W jaki sposĂłb racjonalnie opuÂściĂŚ strefĂŞ euro
13 WrzesieĂą 2012 Dodaj komentarz Przeskoczenie do uwag
ÂźrĂłdÂło:
http://gonzalolira.blogspot.com/2012/07/how-country-rationally-exits-eurozone.htmlZnajdujemy siĂŞ w obliczu doÂświadczeĂą z wychodzeniem z kryzysu wywoÂłanego przez euro. Kto bĂŞdzie pierwszy? WÂłochy czy Hiszpania? W kaÂżdym wypadku bĂŞdzie z tym niezÂły galimatias.
CaÂła kwestia wychodzenia ze strefy euro ma miejsce, poniewaÂż konkretne paĂąstwo nie ma juÂż pieniĂŞdzy na to, aby finansowaĂŚ swoje dziaÂłania. W kaÂżdym z tych przypadkĂłw: Hiszpania, Grecja i pewnie WÂłochy, ten moment nadchodzi, a co do Hiszpanii, to jest to tylko kwestia dni. Gdy suwerenne paĂąstwo osiÂąga ten stan rzeczy, nie ma innego wyjÂścia, tylko opuÂściĂŚ EMU i powrĂłciĂŚ do swej narodowej waluty, ktĂłrÂą rzÂąd moÂże potem zdewaluowaĂŚ.
CzyniÂąc tak, rzÂąd jednoczeÂśnie ma wszystkie zasoby pieniĂŞÂżne, jakich potrzebuje na swoje dziaÂłania, a takÂże moÂże spÂłacaĂŚ swoje dÂługi. Sektor prywatny otrzymuje na wstĂŞpie zastrzyk adrenaliny, bowiem dotyczy go przecieÂż handel zagraniczny, a jego towary i usÂługi staja siĂŞ wiele taĂąsze na rynkach zagranicznych. Sytuacja z zatrudnieniem mocno siĂŞ poprawia, gdyÂż producenci sprzedajÂący swoje dobra za granicĂŞ zatrudniajÂą wiĂŞcej pracownikĂłw, aby realizowaĂŚ zamĂłwienia. RzÂąd zostaje odciĂŞty od zagranicznych rynkĂłw finansowych, jego sektor finansowy doznaje wielkiego ciosu, ceny podstawowych produktĂłw i usÂług rosnÂą dramatycznie uderzajÂąc po kieszeni biednych, niÂższÂą klasĂŞ ÂśredniÂą, osoby starsze i nieprzygotowane na szok.
Mimo tych negatywĂłw, wymuszona konwersja walutowa i dewaluacja jest dobrodziejstwem dla zbankrutowanych paĂąstw. Zasadniczo jest to reset ekonomiczny: doÂświadczenie historyczne pokazuje, Âże choĂŚ w perspektywie krĂłtkoterminowej to zaboli, to jednak pomaga na nowo rozbudziĂŚ gospodarkĂŞ. OkazaÂło siĂŞ to pomocne w przypadku USA w 1933 r., Niemiec w 1948 r., w Ameryce ÂŁaciĂąskiej w latach 80-tych, w Argentynie i Urugwaju w 2001 r.
Jest to zasadnicza sprawa niezbĂŞdna do zrozumienia zarĂłwno sekwencji, jak teÂż mechanizmĂłw procesu, aby mĂłc przewidzieĂŚ co siĂŞ stanie, a w ten sposĂłb poczyniĂŚ prawidÂłowe decyzje inwestycyjne. Gdy decyzja polityczna w sprawie opuszczenia EMU zostanie podjĂŞta, oto co naleÂży robiĂŚ dalej:
1. RzÂąd postanawia stworzyĂŚ nowÂą walutĂŞ krajowÂą oraz tworzy podstawy jej wymiany w stosunku do euro (niech tÂą nowÂą walutÂą bĂŞdzie nueva peseta).
2. RzÂąd zasila tymi nuevas pesetas miejscowy sektor finansowy i zarzÂądza dokonanie wymiany. W ten sposĂłb Bank Centralny przejmuje wszystkie denominowane w euro depozyty w bankach lokalnych i dokonuje ich zamiany na nuevas pesetas. A wszystkie banki lokalne z kolei rĂłwnieÂż dokonujÂą konwersji euro swoich klientĂłw detalicznych na nuevas pesetas as well—wszystkie te operacje zamiany majÂą miejsce na podstawie okreÂślonego kursu wymiany. RzÂąd wymienia wszystkie nowoemitowane nuevas pesetas na euro, w ten sposĂłb euro znajdzie siĂŞ teraz w sejfie rzÂądowym.
