Tytuł: MĂłwiÂące tabliczki Ouija Wiadomość wysłana przez: Rafaela Kwiecień 05, 2011, 14:05:59 MĂłwiÂące tabliczki Ouija
Wojciech ChudziĂąski Gdy je wymyÂślono, nikt nie zakÂładaÂł, Âże rekwizytem tym moÂżna siĂŞ posÂłuÂżyĂŚ w kontaktach z zaÂświatami. MiaÂła to byĂŚ zwyczajna gra towarzyska, taka jak Scrabble. Dopiero z upÂływem czasu ouija zaczĂŞÂły peÂłniĂŚ funkcjĂŞ poÂśrednika w rozmowach z duchami. Znano je juÂż w Chinach ok. 600 roku p.n.e. oraz w Egipcie, gdzie przyjĂŞÂły postaĂŚ okrÂągÂłej pÂłytki z symbolami i zawieszonego na nici pierÂścienia. Sto lat póŸniej w Grecji uczniowie Pitagorasa organizowali seanse, podczas ktĂłrych mistyczny stolik poruszajÂący siĂŞ na kó³kach podjeÂżdÂżaÂł w kierunku znakĂłw, ktĂłre filozof i jego uczeĂą Filolaos interpretowali caÂłemu zgromadzeniu jako objawienie pochodzÂące z niewidzialnego Âświata. ImageTego rodzaju przyrzÂądy byÂły teÂż popularne w Rzymie w III wieku naszej ery. Tertulian pisaÂł w Apologii o wirujÂących stoÂłach, ktĂłre wieszczÂą, udzielajÂąc pytajÂącym rozumnych odpowiedzi. Podobne opisy znajdujemy u Orygenesa. Pierwszy patent na tabliczkĂŞ do rozmĂłw z duchami otrzymaÂł w londyĂąskim urzĂŞdzie Adolphus Theodore Wagner, profesor muzyki i mieszkaniec Berlina w KrĂłlestwie Prus. 23 stycznia 1854 roku zaprezentowaÂł on urzÂądzenie nazywane psychografem lub aparatem do wykrywania myÂśli ludzi poprzez czynnik elektrycznoÂści nerwowej. W przedÂłoÂżonym patencie czytamy m.in. Aparat ten zawiera kombinacjĂŞ prĂŞtĂłw czy kawaÂłkĂłw drewna po³¹czonych tak, Âże umoÂżliwiajÂą poruszanie siĂŞ wszystkich czĂŞÂści. Z jednej z podstaw instrumentu zwisa wskaÂźnik, na jednej lub wiĂŞcej podstawach jest ulokowany dysk, na ktĂłrym operator umieszcza dÂłoĂą, a z owej podstawy lub podstaw wychodzi kolejny wskaÂźnik. PozostaÂłe czĂŞÂści aparatu zawierajÂą szklanÂą pÂłytkĂŞ albo inny izolator oraz alfabet i zestaw rysunkĂłw czy liczb. Gdy dana osoba, charakteryzujÂąca siĂŞ pewnÂą elektrycznoÂściÂą nerwowÂą, kÂładzie dÂłoĂą na dysku, instrument zaczyna natychmiast dziaÂłaĂŚ, a wskaÂźnik wybiera z alfabetu litery skÂładajÂące siĂŞ na sÂłowa i opisuje to, co operatorowi przychodzi na myÂśl. Trzy lata wczeÂśniej twĂłrca nowoÂżytnego spirytyzmu Francuz Allan Kardec tak pisaÂł w KsiĂŞdze MediĂłw o bĂŞdÂących w uÂżyciu mĂłwiÂących tabliczkach: …niektĂłre osoby uÂżywajÂą czegoÂś w rodzaju malutkiego, specjalnie skonstruowanego stoliczka, o dÂługoÂści od dwunastu do piĂŞtnastu centymetrĂłw oraz wysokoÂści od piĂŞciu do szeÂściu centymetrĂłw, opierajÂącego siĂŞ na trzech nó¿kach, z ktĂłrych jednÂą stanowi o³ówek; dwie pozostaÂłe nó¿ki sÂą zaokrÂąglone lub zakoĂączone kulkami, co uÂłatwia ich przesuwanie po papierze. Jeszcze inni posÂługujÂą siĂŞ trĂłjkÂątnÂą, podÂłuÂżnÂą lub owalnÂą „deseczkÂą” o wymiarach od piĂŞtnastu do dwudziestu centymetrĂłw kwadratowych. Na jednym z jej koĂącĂłw, na brzegu znajduje siĂŞ ukoÂśny otwĂłr do umocowania o³ówka; przygotowana do pisania deseczka stoi nierĂłwno na papierze, opierajÂąc siĂŞ z jednej strony. Strona ta posiada niekiedy dwa kó³eczka uÂłatwiajÂące ruch. ZresztÂą moÂżna zrozumieĂŚ, Âże forma tych urzÂądzeĂą nie ma Âżadnego znaczenia – najlepsze z nich jest to najwygodniejsze. We Francji najpopularniejsze byÂło urzÂądzenie skonstruowane przez spirytualistĂŞ M. Planchette`a, bardzo podobne do opisanych przed chwilÂą. We wczesnych planszetach jednÂą z jej nó¿ek stanowiÂł o³ówek, ktĂłry zapisywaÂł wiadomoÂści przekazywane z zaÂświatĂłw. OkoÂło roku 1886 producenci