S這wia雟cy Bogowie

<< < (3/3)

chanell:
Jary這, Jarun

Wschodnios這wia雟kie b鏀two przyrody, uznawany tak瞠 za boga mi這軼i i p這dno軼i. Mia te niejasny zwi您ek ze S這鎍em lub te 鈍iat貫m s這necznym. Jary這 zabiega o wzgl璠y Mokosz, bogini zaj耩 kobiecych: strzy瞠nia owiec i prz璠zenia lnu oraz aktywno軼i seksualnej i s逝膨cej Wilgotnej Matki Ziemi. Jary這 postanowi przyodzia swoj wybrank w oceany, morza, rzeki, jeziora i wszystkie ro郵iny. Wsp鏊nie Mokosz i Jary這 stworzyli wszystkie stworzenia zamieszkuj帷e niebo i ziemi, w tym tak瞠 ludzi.


Jessa
Jessa - w mitologii s這wia雟kiej by odpowiednikiem rzymskiego Jowisza w stworzonym przez Jana D逝gosza (w jego dziele „Historia Polonica”) polskim panteonie poga雟kim.


Perep逝t
B鏀two wodne. Imi tego b鏀twa naj豉twiej zwi您a z pras這wia雟kim s這wem "pluti" - "p造n望". Nie ma wielu informacji na temat Perep逝ta, jednak na podstawie istniej帷ych nale篡 przyj望, 瞠 mia charakter akwatyczny. Pomimo staroruskiego opisu obrz璠u magicznego, kt鏎ym zdobywano sobie jego przychylno嗆 trudno stwierdzi, 瞠 Perep逝t zaliczany by do rz璠u b鏀tw. Nale篡 przyj望, i by to demon wodny. Zdaniem niekt鏎ych slawist闚 Perep逝t jest 鈔edniowiecznym imieniem Siemarg豉. Wreszcie mo積a za這篡, 瞠 wraz z nadej軼iem chrze軼ija雟twa b鏀two straci這 swoje znaczenie i sta這 si demonem.

http://free.of.pl/m/mysticearth/mitologia/sl/bogowie.html

songo1970:
http://free.of.pl/m/mysticearth/mitologia/sl/bogowie.html

http://bialczynski.wordpress.com/slowianie-w-dziejach-mitologia-slowian-i-wiara-przyrody/czworksiag-wielki-wiary-przyrody/tom-iv-ksiega-wiedy/o-wierze-przyrodzonej-rodzimej-wierze-przyrody/o-wierze-przyrody-czy-slowianscy-bogowie-ksiegi-tura-dzialaja-naprawde-nieznane-wizerunki-i-drzewa-tynow/

Jesza, Jessa – w kronice Jana D逝gosza, s這wia雟ki b鏬, uto窺amiany przeze z rzymskim Jowiszem.

Samo s這wo jesza znaczy這 w j瞛yku cerkiewnym "oby", co wykaza Aleksander Brckner. Prawdopodobnie D逝gosz zas造szawszy ten archaizm w jakiej ludowej pie郾i uzna to za imi boga, b康 opar si na postanowieniach XV-wiecznych synod闚 zawieraj帷ych takie wezwania do duchowie雟twa jak: Zabraniajcie r闚nie klaska i 酥iew闚, w kt鏎ych wzywa si imiona bo磬闚: ζdo, Ileli, Jasza, Tyja. R闚nie nieznany kaznodzieja z pocz徠ku XV wieku zapisa: I tak Polacy jeszcze teraz ko這 Zielonych 安i徠 czcz bo磬闚 Alado, Gardzyna, Jesse, a r瘯opis jednej z legend o 鈍. Wojciechu zawiera na marginesie glos o tre軼i Bo磬i Polak闚 by造 te: Alado Agyessze.

chanell:
 Religia naszych przodk闚 wywodzi si z rdzenia indoeuropejskich religii politeistycznych. Jak sama nazwa wskazuje wierzono w wielu r闚norz璠nych bog闚 b康 te w Jednego g堯wnego oraz reszt jako Jego uosobienia (czyli henoteizm). Niekt鏎zy dla danego plemienia byli wa積iejsi ze wzgl璠u na rodzaj wykonywanej pracy. Dla np. rolnik闚 znaczenie mia豉 gleba, dla rybak闚 woda itp. Wynika tak瞠 st康 fakt, i nasi przodkowie bosk si喚 upatrywali w przyrodzie. Dlatego te religia naszych przodk闚 by豉 tzw. religi naturaln opart na prawach przyrody. My wszyscy (tj. Polacy) jeste鄉y S這wianami, przodkami tych wielkich wojownik闚. Jednak S這wianie to nie tyko Polacy. S這wian w 鈍iecie jest blisko p馧 miliarda, co stanowi ponad 5% ziemskiej populacji- to bardzo du穎.

