Tytuł: POMORZANIE/SÂłowianie a Wikingowie Wiadomość wysłana przez: east Marzec 11, 2012, 15:21:09 Cytuj . W tym czasie utrwaliÂła siĂŞ w krajach skandynawskich sÂława piratĂłw z ujÂścia Odry, dajÂąc poczÂątek legendzie o sÂłynnych jomswikingach z wyspy Wolin.[/b] [Polskie baÂśnie opisujÂą Wolin jako starÂą osadĂŞ sÂłowiaĂąska zamieszka³¹ od dawien dawna przez kupcĂłw przeró¿nego pochodzenia i utrzymujÂącÂą pokojowe kontakty z duĂąskimi wikingami. Z baÂśni wiadomo rĂłwnieÂż, ze istniaÂł tam kult TrygÂława. W koĂącu jednak wikingowie zÂłamawszy pokojowe ukÂłady napadli na „WinetĂŞ”. W momencie jej bohaterskiej obrony, powstaÂła ogromna trÂąba powietrzna, ktĂłra zatopiÂła grĂłd. W kilka wiekĂłw po zatopieniu Winety, gdy fale rzeki Dziwny i wichry baÂłtyckie zamuliÂły zatokĂŞ powineckÂą i zamieniÂły jÂą w ÂżyznÂą dolinĂŞ, powstaÂł tu nowy grĂłd sÂłowiaĂąski, ktĂłry nazwano Wolinem]. Tak wiĂŞc widzimy, Âże piractwo byÂło domenÂą nie tylko SkandynawĂłw. http://www.norwegofil.pl/norwegia/historia/slowianscy-wikingowie-o-wiezach-slowiansko-nordyckich.html Cytuj RozwĂłj Âżeglugi morskiej u SÂłowian nadbaÂłtyckich nastÂąpiÂł po opanowaniu przez nich techniki budowy Âłodzi klepkowych. MoÂżliwe, Âże przejĂŞli jÂą od ludĂłw skandynawskich, wprowadzajÂąc wÂłasne ulepszenia. Podobnie jak prastare sÂłowiaĂąskie sÂłowo „chÂąsa”, okreÂślajÂące grupĂŞ statkĂłw z rozbĂłjnikami morskimi zza morza. Najstarszy znany okaz Âłodzi klepkowej ze Szczecina datowany jest na schyÂłek IXw. Znaleziska z Ralswik na Rugii reprezentujÂą peÂłnomorskie statki o napĂŞdzie Âżaglowym z X wieku. W wiekach IX i X na wybrzeÂżu zachodniosÂłowiaĂąskim uksztaÂłtowaÂły siĂŞ oÂśrodki portowe o charakterze wczesnomiejskim, jak Stargard (Oldenburg) w Wagrii, Ralswik na Rugii, Zwierzyn (Schwerin) w ziemi ObodrzycĂłw, Wolin, KoÂłobrzeg i Szczecin. Obok nich istniaÂło na wybrzeÂżu baÂłtyckim wiele przystani, z ktĂłrych korzystali przede wszystkim rybacy. W Xw. statki SÂłowian pojawiaÂły siĂŞ juÂż na caÂłym wybrzeÂżu poÂłudniowego BaÂłtyku. Tak np. poemat skalda Guthorma Sindhri, poÂświĂŞcony wyprawie krĂłla norweskiego Haakona Dobrego na DaniĂŞ, okoÂło poÂłowy tego stulecia wspomina, Âże Ăłw wÂładca podbiÂł przystanie sÂłowiaĂąskich wojĂłw u wybrzeÂży Skanii. Przypuszczalnie byli to pomorscy ch¹œnicy (piraci), ktĂłrzy osiedli tutaj, aby wspó³dziaÂłaĂŚ z DuĂączykami w napadach na statki przepÂływajÂące przez cieÂśninĂŞ Sund, ³¹czÂącÂą BaÂłtyk z Morzem Pó³nocnym. Sagi o krĂłlu norweskim Olafie Tryggvasonie, wzmiankujÂą, Âże kiedy ok. 974r. miaÂł on powracaĂŚ z Rusi do ojczyzny, toczyÂł po drodze walki ze SÂłowianami. A w 1000 roku zgin¹³ w morskiej „bitwie krĂłlĂłw”, ktĂłrej uczestnikami rĂłwnieÂż byli SÂłowianie. SÂłowiaĂąscy ch¹œnicy