zaczĂŞli modyfikowaĂŚ ksztaÂłt tabliczek. UsunĂŞli o³ówek, a w koĂącu uzupeÂłnili treœÌ planszy o nadrukowane litery alfabetu, numery od 1 do 10 oraz sÂłowa: tak i nie. PojawiaÂły siĂŞ nawet zwroty: dobry wieczĂłr i dobranoc, co stanowiÂło kwintesencjĂŞ wiktoriaĂąskiej elegancji. ImageW roku 1891 siedmiu mĂŞÂżczyzn: Charles W. Kennard, Harry Welles Rusk, puÂłkownik Washington Bowie, Elijah J. Bond, William H. A. Maupin, E.C. Reiche i William Fuld otrzymaÂło nowy patent na magicznÂą grĂŞ. DziÂś trudno ustaliĂŚ, czy zaprojektowali jÂą jako nowy produkt, czy zwyczajnie skopiowali popularny na rynku hit. Tak czy inaczej powoÂłali do istnienia firmĂŞ o nazwie Kennard Novelty Company i zaopatrzyli sklepy w pierwsze komercyjne tabliczki do prowadzenia dialogĂłw z duchami. Sprzedawano je po 1,50 dolara za sztukĂŞ; byÂły to artefakty wykonane solidnie, z naturalnego drewna. Charles Kennard nazwaÂł je tabliczkami ouija, gdyÂż – jak twierdziÂł – tak wÂłaÂśnie brzmiaÂło w jĂŞzyku egipskim sÂłowo oznaczajÂące szczĂŞÂście. ChociaÂż nie miaÂło to nic wspĂłlnego z prawdÂą, nazwa przyjĂŞÂła siĂŞ i z czasem nowa gra zaczĂŞÂła byĂŚ bardziej znana jako egipskie tabliczki szczĂŞÂścia. Siedmiu odkrywcĂłw zastawiÂło swoje ziemie, nieruchomoÂści oraz pieniÂądze. ÂŁÂączyÂły ich dwie rzeczy: nie bali siĂŞ ryzykowaĂŚ i naleÂżeli do loÂży masoĂąskiej. ImagePrawdopodobnie spotykali siĂŞ na tajnych zebraniach i, siedzÂąc wokó³ stoÂłu przy cygarach i gatunkowej whisky, pewnej nocy postanowili dokonaĂŚ czegoÂś w biznesie. O to, by inwestycja przynosiÂła spodziewane zyski, dbaÂł puÂłkownik Bowie. Prezesem zostaÂł wybrany Rusk, poniewaÂż miaÂł najwiĂŞksze doÂświadczenie w prawie patentowym. Kennard, ktĂłry wczeÂśniej prowadziÂł interes nawozowy, udostĂŞpniÂł ziemiĂŞ i budynki. Bond wprost kipiaÂł od pomys³ów i podkreÂślaÂł, Âże firma musi wytwarzaĂŚ nowe gry i zabawki tak, by skutecznie zdystansowaĂŚ rywali. Sam nie byÂł oficjalnym udziaÂłowcem spó³ki, ale jako twĂłrca wiĂŞkszoÂści patentĂłw odgrywaÂł w niej znaczÂącÂą rolĂŞ. ProdukcjÂą zaj¹³ siĂŞ William Fuld – czÂłowiek bardzo ambitny, ktĂłry jednak nie mĂłgÂł pochwaliĂŚ siĂŞ majÂątkiem i na swĂłj sukces musiaÂł dopiero zapracowaĂŚ. Patent na zmodyfikowanÂą tabliczkĂŞ ouija wydano 18 lutego 1891 roku (nr 462,819). Otwiera go zapis o nastĂŞpujÂącej treÂści: Niechaj bĂŞdzie wiadome, Âże ja, Charles W. Kennard, mieszkajÂący w Baltimore, stan Maryland, wynalazÂłem caÂłkiem nowe i poÂżyteczne poprawki w „Tabliczkach do RozmĂłw”, ktĂłrych dotyczÂą poniÂższe specyfikacje. ImageNiestety produkcja magicznego przedmiotu osobie podpisanej pod tym dokumentem nie przyniosÂła szczĂŞÂścia. Charles W. Kennard staÂł siĂŞ bowiem – rzec moÂżna – jednÂą z pierwszych ofiar feralnej tabliczki. JuÂż dziewiĂŞĂŚ miesiĂŞcy póŸniej, poprzez tzw. wrogie przejĂŞcie utraciÂł firmĂŞ, a jej nowym wÂłaÂścicielem staÂł siĂŞ jego dawny pracownik, William Fuld. Kennard zostaÂł usuniĂŞty, mimo Âże w nazwie przedsiĂŞbiorstwa figurowaÂło jego nazwisko, a siedziba firmy znajdowaÂła siĂŞ na nale¿¹cej do niego ziemi. Syn Kennarda, Edward napisaÂł we wspomnieniach, Âże zawsze mu powtarzano, iÂż ojca wysadziÂł z interesu Fuld. Nowy prezes zmieniÂł nazwĂŞ firmy na Ouija Novelty Company i wymyÂśliÂł nowÂą historiĂŞ pochodzenia tabliczek, aby przydaĂŚ im aury tajemniczoÂści. UtrzymywaÂł mianowicie, Âże nazwa ouija jest zbitkÂą francuskiego i niemieckiego sÂłowa tak. Pod kierunkiem Fulda firma zwiĂŞkszyÂła produkcjĂŞ gry, chcÂąc wyjœÌ naprzeciw zapotrzebowaniu