 W ci庵u ostatniego tysi帷a lat S這wianie przestali by jednym narodem i podzielili si na szereg mniejszych. Na pocz徠ku by這 ich 3- na zachodzie, wschodzie i po逝dniu. Dlatego te dzisiaj dzieli si S這wian w豉郾ie na te trzy grupy. Do narod闚 S這wian zachodnich nale膨: Polacy, Czesi, S這wacy, ㄆ篡czanie (jest to najmniejszy nar鏚 s這wia雟ki zamieszkuj帷y ㄆ篡ce w Niemczech). Do S這wian wschodnich nale膨: Rosjanie, Ukrai鎍y, Bia這rusini, κmkowie (ci te nie maj w豉snego kraju). Do S這wian po逝dniowych nale膨: S這we鎍y, Chorwaci, Bo郾iacy, Serbowie, Czarnog鏎cy, Macedo鎍zycy, Bu貪arzy. Jednak mnie najbardziej interesuje starodawna religia naszych przodk闚.



  W roku 1168 Du鎍zycy zniszczyli ostatni na 鈍iecie czynn 鈍i徠yni S這wian, kt鏎a mie軼i豉 si w Arkonie (dzisiejsze Niemcy). Jednak ca趾owita chrystianizacja naszych przodk闚 rozpocz窸a si po wybudowaniu wielu ko軼io堯w i przez to wprowadzeniu tzw. sieci parafialnej. Ostatnie pras這wia雟kie rytua造 odbywa造 si w Polsce a do ko鎍a 鈔edniowiecza, kiedy to sta造 si karalne. Warto doda, i rodzimowiercze praktyki by造 jeszcze bardzo d逝go praktykowane (np. ofiar sk豉dano jeszcze w XIX wieku) i w zasadzie dzi瘯i w御kiej grupie ludzi przestrwa造 one do dzisiaj. Jednak wiele g堯wnych obrz璠闚 i idei, w 軼i郵e zmienionej formie, pozosta這 a do prze這mu XIX i XX wieku (czyli do czasu zaniku kultury ch這pskiej, kt鏎a by豉 ca趾owicie odizolowana od miast). A jednak co pozosta這. Nawet sobie nie zdajemy sprawy, i to CO jest nam bardzo dobrze znane. Ka盥y z nas lubi ubiera choink w 鈍iecide趾a, czasem dostanie pod ni r霩g. Lubimy tak瞠 malowa pisanki, zapala 鈍iece na grobach i kol璠owa. A ile to razy spluniemy przez lewe rami, gdy nam czarny kot przebiegnie drog lub gdy ujrzymy kruka tego w豉郾ie koloru. Dlaczego boimy si wychodzi sami do lasu m闚i帷, i “Licho nie 酥i”? Dlaczego urz康zamy styp ku czci zmar貫go? Dlaczego boimy si nocnej Zmory? A Wilko豉ki i Wampiry? A r騜ne 鈍i皻a? Do篡nki, Zaduszki, topienie Marzanny i wiele innych? Oto s symbole naszych pras這wia雟kich korzeni! Przecie Marzanna to s這wia雟ka boginka zimy, Licho to duch le郾y (starsi ludzie pami皻aj tak瞠 Ubo輳), Zmora to zjawa napadaj帷a cz這wieka we 郾ie, Wampir i Wilko豉k to nie horror z Hollywood, lecz potwory znad Wis造! Powiedzmy sobie prosto w oczy- wierzymy w wiele duch闚 i przes康闚- to ca趾iem normalne! To wszystko jest pozosta這軼i po naszej dawnej arcyciekawej religii, kt鏎a przez sformu這wanie “poganizm” nabra豉 pejoratywnego znaczenia...



    Religia staro篡tnych S這wian jest religi politeistyczn (lub henoteistyczn- zale積ie od punktu patrzenia) przejawiaj帷 pewne podobie雟twa do religii innych lud闚 indoeuropejskich. Tak wi璚 nasi przodkowie dzielili swych bog闚 na 3 g堯wne grupy: w豉dzy zwierzchniej, walki zbrojnej oraz pomy郵no軼i gospodarczej. W zwi您ku z masow chrystianizacj na pocz徠ku drugiego tysi帷lecia naszej ery wiele zabytk闚 dawnej kultury S這wian zosta這 barba篡雟ko zniszczone. Dzisiaj 廝鏚e rodzimej wiary naszych przodk闚 jest niewiele- najstarsze pochodz z VI wielu. Jednak dociekliwi badacze i historycy na podstawie tych materia堯w i, jak瞠 wa積ych, poda i wierze ludowych odtworzyli zarys religii przodk闚. Jedno jest pewne i namacalne- staro篡tni S這wianie pozostawili po sobie kilka kamiennych pos庵闚 m.in. wy這wiony z dna rzeki (w 1848 r.) czterotwarzowy 安i皻owit ze Zbrucza. Ma這 kto wie, i naj鈍i皻szym symbolem dla S這wian by豉 swastyka, a tak瞠 inne solarne symbole (np. R璚e Boga, 安i御zczyca). Jest to bardzo stary symbol pomy郵no軼i, S這鎍a, ognia i 鈍iat豉. Dzisiaj wizerunek np. swastyki ma bardzo pejoratywne znaczenie. Nasi przodkowie rysowali j nad wej軼iem do swych domostw, by ta uchroni豉 rodzin przed nieszcz窷ciami i zapewni豉 dostatek. By豉 tym, czym dzisiaj krzy dla Chrze軼ijan.