wspó³dziaÂłajÂący z wikingami, docierali takÂże do Wysp Brytyjskich. Uczestniczyli oni w bitwie pod Canterbury w 1012r. oraz wspierali DuĂączykĂłw w najeÂździe na AngliĂŞ w 1069r. Wspó³czesne ÂźrĂłdÂła anglosaskie wspominajÂą np. w 1026r. ksiĂŞcia imieniem WarcisÂław (Wrystsleof), w otoczeniu Kanuta Wielkiego, krĂłla Danii i Anglii (syna Sygrydy – ÂŚwiĂŞtosÂławy). W drugiej poÂłowie XIw. aktywnoœÌ sÂłowiaĂąskich ch¹œnikĂłw ulega nasileniu. Na przeciÂąg blisko stulecia stajÂą siĂŞ oni postrachem wybrzeÂży skandynawskich. SzczegĂłlnie znani byli mieszkaĂący wyspy WĂŞbrzy (Fehrmarn) i Rany (Rugii). Wyprawom ch¹œnikĂłw przewodzili moÂżni i wÂładcy plemienni. SzczegĂłlnie gÂłoÂśne staÂły siĂŞ napady: floty raĂąskiej, na ĂłwczesnÂą stolicĂŞ obodrzyckÂą StarÂą LubekĂŞ w 1101r, najazd SÂłowian na wyspĂŞ ZelandiĂŞ (Sealand) w 1134r, wyprawa ksiĂŞcia pomorskiego Racibora I na norweskÂą KonungahelĂŞ w 1135r. czy teÂż wyprawa Obodrzycow na NowÂą LubekĂŞ w 1147r. PamiĂŞĂŚ o owych sÂłowiaĂąskich „krĂłlach morza” zachowaÂła siĂŞ do XIX wieku w podaniach ludowych Meklemburgii, Rugii i Pomorza. http://www.wrzeslaw-legends.yoyo.pl/zs.html Istnieje opowieœÌ o Morskim KrĂłlu sÂłowiaĂąskim Raciborze, ktĂłrego nawet Wikingowie siĂŞ bali, a ktĂłry wsÂławiÂł siĂŞ tym Âże : Cytuj JuÂż od 1043 r. na czoÂło wikingĂłw sÂłowiaĂąskich zaczĂŞli wysuwaĂŚ siĂŞ Pomorzanie (zwÂłaszcza mieszkaĂący Wolina). W 1113 r. wybuchÂła przegrana przez DuĂączykĂłw wojna obodrycko-duĂąska. W rezultacie wzmogÂły siĂŞ ataki SÂłowian na DaniĂŞ . W 1134 r. spustoszeniu ulegÂła stolica kraju – Roskilde na wyspie Zeland. W nastĂŞpnym roku flota sÂłowiaĂąska pod dowĂłdztwem ksiĂŞcia Racibora doszczĂŞtnie zÂłupiÂła norweskie miasto portowe – Konungahele http://www.wrzeslaw-legends.yoyo.pl/km.html TrochĂŞ o taktyce SÂłowian : Cytuj KsztaÂłtujÂące siĂŞ wczesnofeudalne monarchie SÂłowian nadbaÂłtyckich dysponowaÂły w XIIw. pokaÂźnymi siÂłami morskimi. Nie wiemy w jaki sposĂłb zorganizowane byÂły owe floty, ale moÂżna przypuszczaĂŚ, Âże takÂże u SÂłowian istniaÂł system dostarczania okreÂślonych kontyngentĂłw Âłodzi i za³óg na wyprawĂŞ oraz zrzeszania siĂŞ takich flot ró¿nych ksi¹¿¹t plemiennych w wiĂŞksze zwiÂązki taktyczne czyli chÂąsy. Ksi¹¿êce floty braÂły niejednokrotnie udziaÂł w dziaÂłaniach wojennych przeciwko najeÂźdÂźcom duĂąskim i czĂŞÂściowo saskim. Taktyka stosowana przez morskie siÂły SÂłowian zachodnich w walkach z silniejszym zazwyczaj przeciwnikiem zmierzaÂła do zaskakiwania go nagÂłymi manewrami. Zdaniem niejednokrotnie walczÂącego ze SÂłowianami duĂąskiego biskupa Absalona, SÂłowianie mieli zwyczaj dokonywania napadĂłw jeszcze przed Âświtem i wycofywania siĂŞ niezwÂłocznie po bÂłyskawicznym wykonaniu zadania. Podczas walk na