rynku. PokrzyÂżowaÂła teÂż plany Kennarda, ktĂłry parokrotnie przymierzaÂł siĂŞ do wytwarzania bliÂźniaczych tabliczek. Aby wygraĂŚ z konkurencjÂą, Fuld wymyÂśliÂł taĂąszÂą wersjĂŞ wÂłasnego produktu i w 1920 roku zacz¹³ sprzedawaĂŚ mistifying oracle – dokÂładnÂą kopiĂŞ ouija, tyle Âże za niÂższÂą cenĂŞ. UruchomiÂł takÂże liniĂŞ produkcyjnÂą biÂżuterii ze znakiem firmowym ouija i oleju ouija pomagajÂącego na reumatyzm (!). ZarejestrowaÂł teÂż znaki towarowe na sformuÂłowania: egipska tabliczka szczĂŞÂścia, hinduska tabliczka szczĂŞÂścia oraz WE-JA, jako Âże w ten sposĂłb wymawia siĂŞ sÂłowo ouija w jĂŞzyku angielskim. Ale przekleĂąstwo magicznej gry dotknĂŞÂło rĂłwnieÂż Fulda. W roku 1898 William i jego brat Isaac utworzyli przedsiĂŞbiorstwo o nazwie Issac Fuld & Brother. Issac byÂł starszy od Williama o 5 lat i miaÂł juÂż spore doÂświadczenie w biznesie. Jednak w kwietniu 1901 roku po burzliwej k³ótni dotyczÂącej kierunkĂłw rozwoju firmy bracia poró¿nili siĂŞ i juÂż nigdy ze sobÂą nie rozmawiali. Procesowali siĂŞ w sÂądzie przez 18 lat! W miĂŞdzyczasie starszy z braci Fuld zÂłamaÂł zakaz sÂądowy i w 1904 roku wypuÂściÂł na rynek tabliczkĂŞ o nazwie oriole, ktĂłra byÂła de facto dokÂładnÂą kopiÂą oryginalnych ouija. ImagePrzekleĂąstwo tabliczki daÂło o sobie znaĂŚ ponownie 24 lutego 1927 roku. WĂłwczas to William Fuld wspi¹³ siĂŞ na dach trzypiĂŞtrowego gmachu fabryki, aby na miejscu nadzorowaĂŚ instalacjĂŞ masztu radiowego. Gdy porĂŞcz, ktĂłrej siĂŞ przytrzymywaÂł, nieoczekiwanie pĂŞkÂła, spadÂł z duÂżej wysokoÂści. Podczas transportu uÂłamany kawaÂłek Âżebra przebiÂł mu serce i William, nie odzyskawszy przytomnoÂści, zmarÂł w szpitalu. W roku 1927, juÂż po jego Âśmierci interes przejĂŞÂły dzieci i sprzedawaÂły tabliczki aÂż do roku 1966. WĂłwczas prawa do produkcji ouija odkupiÂła znana firma zabawkarska Parker Brothers. Szacuje siĂŞ, Âże od tego czasu w Ameryce i Europie sprzedano ponad 25 milionĂłw sztuk ouija! Popyt na nie wzrĂłsÂł w okresie obydwu wojen Âświatowych: kupowaÂły je g³ównie kobiety pragnÂące nawiÂązaĂŚ kontakt z synami i mĂŞÂżami polegÂłymi na froncie. Pierwsze tabliczki Parker Brothers byÂły dobrej jakoÂści, ale póŸniej zaczĂŞto wytwarzaĂŚ je z kartonu i tektury. Obecnie tabliczki z drewna wykonujÂą jedynie indywidualni rzemieÂślnicy. ChociaÂż plansze do rozmĂłw z duchami produkuje dziÂś wiele firm, bez wÂątpienia najlepszy slogan reklamowy dla ouija wylansowali Parker Brothers. BrzmiaÂł on: To tylko gra – czy tylko? Co ciekawe, gdy wymyÂślono tabliczkĂŞ ouija, nikt nie zakÂładaÂł, Âże moÂżna siĂŞ niÂą posÂłuÂżyĂŚ w kontaktach z zaÂświatami – miaÂła to byĂŚ zwyczajna gra towarzyska, taka jak Scrabble. W jaki sposĂłb ten artefakt dziaÂła – i dlaczego – pozostaje tajemnicÂą takÂże dla jej twĂłrcĂłw. Wspó³czesna ouija wyglÂądem przypomina szachownicĂŞ. Na planszy, w pó³okrĂŞgu, widniejÂą cyfry, litery alfabetu oraz sÂłowa tak i nie. Do tabliczki przymocowany jest wskaÂźnik, zwany planszetÂą, na ktĂłrym uczestnicy seansu opierajÂą czubki palcĂłw. Po zadaniu pytania planszeta zaczyna wskazywaĂŚ litery, ktĂłre ukÂładajÂą siĂŞ w logiczne zdania. Profesjonalne media podwaÂżajÂą wartoœÌ ouija, uwaÂżajÂą bowiem, Âże przyrzÂąd ten zbyt Âłatwo daje siĂŞ kontrolowaĂŚ przez pospolite duchy. ImageTe zaÂś, jak wiadomo, sÂą bardziej zainteresowane psotami i zabawÂą niÂż przekazywaniem istotnych informacji. Inni sÂądzÂą, Âże za poÂśrednictwem ouija ujawniajÂą siĂŞ treÂści obecne w naszej podÂświadomoÂści. Jedna z teorii zakÂłada, Âże