Co si jednak dzia這 ze S這wianami po 鄉ierci?

   Nasi przodkowie cz瘰to (acz nie zawsze!) nie urz康zali sobie pi瘯nych grobowc闚. Pocz徠kowo zw這ki zmar貫go palono na stosie (je郵i to by m篹czyzna, to wraz z nim czasem jego 穎n). W p騧niejszym okresie grzebano do ziemi, ale bez 瘸dnych dodatkowych ozd鏏 jak to mia這 miejsce u German闚. Wierzono, i dusza (zwana nawi) idzie po zgonie do nowego 鈍iata- zwanego r闚nie Nawi. I szli tam nie tylko dobrzy- w s這wia雟kiej krainie zmar造ch by這 miejsce dla wszystkich, bo opiek i rz康y nad nimi sprawowa b鏬 Wo這s (Weles), kt鏎y oczywi軼ie grupowa dusze wed逝g ich zas逝g i podst瘼k闚 i dawa im albo szcz窷cie, albo m瘯i.

Weles (Wo這s)- b鏬 magii, kl徠wy i wiecznego natchnienia, by mo瞠 opiekun zaj耩 gospodarskich. Wg "Powie軼i dorocznej" z 907 i 971 roku wraz z Perunem wzywany na gwaranta przysi庵 strony ruskiej w traktatach z Bizancjum. Weles by r闚nie opiekunem zmar造ch i 鈍iata podziemnego, s這wia雟kiego raju- Nawii.

廝鏚這:slavinja.republika

chanell:
MAKOSZ

Mokosz, Makosz - bogini panteonu s這wia雟kiego, hipostaza Matki Ziemi (po rosyjsku okre郵ana jako mat' syraja zemlja - Matka Wilgotna Ziemia); opiekuj帷a si ziemi, wod, deszczem, kobietami, p這dno軼i, seksualno軼i, tkactwem, prz璠zeniem i owcami. Z racji opiekowania si kobietami i swobodn seksualno軼i zosta豉 zdemonizowana przez ko軼i馧 chrze軼ija雟ki do postaci z這郵iwego potwora lub choroby.By mo瞠 matka lub partnerka Gromow豉dcy (Perun).
Pojawia si jako duch domowy w postaci kobiety z du膨 g這w, prz璠帷a noc we軟 i strzyg帷a owce. Zanim si pojawi, s造cha warczenie ko這wrotka. Zostawiano jej przy no篡cach ma陰 ofiar z k喚bka we軟y, a przy 鈍i皻ach sk豉dano ofiary z 篡wno軼i.
Dzie tygodnia po鈍i璚ony Mokoszy to pi徠ek.
Wierzono, ze deszcz by mlekiem Mokoszy.
Przysi璕ano na Matk-Ziemi, tak samo jak na niebo i s這鎍e (Swar鏬). W tym celu po造kano grudk ziemi albo k豉dziono j sobie na ciemieniu. Podobnie odmierzano te grunty - obchodz帷 ich granice z grudk ziemi na g這wie. Chroniono wioski przed epidemiami i zaraz byd豉 oborywaj帷 granice, aby uwolni dobroczynn si喚 Matki-Ziemi.
Ziemia jako matka by豉 ob這穎na najwy窺z 鈍i皻o軼i. Nie wolno by這 plu do wody ani na ziemi, bo to j obra瘸這. 妃ia貫k taki musia potem przeprasza j i ub豉giwa, aby nie zosta ukaranym. Nie wolno by這 te wbija no篡 w ziemi.
Kult bogini zosta p騧niej zast徙iony kultem maryjnym, co t逝maczy popularno嗆 i centralno嗆 Marii-matki w s這wia雟kim chrze軼ija雟twie (Bogurodzica na sztandarach i w pie郾i lub "matkowanie" Polsce na przyk豉d).
Do dzi zachowa造 si tradycyjne r璚zniki s這wianskie, na kt鏎ych wyobra瘸no haftem abstrakcyjn posta Mokoszy.