morzu starali siĂŞ wprowadziĂŚ zamieszanie w szyki przeciwnika, zasypujÂąc jego statki gradem strzaÂł, niejednokrotnie zaopatrzonych w zwitki pÂłonÂących pakuÂł, majÂących na celu wzniecenie poÂżaru na statku. SÂłowianie musieli wiĂŞc w Âłucznictwie przewyÂższaĂŚ NormanĂłw (...) ....Cytuj UmiejĂŞtnoÂści nawigacyjne SÂłowian nadbaÂłtyckich musiaÂły byĂŚ znaczne, skoro odwaÂżali siĂŞ na bezpoÂśrednie rejsy aÂż do wybrzeÂży skandynawskich, pomimo kapryÂśnej pogody charakteryzujÂącej to morze. DuĂąskie relacje z XIIw. wspominajÂą o nocnej Âżegludze SÂłowian. Orientowano siĂŞ wĂłwczas za pomocÂą gwiazd, ksiĂŞÂżyca oraz kierunku staÂłego wiatru. WaÂżnÂą pomocÂą dla ÂżeglujÂących byÂły urzÂądzenia do sygnalizacji Âświetlnej. Adam z Bremy napisaÂł, Âże latarnia morska istniaÂła przy ujÂściu Dziwny. Badania wykazujÂą, Âże morskie urzÂądzenia sygnalizacyjne znajdowaÂły siĂŞ takÂże na gĂłrach: CheÂłm koÂło Koszalina i Rowokó³ nad jeziorem Gardno. Flota maÂłych, zwinnych statkĂłw o napĂŞdzie Âżaglowo-wiosÂłowym i niewielkim zanurzeniu , znakomite umiejĂŞtnoÂści nawigacyjne, a do tego dobra strategia i Âświetne wyszkolenie zapewniaÂły SÂłowianom dÂługie wieki panowanie na BaÂłtyku. Pomimo tego, ze "armia" statkĂłw znajdowaÂła sie w znacznym rozproszeniu to zapewne istniaÂł jakiÂś spĂłjny system koordynacji, jakieÂś dowĂłdztwo floty i logistyka dowodzenia. Mimo tych ,niewÂątpliwie Âświetnych wojennych atutĂłw SÂłowianie baÂłtyccy pozostali ludem relatywnie spokojnym ,nie tak chciwym jak Wikingowie .... ÂŚwiadczÂą o tym rĂłwneiÂż ÂźrĂłdÂła. Cytuj Bardzo rozlegÂłe kontakty handlowe utrzymywali sÂłowiaĂąscy kupcy drogami morskimi. Ich statki odwiedzaÂły wszystkie wiĂŞksze porty BaÂłtyku i cieÂśnin ³¹czÂących ten akwen z Morzem Pó³nocnym. http://www.wrzeslaw-legends.yoyo.pl/zs.htmlJeszcze w X wieku SÂłowianie nie bardzo interesowali siĂŞ morskimi wyprawami w celach rabunkowych, z jakich sÂłynĂŞli wikingowie. PoniewaÂż nie dali siĂŞ podbiĂŚ wikingom oraz mieli duÂżo ÂżyÂźniejsze ziemie – rozwijali rolnictwo i handel morski. Biografia biskupa Ottona z Bambergu wzmiankuje moÂżnego Niedamira, ktĂłry dysponowaÂł tak du¿¹ iloÂściÂą statkĂłw, Âże bez uszczerbku mĂłgÂł oddaĂŚ trzy z nich na uÂżytek biskupa i jego orszaku. Jest teÂż informacja o tym, Âże w czasie, gdy misja dotarÂła do Wolina, nie zastaÂła w domach wielu przedstawicieli starszyzny, gdyÂż ludzie ci udali siĂŞ za morze w celach handlowych. Podobnie w KoÂłobrzegu, wiĂŞkszoœÌ tamtejszych ojcĂłw rodzin przebywaÂła na rejsach do „zagranicznych wysp” – zapewne duĂąskich lub Olandii i Gotlandii. Cytuj U schyÂłku XII wieku rozpocz¹³ siĂŞ proces stopniowego wypierania SÂłowian nadbaÂłtyckich z handlowej Âżeglugi peÂłnomorskiej przez kupcĂłw niemieckich, a