otrzymywane informacje co prawda pochodzÂą ze sfery nadprzyrodzonej, lecz ich ÂźrĂłdÂłem sÂą siÂły demoniczne, a nie osoby zmarÂłe. Znawca okultyzmu, lekarz, teolog i egzorcysta ewangelicki dr Kurt Koch pisze: Psycholodzy chcieliby, ÂżebyÂśmy uwaÂżali tĂŞ grĂŞ za nieszkodliwÂą. TwierdzÂą, Âże wydobywa ona na ÂświatÂło dzienne jedynie sprawy ukryte w naszej podÂświadomoÂści. Szybko moÂżna wykazaĂŚ nieprawdziwoœÌ takiego poglÂądu. Przy pomocy tabliczki ouija objawiane sÂą zakryte fakty z przeszÂłoÂści i przepowiednie dotyczÂące przyszÂłoÂści. A takie sprawy nie mogÂą mieĂŚ ÂźrĂłdÂła w naszej podÂświadomoÂści. Trudno siĂŞ z tym nie zgodziĂŚ. Dowody na to, Âże treœÌ przekazĂłw tabliczek ouija nie moÂże pochodziĂŚ wy³¹cznie ze ÂświadomoÂści lub podÂświadomoÂści obserwatora, przedstawiÂł na poczÂątku XX wieku angielski fizyk William F. Barret. PoddaÂł on tabliczkĂŞ testom, ktĂłre w sposĂłb jednoznaczny potwierdziÂły jej paranormalny charakter. W roku 1914 Barret napisaÂł, Âże ouija dziaÂła skutecznie nawet wtedy, gdy operatorzy majÂą zawiÂązane oczy, albo gdy na planszy inaczej rozmieÂści siĂŞ litery, a nastĂŞpnie zakryje jÂą przed wzrokiem uczestnikĂłw seansu. Nie przeszkadza to ouija funkcjonowaĂŚ ze zwyk³¹ prĂŞdkoÂściÂą i dokÂładnoÂściÂą! PodsumowujÂąc rezultaty badaĂą – stwierdziÂł angielski fizyk – jestem przekonany o nadprzyrodzonym charakterze omawianego zjawiska oraz o tym, Âże mamy tu do czynienia z dziaÂłaniem jakiejÂś inteligentnej, pozbawionej ciaÂła istoty, ktĂłra ³¹czy siĂŞ z osobowoÂściÂą jednego lub kilku uczestnikĂłw seansu, kierujÂąc ruchami ich miĂŞÂśni. William Crookes, znakomity brytyjski chemik i badacz mediumizmu, wspomina w jednej z ksi¹¿ek, Âże pewnego razu tabliczka sama przysunĂŞÂła siĂŞ do jego rĂŞki, po czym zaczĂŞÂła w niÂą uderzaĂŚ, jakby domagajÂąc siĂŞ rozmowy. Dobrze – powiedziaÂł wtedy – lecz tym razem to ja sam wska¿ê ci sposĂłb, w jaki bĂŞdziemy siĂŞ porozumiewaĂŚ. ÂŻÂądam mianowicie, abyÂś mi odpowiedziaÂła wedle alfabetu telegraficznego. Inteligentna tabliczka z miejsca zaczĂŞÂła wybijaĂŚ uderzenia wedÂług wskazanego kodu. KsiÂądz Marian Nitecki w ksi¹¿ce Zjawiska spirytystyczne w oÂświetleniu Nauki i Objawienia (data wydania 1920) pisze: Te martwe przybory, uÂżywane do rozmowy na seansach – stoliki i ekierki – nieraz ukazujÂą widoczne upodobanie do wprowadzania rozmaitoÂści w ich automatycznej roli (...). ChcÂą ÂżyĂŚ i bawiĂŚ siĂŞ z ludÂźmi! Inny badacz mediumizmu, MikoÂłaj Aksakow, zauwaÂżyÂł, Âże tabliczki doœÌ czĂŞsto udzielajÂą odpowiedzi zdaniami, w ktĂłrych wyrazy uÂłoÂżone sÂą odwrotnie, albo robiÂą to w innym jĂŞzyku – jakby dla hecy. NiektĂłrzy badacze uznajÂą tabliczkĂŞ za grozne narzedzie.ktĂłre nie powinno znaleŸÌ siĂŞ w niepowoÂłanych rĂŞkach. Tytuł: Odp: MĂłwiÂące tabliczki Ouija Wiadomość wysłana przez: Rafaela Kwiecień 05, 2011, 14:07:32 David Farrant, przewodniczÂący Brytyjskiego Towarzystwa Parapsychologicznego i Okultystycznego, uwaÂża ouija za bramĂŞ prowadzÂącÂą do potĂŞÂżnych i zÂłowrogich siÂł. JeÂśli uczestnicy seansu nie majÂą odpowiedniego przygotowania, korzystajÂąc z ouija wystawiajÂą siĂŞ na duÂże niebezpieczeĂąstwo. Te siÂły naprawdĂŞ istniejÂą. Kiedy uczestniczĂŞ w seansie, przestrzegam ÂściÂśle okreÂślonych reguÂł – mĂłwi Farrant. – NiezbĂŞdne jest uzyskanie elementarnego wtajemniczenia oraz zrozumienie pewnych zasad (...). A to i tak dopiero pierwszy krok. ÂŚrodki zabezpieczajÂące, polecane przez Farranta, to m.in: srebrna biÂżuteria, otoczenie uczestnikĂłw