3. W tym samym czasie, gdy dokonywana jest przemiana sektora finansowego na posÂługiwanie siĂŞ nueva peseta, rzÂąd zobowiÂązauje siĂŞ spÂłacaĂŚ wszelkie dÂługi krajowe w nuevas pesetas. KaÂżde denominowane w euro zobowiÂązanie albo umowa automatycznie i bezwarunkowo pÂłacone jest w nuevas pesetas. Wszystkie zobowiÂązania emerytalne i pensje rzÂądowe rĂłwnieÂż wypÂłacane sÂą w nuevas pesetas.
4. RzÂąd dekretuje rĂłwnieÂż, Âże wszelkie dÂługi prywatne, w tym wszystkie zobowiÂązania konsumenckie wobec sektora bankowego (tj. z kart kredytowych, hipoteczne, etc.) zostajÂą przekonwersowane na nuevas pesetas na podstawie ustalonego kursu wymiany.
5. RzÂąd obowiÂązkowo wprowadza przepisy o zamroÂżeniu pÂłac i zamroÂżeniu cen. Gdyby tego nie zrobiÂł, ceny poszybowaÂłby na ksiĂŞÂżyc, wywoÂłujÂąc gwaÂłtownÂą inflacjĂŞ. Nie da siĂŞ powiedzieĂŚ, Âże nie nastÂąpi owczy pĂŞd, owszem – bĂŞdzie, niezaleÂżnie od zamroÂżenia pÂłac i cen. Czarny rynek takÂże bĂŞdzie siĂŞ rozwijaÂł. Ale zamroÂżenie pÂłac i cen zatrzyma moÂżliwy wybuch paniki inflacyjnej; albo przynajmniej zwolni jej skalĂŞ na tyle, aby powstrzymaĂŚ sytuacjĂŞ przed wybuchem histerii.
Kontrola nad kapitaÂłem nie bĂŞdzie konieczna w zwiÂązku z tym, Âże euro deponentĂłw zostaÂło zamienione na nuevas pesetas. Na pewno depozyty dolarowe ucieknÂą w sekundĂŞ po tym, jak pojawi siĂŞ ogÂłoszenie o konwersji, ale rachunek dolarowy bĂŞdzie wymagaÂł wzglĂŞdnie niewielkich rozmiarĂłw dla zbilansowania pÂłatnoÂści w obliczu prognozowanego opuszczenia strefy euro.
6. RzÂąd podejmie takÂże prĂłbĂŞ zamiany wszystkich zobowiÂązaĂą na nuevas pesetas. To moÂże okazaĂŚ siĂŞ niekonieczne, zwÂłaszcza Âże czêœÌ kredytodawcĂłw nie zechce zwrotu poÂżyczek skonwertowanych. MoÂże siĂŞ zdarzyĂŚ, Âże zagraniczni posiadacze obligacji bĂŞdÂą mieĂŚ polityczne mechanizmy powstrzymania wymuszonej konwersji euro-obligacji na obligacje w nueva peseta. Lecz rzÂąd z ca³¹ pewnoÂściÂą bĂŞdzie prĂłbowaĂŚ dokonaĂŚ konwersji swych dÂługĂłw zagranicznych z euro na nuevas pesetas—i prawdopodobnie osiÂągnie jakiÂś sukces przynajmniej co do jakiejÂś transzy tych nieuregulowanych obligacji.
7. Gdy rzÂąd przeprowadzi konwersjĂŞ tylu obligacji, ilu zdoÂła na nowÂą walutĂŞ krajowÂą, dokona wtedy dewaluacji nueva peseta—duÂżej dewaluacji. PoczÂątkowa dewaluacja w zakresie 20-30 % jest historycznie rzecz biorÂąc caÂłkiem uzasadniona (patrz kraje Ameryki ÂŁaciĂąskiej w latach 80-tych), zaÂś ostateczny jej wymiar osiÂągn¹Ì moÂże nawet rozmiar 100 % w ciÂągu 6 do 18 miesiĂŞcy.