zwÂłaszcza mieszczan i flotĂŞ Lubeki, ktĂłra wkrĂłtce zakÂłada zwiÂązek hanzeatycki. W XIII wieku baÂłtycki handel zostaje zdominowany przez ten zwiÂązek portowych miast (HanzĂŞ). Natomiast SÂłowianie zachodni zachowujÂą swojÂą pozycjĂŞ w zakresie Âżeglugi rybackiej i przybrzeÂżnej do koĂąca XIV wieku. Ciekawa wydaje siĂŞ zbieÂżnoœÌ nazw "ch¹œnia" i "hanza". Tak jakby miaÂły podobny rodowĂłd. CzyÂżby sÂłowiaĂąscy rozbĂłjnicy morscy z czasem postanowili siĂŞ "ucywilizowaĂŚ" i zaj¹Ì legalnym handlem ?NiewÂątpliwie dysponowali wiedzÂą morskÂą i doÂświadczeniem, ale takÂże najbogatsi piraci utrzymywali rozlegÂłe kontakty handlowe za morzem. G³ównie w miastach portowych, o czym ÂświadczÂą informacje z cytatĂłw. A miasta portowe w tamtych czasach byÂły kosmopolityczne. Kupcy z caÂłego BaÂłtyku zawiÂązywali tam swoje sojusze ,dobijali targĂłw. Moim zdaniem z czasem owi kupcy - niegdysiejsi zwykli piraci (pierwsze fortuny nie pojawiÂły siĂŞ znikÂąd )- postanowili opanowaĂŚ caÂły BaÂłtyk. Zatem zamieniono kojarzÂącÂą siĂŞ z piractwem "ch¹œniĂŞ" na bardziej zachodniÂą HanzĂŞ. Historia pokazuje, Âże SÂłowianie Âświetnie potrafili siĂŞ organizowaĂŚ na wyprawy wojenne co ujawnia talenty organizatorskie i praktyczny zmysÂł stawiajÂący wspó³pracĂŞ ponad podziaÂłami. Dlatego nie zdziwiÂłbym siĂŞ, gdyby piraci byli animatorami ZwiÂązku Miast Hanzeatyckich. Nazwa ta pozostaÂła do dzisiaj w postaci np niemieckich tablic aut zarejestrowanych w takich miastach jak Hamburg (HH - haneastadt hamburg) czy Rostock (HR - hanzeastadt rostock ) , Luebeck (HL). OsobiÂście uwaÂżam, Âże HANZA byÂła takÂą jakby swoistÂą UniÂą , tyle ,Âże o zasiĂŞgu ograniczonym do BaÂłtyku. W Muzemu Morskim w Szczecinie moÂżna cyklicznie oglÂądaĂŚ stare, olejne obrazy na ktĂłrych to miasto wyglÂąda prawie tak : (http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQkT3CbI_lM_OBB5SSeOPrCpkSOmGyfGflctkfYxKnNk5bxuw3K) (http://files.bezmapy.pl/dni-morza-sail-szczecin_AD_1999.jpg) Tytuł: Odp: POMORZANIE/SÂłowianie a Wikingowie Wiadomość wysłana przez: Fair Lady Marzec 11, 2012, 20:27:59 W KONCU widze ogromna wiedze! Ale wiedzialam, ze east mozna ta Arkonia zainspirowac do dalszego myslenia:)
Cytuj SÂłowianie baÂłtyccy pozostali ludem relatywnie spokojnym ,nie tak chciwym jak Wikingowie Albo innymi slowy, dac odczekac i nauczac, bo co Pan dal to i wezmie! W miescie Balczik w Bulgarii, burmistrz buduje 3 place golfowe, bo chce sciagnac klientele z kasa, lubi nowoczesna muzyke rockowa i ... ekonomie §zachodu§ Gryf Pomorski - Witaj!:) Tytuł: Odp: POMORZANIE/SÂłowianie a Wikingowie Wiadomość wysłana przez: east Marzec 12, 2012, 10:12:33 Podobnie jak Ty, Fair Lady , uwaÂżam, Âże SÂłowianie baÂłtyccy byli inteligentnym, pokojowym ludem.