seansu krĂŞgiem ze Âświec, a przede wszystkim niedawanie wiary wszystkiemu, co siĂŞ sÂłyszy, poniewaÂż ouija bardzo czĂŞsto straszy i wprowadza ludzi w b³¹d. Egzorcysta Donald Page utrzymuje, Âże wiĂŞkszoœÌ przypadkĂłw opĂŞtania wi¹¿e siĂŞ wÂłaÂśnie z aktywnoÂściÂą tabliczek ouija. Zapewnia teÂż, Âże jest to jeden z najÂłatwiejszych i najszybszych sposobĂłw popadniĂŞcia w opĂŞtanie. SÂłowa odczytywane z tabliczki czĂŞsto odnoszÂą siĂŞ do krwi i Âśmierci – dodaje psychoterapeuta Gordon Wright. ImagePrzeciwnikami uÂżywania ouija byli: wielki amerykaĂąski wizjoner Edgar Cayce oraz angielski mag - okultysta, Aleister Crowley, ktĂłry w tonie nagany pisaÂł o spirytystach: Z rozmysÂłem zapraszajÂą wszystkie bez wyjÂątku duchy, demony, powÂłoki zmarÂłych, wszelki ekskrement i brud ziemi i piekÂła, by tryskaÂł na nich swym Âśluzem. To zaproszenie przyjmowane jest chĂŞtnie, jeÂśli nie jest obecny jakiÂś czysty czÂłowiek z aurÂą na tyle dobrÂą, by odstraszyĂŚ odraÂżajÂących mieszkaĂącĂłw otchÂłani... Danny Korem, autor ksi¹¿ki Moce nadprzyrodzone, a przy tym zawodowy iluzjonista i sceptyk, wyklucza nadprzyrodzony charakter przekazĂłw ouija. Dodaje jednak: WidziaÂłem, sÂłyszaÂłem i czytaÂłem o wielu negatywnych przeÂżyciach, ktĂłre dotykaÂły ludzi poszukujÂących poznania przez to urzÂądzenie. Doktor Geoffrey Scobie z Uniwersytetu Glasgow leczy pacjentĂłw, ktĂłrzy odnieÂśli urazy psychiczne w zwiÂązku z wykorzystywaniem ouija. Tabliczka stawia ludzi w obliczu zjawisk, ktĂłre sÂą dla nich caÂłkowicie niewytÂłumaczalne – podkreÂśla Scobie. A to, jego zdaniem, moÂże powodowaĂŚ wiele negatywnych zjawisk w psychice. Na Zachodzie tabliczka ouija jest sprzedawana jako gra towarzyska i bez problemu moÂżna jÂą nabyĂŚ w sklepach z zabawkami. W do³¹czonej do produktu instrukcji czytamy, Âże z gry mogÂą korzystaĂŚ dzieci powyÂżej Ăłsmego roku Âżycia. ImageOuija uÂżywa siĂŞ do odnajdywania zgubionych przedmiotĂłw, kontaktowania siĂŞ z bliskimi zmarÂłymi i poznawania Âświata duchĂłw. Ludzie pytajÂą tabliczkĂŞ o karierĂŞ zawodowÂą, ma³¿eĂąstwo, zdrowie. TraktujÂą jak doradcĂŞ i konsultanta w najwaÂżniejszych sprawach Âżycia. Z historii kontaktĂłw z tabliczkÂą ouija wynika, Âże moÂżna jÂą zastosowaĂŚ – jak kaÂżde narzĂŞdzie – zarĂłwno do dziaÂłaĂą dobrych, jak i zÂłych. The Bradbury Building to doœÌ dziwaczna konstrukcja wznoszÂąca siĂŞ na rogu ulicy Trzeciej i Broadway w Los Angeles. Ten architektoniczny cud wci¹¿ przyciÂąga filmowcĂłw z Hollywood, ktĂłrzy w jego murach krĂŞcili tak znane filmy, jak Blade Runner czy Siedem. Jest w tym budynku coÂś niesamowitego, co kojarzy siĂŞ ze zÂłym przeczuciem. Legenda mĂłwi, Âże zanim George Wyman wzniĂłsÂł ten obiekt dla Louisa Bradbury’ego w roku 1893, skonsultowaÂł siĂŞ ze swym zmarÂłym bratem za pomocÂą ouija. Jako poczÂątkujÂący architekt miaÂł niewielkie doÂświadczenie i nie wierzyÂł w swe zdolnoÂści. Jego brat najwidoczniej byÂł innego zdania, poniewaÂż podczas sesji z uÂżyciem tabliczki przeliterowaÂł wiadomoœÌ: Zbuduj „Bradbury Building”. To uczyni ciĂŞ sÂławnym. George tak wÂłaÂśnie uczyniÂł i sÂława pojawiÂła siĂŞ bardzo szybko. ImageW latach 1913 - 1937 dziĂŞki tabliczce ouija Pearl Curran nawiÂązaÂła staÂły kontakt z duchem o imieniu Patience Worth. W rezultacie tej znajomoÂści powstaÂło szeœÌ powieÂści i dwa tysiÂące strof wierszy. Pearl pisaÂła tak wiele, poniewaÂż miaÂła wÂłasne czasopismo Patience Worth`s Magazine – ktĂłre w caÂłoÂści byÂło poÂświĂŞcone jej automatycznym przekazom z zaÂświatĂłw. (O Pearl