Rafaela
Gość
|
 |
« : Luty 15, 2011, 19:56:26 » |
|
ÂŚluby dozgonne
Jest coraz wiĂŞcej tych, ktĂłrzy swoje powoÂłanie widzÂą w indywidualnej formie Âżycia konsekrowanego jako dziewice, wdowy, wdowcy i pustelnicy.
Ka¿dego roku w uroczystoœÌ Niepokalanego Poczêcia Najœwiêtszej Maryi Panny w kaplicy szczeciùskiego Archidiecezjalnego Wy¿szego Seminarium Duchownego odbywa siê wzruszaj¹ca uroczystoœÌ konsekracji wdów. W czasie ubieg³orocznej Mszy Œwiêtej celebrowanej przez ks. bpa Mariana B³a¿eja Kruszy³owicza w towarzystwie kap³anów z parafii wdów cztery pobo¿ne niewiasty z³o¿y³y œlub dozgonnej czystoœci podczas specjalnego obrzêdu. Nastêpnie ka¿da z wdów - profesek otrzyma³a od biskupa krzy¿, znak zawierzenia swego dalszego ¿ycia Jezusowi Chrystusowi, oraz ksiêgi Liturgii Godzin niezbêdne do odmawiania zalecanych modlitw przez osoby konsekrowane.
Szczególnie wymowna by³a koùcz¹ca obrzêd, wspólna modlitwa wdów za ich zmar³ych mê¿ów. Wszyscy uczestnicy tej buduj¹cej uroczystoœci - wdowy i ich goœcie - przyst¹pili do Komunii Œwiêtej pod dwiema postaciami. Ksi¹dz Biskup w okolicznoœciowej homilii wyrazi³ radoœÌ Koœcio³a z powodu przed³u¿enia ma³¿eùstwa konsekrowanych wdów poprzez powierzenie siebie Oblubieùcowi - Jezusowi Chrystusowi. Jest to niezwykle wa¿ne teraz, gdy œwiat dotyka wszechogarniaj¹ca laicyzacja, a niejednokrotnie ma miejsce profanacja sakramentu ma³¿eùstwa. Ka¿da z pob³ogos³awionych wdów otrzyma³a z r¹k Ksiêdza Biskupa dokument koœcielny stwierdzaj¹cy z³o¿enie œlubu czystoœci w czasie Najœwiêtszej Ofiary.
Religijna jakoœÌ codziennego ¿ycia
Stan wdowieùstwa konsekrowanego wcale nie zrywa dotychczasowych wiêzi rodzinnych, a nadaje now¹, bardziej religijn¹ jakoœÌ codziennemu ¿yciu. Wszystkich urzeka optymizm i serdeczny uœmiech osób konsekrowanych. Jako wdowy - wolne dla Boga, a jednoczeœnie matki i babcie - duchem Chrystusowej Ewangelii staraj¹ siê przepoiÌ klimat domowy i zawodowy. Stosown¹ pomoc swoim dzieciom i wnukom ³¹cz¹ z modlitw¹ w ich intencji.