Inteligentnym, bo potrafiÂącym siĂŞ w pokorze uczyĂŚ ,czego nie potrafili Wikingowie. Cytuj RozwĂłj Âżeglugi morskiej u SÂłowian nadbaÂłtyckich nastÂąpiÂł po opanowaniu przez nich techniki budowy Âłodzi klepkowych. MoÂżliwe, Âże przejĂŞli jÂą od ludĂłw skandynawskich, wprowadzajÂąc wÂłasne ulepszenia. KaÂżda dÂługofalowa strategia rozwoju zaczyna siĂŞ w umyÂśle, a nie w miĂŞÂśniach, czy szybkoÂści reakcji na bodziec. Nie doœÌ, Âże przejĂŞli wiedzĂŞ (tu akurat chodziÂło o budowĂŞ statkĂłw ), to jeszcze jÂą ulepszyli. To taka dygresja, jeÂśli chodzi o najlepsze cechy SÂłowian. Szkoda, Âże w dzisiejszych czasach potomkowie baÂłtĂłw nie majÂą w sobie doœÌ pokory, aby uczyĂŚ siĂŞ od lepszych oraz udoskonaliĂŚ rozwiÂązania co w efekcie zawsze prowadzi do przewagi.UwaÂżam ,Âże w pewnym okresie czasu ponownie dojdzie do naturalnej wspó³pracy miast w obrĂŞbie BaÂłtyku tyle, Âże nie w oparciu o centralne sterowanie ze stolic krajĂłw ,bo ta formuÂła nie sprawdziÂła siĂŞ na dÂługie lata odcinajÂąc nadmorskie miasta od naturalnych zwiÂązkĂłw z regionem. BaÂłtowie majÂą okazjĂŞ zbudowaĂŚ silnÂą gospodarkĂŞ. DziÂś "wrogiem" nie sÂą sÂąsiedzi zza morza, lecz centralne sterowanie ze swojÂą separatystycznÂą strategiÂą. U nas niby kaÂżdy rzÂąd podkreÂślaÂł wagĂŞ portĂłw morskich, ale traktowaÂł je wy³¹cznie jak dojne krowy nie pozostawiajÂąc zÂłudzeĂą co do ogĂłlnej, paĂąstwowej strategii rozwoju. CoÂś juÂż siĂŞ dzieje (Zachodniopomorski Szlak ÂŻeglarski), ale byĂŚ moÂże potrzeba jeszcze jednego, albo dwĂłch pokoleĂą wychowanych w pokojowym duchu wspó³pracy, aby zrozumieĂŚ prawdziwe znaczenie tego, gdzie Âżyjemy. KaÂżdy jeden region przenika duch sÂłowiaĂąski wyraÂżajÂący siĂŞ w naturalnych zwiÂązkach z poÂłoÂżeniem geograficznym. Ten duch obecny jest w Tradycji oraz w ludzkiej ÂświadomoÂści. W swoim poprzednim poÂście zamieÂściÂłem zdjĂŞcia z Dni Morza w Szczecinie. KaÂżdego roku w trakcie tej imprezy przewija siĂŞ przez miasto tysiÂące turystĂłw. W 2007 r na zlocie Wielkich ÂŻaglowcĂłw (Tall Ship Races ) przez miasto przetoczyÂła siĂŞ fala 2 milionĂłw ludzi. Tylko dlatego, Âże do nabrzeÂża zacumowaÂło kilka wielkich okrĂŞtĂłw z Âżaglami ? Nie dlatego. Dlatego, Âże morski charakter tego miasta z ÂłatwoÂściÂą jest odbierany i wzmacniany przez ludzkÂą ÂświadomoœÌ. Mam nadziejĂŞ, Âże w koĂącu wÂłodarze miasta zrozumieli czego oczekuje od nich