Curran pisaliÂśmy obszernie w pierwszym tomie tego cyklu, zatytuÂłowanym Ten drugi w nas. Od objawieĂą anio³ów do malarstwa duchĂłw). Natomiast Emily G. Hutchings, przyjació³ka pani Curran, skontaktowaÂła siĂŞ z duchem Marka Twaina. ImageKorzystajÂąc z wÂłasnej tabliczki ouija napisaÂła powieœÌ Jap Heron, ktĂłrÂą Twain rzekomo jej podyktowaÂł. DzieÂło skrytykowano za nie najlepszy styl. ByĂŚ moÂże, jak zauwaÂżyÂł jeden z rozczarowanych krytykĂłw literackich: Mark Twain, przechodzÂąc na „tamtÂą stronĂŞ”, pozostawiÂł na Ziemi znacznie wiĂŞcej niÂż tylko swe ciaÂło. Pod dyktando tabliczki ouija Robert (9 lat) i Virginia (13 lat) Wauchope napisali ksi¹¿kĂŞ o Krainie Oz. ByÂł rok 1920 i Lyman Frank Baum, twĂłrca oryginalnej serii, nie ÂżyÂł juÂż od roku. Czy ta ksi¹¿ka mogÂła byĂŚ jego literackim dzieÂłem zza grobu? WiĂŞkszoœÌ miÂłoÂśnikĂłw Oz w to wÂątpi. ZgadzajÂą siĂŞ natomiast w czym innym, Âże Invisible Inzi of Oz (Niewidzialny Inzi z Oz) nie jest najlepszÂą ksi¹¿kÂą o Oz. NiektĂłrzy uwaÂżajÂą jÂą za najgorszÂą. Anglik Sax Rohmer, autor powieÂści o sÂławnym doktorze Fu Manchu (cykl ukazywaÂł siĂŞ w odcinkach w latach 1912 - 1913), czÂłonek takich okultystycznych organizacji, jak np. Zakon ZÂłotego ÂŚwitu, u progu swojej kariery literackiej korzystaÂł z tabliczki ouija w wielu dziedzinach Âżycia. PrzyniosÂło mu to sÂławĂŞ, bogactwo i moÂżliwoœÌ podró¿owania po caÂłym Âświecie. Jednak kolejne konsultacje z magicznÂą planszÂą nie uchroniÂły go przed miÂłoÂściÂą do hazardu. KtĂłregoÂś dnia w Monte Carlo straciÂł wszystko, co wczeÂśniej zarobiÂł! Dorothea Turley i jej cĂłrka Mattie zostaÂły skazane za morderstwo w sÂławnym procesie z lat 30. ubiegÂłego wieku. PiĂŞtnastoletnia Mattie opisaÂła w szczegó³ach, jak tabliczka ouija obsÂługiwana przez jej mamĂŞ nakÂłoniÂła jÂą do zabicia ojca ÂśrutĂłwkÂą. ImageSĂŞdziowie i Âława przysiĂŞgÂłych ustalili, Âże morderstwo miaÂło wiĂŞcej wspĂłlnego z polisÂą ubezpieczeniowÂą na Âżycie i tajemniczym kochankiem matki niÂż z tabliczkÂą ouija. Dlatego Dorothea trafiÂła do wiĂŞzienia, a Mattie do poprawczaka. SÂąd wyÂższej instancji uchyliÂł jednak wyrok i Dorothea po trzyletnim pobycie w wiĂŞzieniu wyszÂła na wolnoœÌ. Mattie pozostaÂła w poprawczaku do ukoĂączenia 21. roku Âżycia. Jak wieœÌ niesie, nigdy wiĂŞcej nie korzystaÂła z usÂług magicznej tabliczki. James Merrill, pisarz i poeta, skomponowaÂł olbrzymi, 560-stronicowy poemat The Changing Light of Sandover (ZmieniajÂące siĂŞ ÂświatÂło w Sandover, 1982) – porĂłwnywany do dzieÂł Dantego, Miltona i Blake`a – po dÂługich sesjach z wykonanÂą wÂłasnorĂŞcznie tabliczkÂą ouija. Czy inspiracja rzeczywiÂście pochodziÂła od duchĂłw (konwersowaÂł m.in. z nieÂżyjÂącym angielskim poetÂą, Wystanem Hugh Audenem), czy teÂż tabliczka wyzwoliÂła jego wÂłasnÂą twĂłrczÂą ekspresjĂŞ? Trudno powiedzieĂŚ. Iris Maloney wygraÂła 1,4 miliona dolarĂłw na kalifornijskiej loterii, a szczĂŞÂśliwe numery podaÂła jej tabliczka ouija. – Hank juÂż siĂŞ ze mnie nie Âśmieje – chichotaÂła Iris, mĂłwiÂąc o swym mĂŞÂżu, ktĂłry doradzaÂł jej, aby wyrzuciÂła tĂŞ przeklĂŞtÂą rzecz. WymachujÂąc czekiem w jednej rĂŞce i trzymajÂąc deskĂŞ ouija w drugiej, Iris pozowaÂła do pamiÂątkowej sesji zdjĂŞĂŚ przed grupÂą fotoreporterĂłw z kilku gazet. – Nie wiem, czy bĂŞdĂŞ nadal uÂżywaÂła ouija – stwierdziÂła. Jak siĂŞ okazaÂło, Hank, dowiedziawszy siĂŞ, Âże jego Âżona dziĂŞki konsultacjom z kawaÂłkiem drewna staÂła siĂŞ milionerkÂą i dostaÂła zawaÂłu. SzeÂściu ÂżoÂłnierzy amerykaĂąskich uciekÂło