"Bogu dziêkujê za ten dzisiejszy dzieù, kiedy mog³am staÌ siê wdow¹ konsekrowan¹ - nie kryje swej radoœci Danuta Dzier¿anowska z parafii pw. œw. Józefa w Stargardzie Szczeciùskim. - Cieszê siê, ¿e na tê uroczystoœÌ z mojej parafii przyjecha³o trzech ksiê¿y, w tym ksi¹dz proboszcz Jaros³aw Staszewski SChr. Ju¿ jako wdowa ukoùczy³am teologiê na warszawskim Uniwersytecie Stefana Kardyna³a Wyszyùskiego. W stargardzkiej parafii, prowadzonej przez kap³anów Towarzystwa Chrystusowego, pracujê w poradni ma³¿eùsko-rodzinnej, katechizujê i przygotowujê m³odzie¿ do sakramentu bierzmowania". Ks. dr Mateusz Matuszewski, konsultor Komisji ds. Kultu Bo¿ego Konferencji Episkopatu Polski, zapytany o to, co oznacza konsekracja stanu wdowieùstwa, odpowiada: "Wdowy, które zdecydowa³y siê ofiarowaÌ Jezusowi resztê swojego ¿ycia, œlubuj¹c zachowanie czystoœci i gotowoœÌ do podjêcia zadaù wyznaczonych przez Koœció³, wchodzi³y do specjalnego stanu. Ju¿ Orygenes (III wiek), wielki znawca Pisma Œwiêtego, podpowiada³ wdowom, aby przyjmuj¹c Bo¿e wezwanie, sk³ada³y specjalny œlub, dziêki któremu ich prace stan¹ siê bli¿sze Panu Bogu oraz wzmocni¹ swoj¹ misjê wdowieùstwa konsekrowanego. Natomiast Œwiêty Augustyn uwa¿a³, ¿e do stanu wdów nie nale¿¹ wszystkie kobiety, którym zmarli mê¿owie, ale tylko te, które dokona³y same dobrowolnego wyboru ¿ycia w czystoœci i zjednoczy³y siê przysiêg¹ z samym Bogiem. Wy¿szoœÌ wdowiego stanu nad ponownym zam¹¿pójœciem polega na tym, ¿e wdowa poœwiêcona Panu Bogu mo¿e jeszcze pe³niej Mu siê oddaÌ, w czym pomaga specjalne b³ogos³awieùstwo Koœcio³a".
ApostoÂłki modlitwy, miÂłosierdzia i pokuty
Czy ka¿da wdowa mo¿e dost¹piÌ konsekracji swego stanu? "Do stanu wdów konsekrowanych - kontynuuje ks. M. Matuszewski - poprzez obrzêd specjalnego b³ogos³awieùstwa mo¿e wejœÌ kobieta, która wczeœniej ¿y³a w sakramentalnym ma³¿eùstwie, a które usta³o na skutek œmierci jej mê¿a. Ponadto musi mieÌ dobr¹ opiniê w swojej parafii, wyró¿niaÌ siê roztropnoœci¹ i dobrymi obyczajami, wyraziÌ ochotê pracy w dzie³ach charytatywnych parafii i diecezji. Zanim wdowa uzyska aprobatê biskupa i zostanie w³¹czona do stanu wdowieùstwa konsekrowanego, musi przejœÌ odpowiedni¹ formacjê, zdobywaj¹c wiedzê o istocie pob³ogos³awionego wdowieùstwa i czekaj¹cych j¹ zadaniach. Wdowy konsekrowane nie opuszczaj¹ œwiata, jak czyni¹ to siostry zakonne. Nadal mieszkaj¹ u siebie, czêsto kontynuuj¹ pracê zawodow¹ lub s¹ emerytkami czy rencistkami. ¯yj¹ wed³ug harmonogramu zajêÌ, które same sobie wyznaczaj¹. Gorliwiej anga¿uj¹ siê w ¿ycie swojej wspólnoty parafialnej, wspó³pracuj¹c w tym zakresie ze swoimi duszpasterzami. S¹ aposto³kami modlitwy, mi³osierdzia i pokuty. Najwa¿niejsze jest to, ¿e pob³ogos³awione przez Koœció³, staj¹ siê wybranymi przez Chrystusa i s¹ bardzo cennym darem dla Koœcio³a i œwiata".