Mit o powstaniu 鈍iata

Na pocz徠ku istnia這 tylko Chaos pod postaci smoka, bezkresne morze i kr捫帷y pod postaciami 豉b璠zi nad przepastn otch豉ni bogowie 安iatowid, Tryg堯w, Weles, Czarnoboh, 砰wie, Kupa豉 i Makosz. Bogom dokucza豉 bezczynno嗆. 安iatowid spostrzeg jednak na wodzie sw鎩 cie. Postanowi wi璚 oddzieli cie i cia這 zwi您ane z cieniem od 鈍iat豉. W ten spos鏏 powstali bogowie Swar鏬 i Bie豚oh. Swar鏬 ze 鈍iat豉 upl鏒 堯d i zamieszka w niej, ko造sz帷 si na falach. Zakocha si w pi瘯nej Makoszy. Nie by jednak pierwszy. O wzgl璠y bogini stoczyli mi璠zy sob b鎩 Czarnoboh, Swar鏬 i Bie豚oh. Walka trwa豉 przez siedem lat. Znudzona Makosz poprosi豉 by kt鏎y z bog闚 zrobi dla niej jak捷 zabawk. Weles zanurkowa w g喚biny i dwukrotnie nurkowa, ale nie m鏬 dosi璕n望 dna bezkresnego morza. Dopiero przy trzeciej pr鏏ie, uda這 mu si dosi璕n望 dna otch豉ni i schwyci gar嗆 piasku. Jednak瞠 Weles chcia stworzy ziemi tylko dla siebie, wi璚 kilka ziaren piasku ukry w ustach. Po wynurzeniu si Weles wyci庵n掖 d這 ku Makoszy. Bogini wzi掖 z jego d這ni kilka ziaren piasku i rozrzuci po powierzchni wody. Piasek po zetkni璚iu z wod zamienia si w suchy l康 i r鏀. R闚nie ziarenka piasku w ustach Welesa zacz窸y rosn望. Weles zmuszony by do wyplucia p璚zniej帷ych ziaren. Tam gdzie splun掖 zacz窸y pi皻rzy si g鏎y. Sko鎍zy豉 si wreszcie walka mi璠zy bogami. Zwyci篹y Swar鏬 i Makosz sta豉 si jego 穎n i pani nieba i ziemi. Kolebka 鈍iata stworzona przez bog闚 by豉 niewielka. Na tej niedu瞠j wysepce bogowie ledwie si mie軼ili. Zawistny Czarnoboh pragn掖 sam zapanowa nad 鈍iatem i postanowi zepchn望 Swaroga do morza i utopi w otch豉ni. Kiedy tylko Swar鏬 zapad w sen, Czarnoboh podni鏀 go i zacz掖 nie嗆 w kierunku brzegu. Ale gdy pr鏏owa zbli篡 si do brzegu, brzeg odsuwa si dalej w morze. 安iat osi庵a coraz to wi瘯sze rozmiary w miar tego, jak zdesperowany Czarnoboh ni鏀 Swaroga do morza. W ko鎍u zrezygnowa. Zdesperowany b鏬 z豉 wskoczy w morze i nigdy wi璚ej nie pojawi si w Grodzie Bog闚 – Wyraju. Z ca貫go obrotu sprawy by豉 zadowolona Makosz. Spostrzeg豉, 瞠 jej dzie這 jest pi瘯ne. W d這nie wzi窸a troch wilgotnej ziemi i rzuci豉 j w powietrze. Gar嗆 ziemi uros豉 do w g鏎. 安iatowid zawyrokowa i od tej pory bogowie b璠 mieszka na tej lataj帷ej g鏎ze o nazwie Wyraj. Makosz tkn窸a sw lask l康u kt鏎y pokry si ro郵inno軼i i zaroi od zwierz徠 i ptactwa. 砰wie widz帷 pi瘯no dzie豉 siostry chuchn窸a powiewem 篡ciodajnej si造 na l康 sprawiaj帷 i wszystkie o篡wione istoty mog造 si rozmna瘸 i cieszy 篡ciem. Z gliny ulepi豉 dwie lalki na wz鏎 boga i bogini kt鏎e o篡wi豉 i za zgod Makoszy wypu軼i豉 na l康. Spodoba這 si to bogom i 砰wie ulepi豉 jeszcze pi璚ioro podobnych lalek, kt鏎ym nadano miano ludzie. Weles zlitowa si nad Czarnobohem i zszed w g喚biny tworz帷 podziemn krain – Navia. Bogowie podzielili si w豉dz nad 鈍iatem.
http://www.poema.art.pl/site/itm_161386_mity_i_legendy.html

Nawigacja

[0] Indeks wiadomo軼i

[*] Poprzednia strona

Polityka cookies
Darmowe Fora | Darmowe Forum

pulsar dfa 75 grzegorczyk forum Cyrus Vandrevala Victor Blank - Daily Motion honda blog