duch SÂłowian. Zachodniopomorski Szlak ÂŻeglarski jest w istocie jednÂą z nielicznych inicjatyw gospodarczych umoÂżliwiajÂących rzeczywistÂą realizacjĂŞ inwestycji o naturalnym charakterze transgranicznym, uÂżytkowanÂą nie tylko przez mieszkaĂącĂłw obu krajĂłw, ale takÂże turystĂłw wodniakĂłw z krajĂłw oÂściennych. Wynika to z charakteru Âżeglugi, ktĂłra w naturalny sposĂłb znosi granice i ³¹czy spoÂłeczeĂąstwa. Zalew SzczeciĂąski i przylegÂłe do niego akweny stajÂą siĂŞ tym samym unikatowÂą w skali Europy przestrzeniÂą swobody Âżeglugi, a Szlak - stymulatorem rozwoju gospodarczego przylegÂłych gmin. http://www.aktualnosciturystyczne.pl/zachodniopomorskie/zachodniopomorski-szlak-zeglarski-projekt-na-wielka-skale/ JeÂśli tego nie zepsujÂą to ÂświadomoœÌ wzmocni naturalne wiĂŞzi w regionie, a jeÂśli coÂś sknocÂą z "wikiĂąskiej" chciwoÂści , to wyrzuci ich poza nawias historii. W kaÂżdym razie jest szansa na to, Âże SÂłowianie znĂłw pojawiÂą siĂŞ w regionie :D ps. a szykuje siĂŞ kolejna wielka impreza : (http://www.szczecin.eu/sites/all/themes/szczecin/images/odkryj_szczecin/blog_ttsr.jpg) Kiedy ÂświadomoœÌ na dobre rozgoÂści siĂŞ w ludzkich sercach (po kulminacji 21-12-2012 )ta impreza moÂże byĂŚ na prawdĂŞ wyjÂątkowa . Przybywajcie sÂłowiaĂąskie dusze tu w przyszÂłym roku :D Tytuł: Odp: POMORZANIE/SÂłowianie a Wikingowie Wiadomość wysłana przez: Fair Lady Marzec 12, 2012, 12:39:12 Zapewne szlak ten nalezy do jednego z punktow dotacji Unii Europejskiej, gdyz region Szczecina uzyskal priorytetowe warunki.
Wspolpraca nadgraniczna, tak jak i Zgorzelec, czy inne. Szkoda, ze Kazka Szczecinskiego nie udalo sie koronowac, historia wygladalaby dzis inaczej. Co do Hansy, to zalozyli ja kupcy (bogaci) niemieccy, wlasnie aby bronic sie przed piratami (Wikingami i innymi), ktorzy w rzeczy samej byli z reguly korsarzami, czyli oficjalnie zatrudnieni:) przez glowy koronowane. Chodzilo o zawladniecie handlem baltyckim i odcieciem drogi Dunczykom (Jutlandia), ktorzy byli wrogami numer jeden. Jaka role stanowili Slowianie w tym zwiazku? Zapewne podrzedna. Tytuł: Odp: POMORZANIE/SÂłowianie a Wikingowie Wiadomość wysłana przez: Dariusz Marzec 16, 2012, 21:16:12 >East<, jeÂśli chcesz moÂżemy zmieniĂŚ tytuÂł na bardziej stosowny.
Tytuł: Odp: POMORZANIE/SÂłowianie a Wikingowie Wiadomość wysłana przez: Fair Lady Marzec 16, 2012, 21:22:55 Leviatan?
|