WdowieĂąstwo jako przedÂłuÂżenie i intensyfikacja
W Polsce mamy prawie dwa miliony wdów. One po œmierci swoich mê¿ów czêsto nie mog¹ znaleŸÌ swego godnego miejsca w Koœciele. Nie inaczej by³o z pierwsz¹ wdow¹ konsekrowan¹, Lidi¹ Cholew¹, której m¹¿, Bernard, kapitan ¯eglugi Wielkiej, ponad dwadzieœcia lat temu zmar³ nagle na zawa³ serca. W swojej szczeciùskiej parafii razem z mê¿em by³a zaanga¿owana w dzia³alnoœÌ wspólnoty Odnowy w Duchu Œwiêtym. By³a przekonana, ¿e skoro Pan Bóg zabra³ jej mê¿a, to musia³ mieÌ wobec niej jakieœ szczególne plany. Nie myœla³a o kolejnym ma³¿eùstwie, chcia³a ca³kowicie poœwiêciÌ siê Panu Bogu i ludziom, ale nie wiedzia³a jeszcze, jak to zrobiÌ. Dopiero w roku 1994 papie¿ Jan Pawe³ II w adhortacji Vita Consecrata zachêca³ do wznowienia wczesnochrzeœcijaùskiej praktyki konsekracji wdów. Wtedy Lidia poprosi³a o pomoc miejscowego ordynariusza, bpa B³a¿eja Kruszy³owicza, aby przygotowa³ j¹ do obrzêdu konsekracji wdowiego stanu, zgodnie z papieskimi wytycznymi. Ksi¹dz Biskup przydzieli³ jej duchowego przewodnika i po dwuletniej starannej formacji, w grudniu 1996 roku, podczas uroczystej Mszy Œwiêtej na rêce Ksiêdza Biskupa, w obecnoœci syna (tak¿e kapitana ¯eglugi Wielkiej), synowej i wnuków z³o¿y³a œlub dozgonnej czystoœci. Celebrans zdj¹³ jej œlubn¹ obr¹czkê, pob³ogos³awi³ j¹ i ponownie na³o¿y³ na palec, ale ju¿ jako znak przynale¿noœci do Boskiego Oblubieùca - Jezusa Chrystusa.
W œlad za ni¹ posz³y inne pobo¿ne wdowy, które po odpowiednim przygotowaniu tak¿e zosta³y pob³ogos³awione i utwierdzone w powo³aniu do jednoœci z samym Chrystusem. Jest ich coraz wiêcej, w ca³ym kraju oko³o dwustu. Od kilku lat zawsze w Adwencie cz³onkinie Ordo Viduarum (Stanu Wdów) wraz z dziewicami konsekrowanymi i pustelnikami gromadz¹ siê na Jasnej Górze na dorocznej pielgrzymce, której towarzysz¹ rekolekcje stanowe. Jednym z g³osz¹cych nauki rekolekcyjne jest o. Misjonarz Oblat Maryi Niepokalanej, który zapraszany jest tak¿e do ró¿nych parafii w ca³ym kraju, aby zainteresowaÌ kobiety stanem wdowieùstwa konsekrowanego. W³aœnie jemu postawiono pytanie: czy wdowieùstwo konsekrowane mo¿e byÌ przed³u¿eniem sakramentalnego ma³¿eùstwa? "Oczywiœcie - odpowiada. - Wdowieùstwo jest przed³u¿eniem i szczególn¹ intensyfikacj¹ sakramentalnej ³aski ma³¿eùstwa. Mi³oœÌ do ma³¿onka ma siê tutaj realizowaÌ w postaci mi³oœci dziewiczej. Aby mog³o siê to staÌ, wdowa musi przyj¹Ì ablacyjno-ofiarnicz¹ postawê ca³kowitego oddania siê Chrystusowi oraz uczyÌ siê uczestnictwa w oblubieùczej mi³oœci Maryi - Dziewicy i Wdowy. Ojcowie Koœcio³a odkryli nadprzyrodzone znaczenie wdowieùstwa konsekrowanego. To w³aœnie œw. Augustyn napisa³, ¿e Koœció³ jest jak wdowa. Oczekiwanie wdowy, która ponownie pragnie ujrzeÌ swego ma³¿onka, jest podobne do oczekiwania Koœcio³a na ponowne przyjœcie Jezusa Chrystusa. Zmar³y m¹¿ jest dla wdowy wyrazem mi³oœci samego Boga, a pragnienie ponownego po³¹czenia siê z nim jest ¿yczeniem samego Boga".
Modlitwa peÂłna paschalnej nadziei
Obrzêd konsekracji wdów jest bardzo wzruszaj¹cy. O. W. £yko dopowiada: "Do tej pory Koœció³ nie posiada rytua³u b³ogos³awieùstwa wdów o charakterze powszechnym. Ka¿da diecezja dokonuje tego obrzêdu na podstawie wersji roboczej, przyjêtej przez miejscowego ordynariusza. Episkopat Polski skierowa³ do Kongregacji ds. Kultu Bo¿ego i Dyscypliny Sakramentów proœbê o zatwierdzenie przygotowanego w Polsce nowego Obrzêdu b³ogos³awieùstwa wdów dla polskich diecezji.