Ja twierdzĂŞ: to jest racjonalny sposĂłb opuszczenia eurostrefy.
Zatem, je¿eli postulujemy racjonalnoœÌ takiej decyzji i jej wprowadzenia, wówczas aby by³o to skuteczne, i aby zminimalizowaÌ ryzyko paniki, wszystkie opisane uprzednio dzia³ania (za wyj¹tkiem pkt 6) winny byÌ zrealizowane jak najszybciej siê da: powiedzmy w czasie weekendu.
Jest to ca³kiem wykonalne: wspó³czesna technologia finansowa z ³atwoœci¹ pozwoli rz¹dowi na wymuszenie zamiany bankowych depozytów w euro na depozyty w nueva peseta niemal w jednej chwili. Jak wy¿ej zastosowanie bêdzie mia³o to rozwi¹zanie do lokat i zad³u¿eù klientów detalicznych banków.
Krok 7 – dewaluacja nueva peseta—rĂłwnieÂż nastÂąpi niezwÂłocznie: w niedzielĂŞ wieczĂłr po caÂłym tygodniu pracy. Dewaluacja nueva peseta jest oczywiÂście kluczowym punktem caÂłej tej operacji: rzÂąd opuszczajÂąc strefĂŞ euro, dokonuje dewaluacji nueva peseta po to, Âżeby na nowo pobudziĂŚ gospodarkĂŞ do dziaÂłania.
Problemem nie bĂŞdzie wprowadzenie takiego schemata, problemem bĂŞdzie natomiast sprawa przeciekĂłw: jeÂśli jakiÂś sektor publiczny zostanie uprzedzony o tym, co nadchodzi, wĂłwczas osiÂągniĂŞty bĂŞdzie skutek taki, jak to, co wydarzyÂło siĂŞ w Argentynie w 2001 r. – ogromne konwoje opancerzonych pojazdĂłw, wyworzÂące pieniÂądze oligarchĂłw z kraju, zanim rzÂąd zd¹¿yÂł je zamieniĂŚ na nowÂą walutĂŞ.
Zatem, jeÂżeli rzÂąd podejmie decyzjĂŞ wyjÂścia ze strefy euro, musi to byĂŚ decyzja szybka i zaskakujÂąca. JeÂśli rozpatrywanie za i przeciw przeciÂągnie siĂŞ zbyt dÂługo lub taka decyzja bĂŞdzie rozciÂągniĂŞta w czasie, albo pojawiÂą siĂŞ przecieki, wtedy nastÂąpi masowy odpÂływ kapitaÂłu tak samo, jak w Argentynie w 2001 r., co spowoduje straszne zawirowania i szkody dla gospodarki.
Krytycy nieustannie twierdzÂą, Âże Âżaden kraj nie moÂże opuÂściĂŚ eurostrefy, gdyÂż jeÂśli to zrobi, to tym samym bĂŞdzie odciĂŞty od rynkĂłw obligacji, a tym samym rĂłwnieÂż nie bĂŞdzie w stanie poÂżyczaĂŚ pieniĂŞdzy, aby dokonywaĂŚ zakupu koniecznych dĂłbr z importu, jak zboÂża, ropy, itp.
Jest to gÂłupie zastrzeÂżenie, poniewaÂż nie bierze ono pod uwagĂŞ mechanizmĂłw opuszczenia EMU i dokonania powrotu do krajowej waluty:
JeÂżeli rzÂąd poprzez przymusowÂą zamianĂŞ przejmie euro z depozytĂłw bankĂłw i ludnoÂści, a w zamian wyda depozyty w nueva peseta, to rzÂąd skonfiskuje niemal w caÂłoÂści Âśrodki w euro. OczywiÂście: rozpocznie siĂŞ drukowanie nuevas pesetas i przymusowa wymiana dla kaÂżdego.
A dokÂąd trafiÂą te euro? Do rzÂądowego skarbca.
W ten oto sposĂłb, w kategoriach krĂłtko-Âśrednioterminowych, rzÂąd nie bĂŞdzie potrzebowaĂŚ rynku euroobligacji, gdyÂż bĂŞdzie mieĂŚ pod dostatkiem euro na realizacjĂŞ swych potrzeb.