z wojska, kiedy tabliczka ouija ostrzegÂła ich o zbliÂżajÂącej siĂŞ globalnej zagÂładzie. Policja zatrzymaÂła uciekinierĂłw, gdyÂż mieli rozbite tylne ÂświatÂła w volkswagenie. ÂŚledztwo ujawniÂło, Âże magiczna plansza zapowiedziaÂła m.in. wojnĂŞ w Zatoce i trzĂŞsienia ziemi w Iranie, zniszczenie Nowego Jorku w wyniku wycieku gazu oraz ponowne przyjÂście Chrystusa. ImageWojsko wykazaÂło caÂłkowite niezrozumienie dla tych rewelacji i zwolniÂło ÂżoÂłnierzy ze sÂłuÂżby, jednoczeÂśnie degradujÂąc ich i potrÂącajÂąc ÂżoÂłd za pó³ miesiÂąca. Podobno przywĂłdca wspomnianej grupy do dziÂś podró¿uje po USA, wygÂłaszajÂąc wykÂłady na temat stylu Âżycia oraz udzielajÂąc konsultacji z uÂżyciem tabliczki. Grupa dziesiĂŞciorga nastolatkĂłw z Alberty (USA), bawiÂąc siĂŞ ouija, weszÂła w konflikt z jak¹œ wrogÂą si³¹. Po sesji z udziaÂłem nieznanych istot, zdezorientowana mÂłodzieÂż waliÂła piĂŞÂściami w Âściany oraz w coÂś, co znajdowaÂło siĂŞ w powietrzu. KtoÂś wezwaÂł pogotowie i jednÂą z dziewczÂąt z zaburzeniami psychicznymi przewieziono do szpitala. Teorie prĂłbujÂące wytÂłumaczyĂŚ ten incydent wahaÂły siĂŞ od wyjaÂśnieĂą typu: dzieciaki siĂŞ przestraszyÂły, aÂż do podejrzanej aktywnoÂści duchĂłw. Zmartwieni rodzice poprosili duchownego, by dziewczynĂŞ i dom, gdzie wszystko siĂŞ zaczĂŞÂło poddaÂł egzorcyzmom. Po tej interwencji zapanowaÂł spokĂłj. ImageW angielskim sÂądzie apelacyjnym doszÂło do rewizji pewnego procesu, kiedy wyszÂło na jaw, Âże niektĂłrzy przysiĂŞgli podczas ustalania werdyktu uÂżywali ouija. Tabliczka zasugerowaÂła im, by dwoje ludzi podejrzanych o morderstwo uznaĂŚ za winnych. PrzysiĂŞgli przyznali siĂŞ nie tylko do uÂżywania tabliczki ouija, ale i picia alkoholu. ChociaÂż do wydania werdyktu konieczna jest bezwzglĂŞdna wiĂŞkszoœÌ gÂłosĂłw, a tylko cztery osoby korzystaÂły z planszety, sÂąd apelacyjny zadecydowaÂł, Âże sprawa musi byĂŚ ponownie rozpatrzona. W toku ponownego procesu oskarÂżonych uznano za winnych zbrodni, lecz juÂż bez udziaÂłu ouija. Kilku wiĂŞÂźniĂłw kalifornijskiego zakÂładu karnego popadÂło w stan bliski histerii po zabawie z ouija, wykonanÂą z przerobionej planszy Scrabble. WiĂŞÂźniowie – czÂłonkowie latynoskiego gangu z poÂłudniowej Kalifornii – uznali, Âże sÂą opĂŞtani przez diabÂła i wywoÂłali takÂą awanturĂŞ, iÂż musiano wezwaĂŚ kapelana, aby przeprowadziÂł w celach egzorcyzmy. Rzecznik zakÂładu karnego z Santa Clara byÂł zdumiony pomysÂłowoÂściÂą osadzonych. Na tylnej stronie planszy Scrabble narysowali ksiĂŞÂżyc, sÂłoĂące i litery – wszystkie skÂładniki tabliczki ouija – entuzjazmowaÂł siĂŞ. WiĂŞÂźniowie przyrzekli, Âże juÂż nigdy wiĂŞcej nie bĂŞdÂą zajmowaĂŚ siĂŞ takimi rzeczami. Czym zatem jest tabliczka ouija? ImageBez swej zÂłej sÂławy byÂłaby z pewnoÂściÂą tylko kolejnÂą grÂą czy zabawÂą towarzyskÂą. Jako instrument umoÂżliwiajÂący kontakt z duchami wci¹¿ budzi emocje. Warto tu zaznaczyĂŚ, Âże tak, jak staÂło siĂŞ to ze spirytyzmem w wydaniu siĂłstr Fox i Allana Kardeca, ktĂłry w wieku technologii przeistoczyÂł siĂŞ w transkomunikacjĂŞ (nawiÂązywanie kontaktĂłw z zaÂświatami za pomocÂą urzÂądzeĂą elektronicznych: radia, telefonu, telewizora i komputera), rĂłwnieÂż tabliczka ouija doczekaÂła siĂŞ nowej, zaskakujÂącej wersji adekwatnej dla uÂżytkownikĂłw XXI stulecia. Otó¿ zaczĂŞto jÂą zastĂŞpowaĂŚ tzw. iPodem, czyli najpopularniejszym przenoÂśnym elektronicznym urzÂądzeniem cyfrowym firmy Apple. iPody sÂą maÂłe, pojemne i majÂą atrakcyjny wyglÂąd. DuÂży ekran, Âżywe kolory i okrÂągÂły panel