Mamy wiêc nadziejê, ¿e wkrótce liturgia b³ogos³awieùstwa wdów bêdzie sprawowana wed³ug ksiêgi zatwierdzonej przez Stolicê Apostolsk¹. Oprócz elementów wspólnych ka¿dej formie konsekracji, takich jak wyra¿enie pragnienia i decyzji wejœcia na drogê ¿ycia konsekrowanego, dalej modlitwy konsekracyjnej, znamiennym rysem obrzêdu b³ogos³awieùstwa wdów jest przekazanie krzy¿a i Ksiêgi Liturgii Godzin. Obrzêd wieùczy pe³na paschalnej nadziei modlitwa wdów - profesek za swoich zmar³ych ma³¿onków. W Kielcach jest ju¿ nawet pierwszy pob³ogos³awiony wdowiec, który do z³o¿enia œlubu czystoœci przygotowywa³ siê wraz z wdowami. Wdowcy swoje powo³anie do ¿ycia konsekrowanego mog¹ realizowaÌ, wstêpuj¹c do seminarium duchownego lub do któregoœ z zakonów. Mniejsze mo¿liwoœci maj¹ tutaj wdowy".
ByĂŚ ÂźrĂłdÂłem nadziei i Âżycia!
Wypada podkreœliÌ, ¿e w Polsce te klasyczne, indywidualne formy ¿ycia konsekrowanego stanowi¹ eklezjaln¹ jednoœÌ dziêki powo³aniu przez obecnego metropolitê szczeciùsko-kamieùskiego, ks. abpa Andrzeja Dziêgê, specjalnego zespo³u koordynacyjnego przy Komisji Episkopatu Polski ds. ¯ycia Konsekrowanego, któr¹ Ksi¹dz Arcybiskup wczeœniej kierowa³. Wdowieùstwo konsekrowane nie jest czymœ w rodzaju "spóŸnionego dziewictwa". S¹ to komplementarne formy ¿ycia konsekrowanego i bynajmniej nie stanowi¹ one jakiegokolwiek zagro¿enia dla klasycznej formy ¿ycia konsekrowanego, jakim jest ¿ycie zakonne, zw³aszcza w zgromadzeniach ¿eùskich.
W³adys³awê Sztych odwiedzam w jej mieszkaniu na piêtrze, w pobli¿u koœcio³a, w Dêbnie Lubuskim. Od jedenastu lat jest wdow¹ konsekrowan¹. Za ni¹ posz³o kilkanaœcie innych wdów z tego miasta, które biskup konsekrowa³. Ona jest ich liderk¹. Tak wspomina dzieje swojego ¿ycia: "Z perspektywy lat widzê, ¿e Pan Bóg przygotowywa³ mnie do konsekrowanego wdowieùstwa. W paŸdzierniku 1983 roku zmar³ mój m¹¿, pozostawiaj¹c mnie z dwójk¹ dzieci. Wtedy to stoj¹c w kaplicy przy jego trumnie, wpatrzona w krzy¿, z³o¿y³am przysiêgê zmar³emu mê¿owi i Panu Bogu, ¿e pozostanê mu wierna do koùca swego ziemskiego ¿ycia i nigdy nie wyjdê za m¹¿". Paùstwo Sztychowie byli zawsze gorliwymi katolikami. W czasie misji œwiêtych powierzyli swoj¹ rodzinê Najœwiêtszemu Sercu Pana Jezusa, a na odwrocie Chrystusowego wizerunku widnieje staranny zapis tego aktu oddania napisany rêk¹ Jaros³awa. Po œmierci mê¿a jeszcze bardziej wzros³a religijnoœÌ W³adys³awy, która udziela siê w Odnowie w Duchu Œwiêtym i katechizuje przedszkolne dzieci.
NajwaÂżniejsze jest to, Âże poprzez uÂświĂŞcenie obranego przez siebie stanu Âżycia osoby te sÂą ÂźrĂłdÂłem nadziei i Âżycia dla innych. Ojciec W. ÂŁyko woÂła w czasie kazaĂą rekolekcyjnych: "BÂądÂźcie ÂźrĂłdÂłem nadziei i Âżycia!". A przecieÂż dzisiaj ludziom tak bardzo potrzeba NADZIEI.
Bogdan Nowak
|