(To wyjaœnia równie¿ potrzebê szybkoœci dzia³ania oraz zachowanie w sekresie decyzji o wprowadzeniu nowej waluty: jeœli nast¹pi przeciek, kapita³ postawi rz¹d w bardzo trudnej sytuacji, rz¹d zostanie bez euro, na co absolutnie nie mo¿e sobie pozwoliÌ. Pewnie od razu pojawi siê argument, ¿e rz¹d kradnie euro od ludzi, co w rzeczy samej tak wygl¹da. Lecz nie zajmujê siê tutaj rozwa¿aniami moralnymi co do takiej decyzji, zajmujê siê praktycznymi aspektami zagadnienia z punktu widzenia zdecydowanego na wszystko rz¹du, jaki staje w obliczu bankructwa, a podj¹³ decyzjê o opuszczeniu strefy euro).
Chocia¿ rz¹d, jaki wychodzi ze strefy euro i dokonuje przymusowej wymiany walut na walutê krajow¹, bêdzie mieÌ tyle euro, ile mu potrzeba do pokrycia p³atnoœci w rozliczeniach miêdzynarodowych w warunkach krótko-œrednioterminowych, w tym do zakupu koniecznych towarów importowanych, jak zbo¿a i ropa, to nie oznacza to automatycznie, ¿e nigdy nie bêdzie potrzebowaÌ miêdzynarodowych rynków obligacji: to oznacza, ¿e w kategoriach krótko-œrednioterminowych, rz¹d opuszczaj¹cy EMU bêdzie na wstêpie zajmowa³ dobr¹ pozycjê posiadania twardej waluty do rozliczeù zewnêtrznych, a tym samym zdolnoœÌ do pokazania œrodkowego palca wszystkim oburzonym z rynków euroobligacji.
I dalej, przechodz¹c do tego racjonalnego scenariusza: euro potrzebne bêdzie po to, ¿eby kupowaÌ konieczne dobra importowane. Aby zabezpieczyÌ siê przed hiperinflacj¹ nueva peseta, rz¹d prawdopodobnie bêdzie musia³ subsydiowaÌ niektórych wiêkszych importerów zbó¿, pory i innych podstawowych dóbr importowanych, aby zamortyzowaÌ nag³y wzrost cen ¿ywnoœci dotykaj¹cy szerokie warstwy spo³eczeùstwa.
SposĂłb, w jaki dokonywane bĂŞdzie to subsydiowanie winien byĂŚ oparty na sprzedaÂży euro, jakie rzÂąd skonfiskowaÂł dla tych wÂłaÂśnie krajowych importerĂłw po specjalnym kursie, lepszym niÂż na rynku ogĂłlnym oraz ze zrozumieniem, Âże importerzy zboÂża i paliw, ktĂłrzy kupujÂą je na rynkach zewnĂŞtrznych, bĂŞdÂą je potem sprzedawaĂŚ na rynku krajowym po cenach odpowiednio regulowanych, aby byÂły dostĂŞpne dla ludnoÂści.
Nie wszystko jest sÂłodkie i jasne w opisanym scenariuszu: caÂłe mnĂłstwo firm maÂłego i Âśredniego biznesu przeÂżyje krach i zostanÂą zamkniĂŞte, co odbĂŞdzie siĂŞ teÂż z rĂłwnolegÂłym skokiem bezrobocia, poniewaÂż te firmy bĂŞdÂą mieĂŚ zobowiÂązania w walutach zagranicznych, jakich nie bĂŞdÂą mogÂły spÂłaciĂŚ, bo ich lokalnie sprzedawane produkty bĂŞdÂą obecnie o wiele taĂąsze w zwiÂązku z dewaluacjÂą nueva peseta.
Jednak, sprawa, jaka ma naczelne znaczenie, jest taka, Âże rzÂąd w tym momencie bĂŞdzie w posiadaniu rezerw walutowych, zarĂłwno euro, jak teÂż nuevas pesetas, i bĂŞdzie mĂłgÂł je wpuÂściĂŚ na rynek, aby zaczĂŞÂły cyrkulowaĂŚ wÂśrĂłd ludnoÂści, a to wprowadzi kraj w nowÂą fazĂŞ funkcjonowania.
www.stopsyjonizmowi.worldpress.com