœ równie¿ Maryjê, swoj¹ Niepokalan¹ Mamusiê, by by³a przy tobie w godzinie ostatniego przejœcia i wyprosi³a dla ciebie ³askê szczêœliwego obcowania z Bogiem w niebie. Sylwia Matczak |