sterujÂący to niewÂątpliwe zalety tego odtwarzacza w kontekÂście wykorzystywania go w roli magicznej tabliczki. Gdy na panelu oprzemy palce, tak jak czyniÂło siĂŞ to z planszetÂą, iPod zacznie peÂłniĂŚ funkcjĂŞ tradycyjnej tabliczki, na dodatek w maÂłym, przenoÂśnym formacie. Dodajmy, Âże urzÂądzenie to jest rĂłwnieÂż w stanie wykorzystywaĂŚ do komunikacji, poza alfabetem i cyframi, wyszukiwane w internecie piosenki czy pliki o innym charakterze, ³¹czy siĂŞ bowiem bezprzewodowo z sieciÂą. Jak moÂżna przypuszczaĂŚ, nie przewidzieli tego nawet producenci tych mini-odtwarzaczy. WyglÂąda wiĂŞc na to, Âże najnowsza technologia na dobre zagoÂściÂła w praktyce spirytyzmu, zaspokajajÂąc wyszukane potrzeby klientĂłw XXI wieku. Nieznany ÂŚwiat 3/2009 Komentarze Tytuł: Odp: MĂłwiÂące tabliczki Ouija Wiadomość wysłana przez: Dariusz Luty 06, 2012, 21:13:30 ——————————————————————
17:40 - Czy sÂłyszeliÂście o facecie, ktĂłry nazywa siĂŞ George Hunt Williamson? Williamson napisaÂł ksi¹¿kĂŞ o bliskich kontaktach z istotami pozaziemskimi, utrzymujÂąc Âże sam nawiÂązaÂł z nimi kontakt w latach 50-tych. Jego doÂświadczeniem zainteresowaÂły siĂŞ tajne sÂłuÂżby zwane Collins Elite, ktĂłrych dziaÂłalnoœÌ opisaÂł Nick Redfern w niedawno wydanej ksi¹¿ce pt. „Final Events”. (http://nowaatlantyda.com/wp-content/uploads/2012/02/Final-Events.jpg) Williamson studiowaÂł na University of Arizona, ale zostaÂł wywalony z uczelni za kiepskie wyniki w nauce. Zafascynowany ksi¹¿kÂą Pelleya „Star Guest”, wolaÂł pomagaĂŚ mu w wydawaniu miesiĂŞcznika „Valor”. W tym czasie Pelley zostaÂł wypuszczony z wiĂŞzienia za dziaÂłalnoœÌ antypaĂąstwowÂą przeciwko rzÂądom prezydenta Roosvelta. Pelley byÂł faszystÂą i zaÂłoÂżycielem organizacji „Srebrne Koszule”. FascynowaÂły go takÂże eksperymenty okultystyczne i Williamson wraz z nim zaczĂŞli szukaĂŚ tÂą drogÂą kontaktĂłw z istotami pozaziemskimi. Do tego celu Williamson wykorzystywaÂł tabliczkĂŞ ouija. Nieoczekiwanie eksperymenty te sprawiÂły, Âże Williamson naprawdĂŞ nawiÂązaÂł jakiÂś kontakt poprzez channeling i Âświadkowie tych wydarzeĂą opowiadajÂą Âże wpadaÂł on w rodzaj transu i mĂłwiÂł rozmaitymi gÂłosami. ProwadziÂł nawet caÂłe dialogi, jakby jego ciaÂłem owÂładnĂŞÂły rozmaite demony mĂłwiÂące ró¿nymi gÂłosami. W 1954 Williamson wydaÂł ksi¹¿kĂŞ pt. „Saucers Speak” (Spodki mĂłwiÂą), gdzie opisaÂł swoje eksperymenty z kontaktowaniem istot pozaziemskich dziĂŞki tabliczce ouija i krĂłtkofalĂłwce. UtrzymywaÂł, Âże nawiÂązaÂł kontakt z Actarem z Merkurego, Adu z Hatonn z Andromedy, Agfa Affa z Urana, Ankara-22 z Jowisza i Artoka z Plutona. Williamson utrzymywaÂł teÂż, Âże caÂły UkÂład SÂłoneczny jest peÂłen inteligentnych istot innych niÂż ludzie. Po wydaniu tej ksi¹¿ki Williamson postanowiÂł zmieniĂŚ swojÂą toÂżsamoœÌ . ZmieniÂł imiĂŞ nazwisko i ca³¹ swojÂą historiĂŞ Âżycia. Nikt nie usÂłyszaÂł o nim wiĂŞcej i zmarÂł zapomniany przez Âświat i fascynatĂłw UFO w 1986 roku. Jednak wg Nicka Redferna agencje rzÂądowe badajÂące moÂżliwoœÌ nawiÂązania kontaktĂłw z istotami pozaziemskimi nigdy o nim nie zapomniaÂły. InteresowaÂły ich szczegĂłlnie techniki uÂżywania tabliczki ouija do zbierania informacji wywiadowczych. CIA wysyÂłaÂła swoich agentĂłw na okultystyczne spotkania i obserwowaÂła póŸniej dziaÂłalnoœÌ ich uczestnikĂłw. Zainteresowanie uÂżyciem tabliczki ouija w CIA, byÂło tak silne, Âże wydano nawet wewnĂŞtrzny dokument pt. „Historia ouija i jej zastosowanie w wywiadzie”. http://nowaatlantyda.com/2012/02/06/6-luty-2012/ |