PHIRIOORI
Gość
|
 |
« : Listopad 11, 2009, 23:24:43 » |
|
Potrzebujê pomocy w sprawie technicznej, czy ktoœ mo¿e mi naœwietliÌ, na jakiej zasadzie dzia³a regulacja k¹ta nachylenia ³opatek w elektrowni wodnej (2 najwiêkszej na œwiecie) w Brazylii? Chodzi o tê elektrowniê: http://pl.wikipedia.org/wiki/Itaipuhttp://energetyka.wnp.pl/brazylijskie-metropolie-bez-pradu,93745_1_0_0.htmlW zaporze w œrodku s¹ poziomo obracaj¹ce siê le¿¹ce turbiny (na osi pionowej), o zmiennym k¹cie natarcia ³opatek. Jak to konkretnie jest rozwi¹zane? Mechanizm regulacji i sterowania ³opatek? edit:Jak konkretnie rozwi¹zany jest mechanizm regulacji i sterowania k¹ta po³o¿enia ³opatek?..to dosyÌ pilne jest Pomo¿e ktoœ? http://biznes.onet.pl/po-poteznej-awarii-brazylia-znowu-ma-prad,18577,3057257,1,news-detal
|
|
« Ostatnia zmiana: Listopad 22, 2009, 00:32:47 wysłane przez PHIRIOORI »
|
Zapisane
|
|
|
|
forrest
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1 : Listopad 21, 2009, 23:05:19 » |
|
Szczerze mówi¹c to nie znam siê na tego typu elektrowniach ani w ogóle na energetyce, ale powiem, co mi podpowiada intuicja - mam nadziejê, ¿e to nie bêdzie dla Ciebie zbyt banalne. Otó¿ jak masz na przyk³ad skrzyd³o samolotu, to na górnej powierzchni skrzyd³a w ogólnym przypadku warstwa przyœcienna jest najpierw laminarna (czyli linie pr¹du w pobli¿u brzegu skrzyd³a sa g³adkie), dalej jest turbulentna a jeszcze dalej jest strefa oderwania przep³ywu (to jest obszar, gdzie strugi powietrza zawracaj¹ - tak siê powietrze "kot³uje"). Ujmuj¹c sprawê w uproszczeniu, si³a noœna nie powstaje na dolnej powierzchni skrzyd³a (tak jak w latawcu), tylko na górnej powierzchni skrzyd³a powstaje podciœnienie (bêd¹ce przyczyn¹ powstania si³y noœnej). Tylko ¿e ta si³a noœna powstaje w tym obszarze na powierzchni skrzyd³a, gdzie nie ma oderwania przep³ywu. Im wiêkszy jest k¹t natarcia (czyli im bardziej strumieù powietrza nap³ywa "od spodu" skrzyd³a), tym bardziej granica obszaru oedrwania przesuwa siê w kierunku krawêdzi natarcia - czyli maleje obszar, na którym wytwarzana jest si³a noœna. Do pewnego momentu op³aca sie zwiêkszaÌ k¹t natarcia, gdy chodzi o zwiêkszenie si³y noœnej; ale od "pewnego momentu" zwiêkszaniu k¹ta natarcia towarzyszy na tyle du¿e zwiêkszanie siê obszaru oderwania i towarzysz¹cy mu spadek si³y noœnej, ¿e nastêpuje spadek si³y noœnej. Czyli jest pewien k¹t natarcia, dla którego si³a noœna osi¹ga maksimum. Jeszcze jest si³a oporu, której zale¿noœÌ od k¹ta natarcia wyjaœnia, dlaczego nie lata siê na du¿ych k¹tach natarcia - odpowiadaj¹cych maksymalnej sile noœnej. I - tak zgadujê - podobnie mo¿e byÌ z turbin¹ wodn¹. Tylko ¿e w cieczy jest zjawisko kawitacji. Ja mówi³em o oderwaniu przep³ywu w odniesieniu do powietrza (oœrodka œciœliwego). Pewnie ta regulacja ma s³u¿yÌ znalezieniu takiego punktu, w którym turbina bêdzie pracowa³a najbardziej wydajnie. Ale szczegó³owo siê nie wypowiem, bo to s¹ tylko moje przypuszczenia... 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PHIRIOORI
Gość
|
 |
« Odpowiedz #2 : Listopad 22, 2009, 00:32:27 » |
|
MoÂże niejasno sprecyzowaÂłem, wiĂŞc poprawiam.
Mi tu Chodzi konkretnie o sposĂłb sterowania regulacjÂą tego kÂąta Âłopatek (turbina jest w nieustannym ruchu obrotowym).
Wyjaœnie to bardziej szczegó³owo: jest oœ , na niej ilestam ³opatek dooko³a w ko³o. Ale kazda znich jest jakby na swojej osi (które s a na tym zewnêtrznym kole roz³o¿one).... no i ³opatki synchronicznie moga mieÌ regulowany ten k¹t w jakimœ zakresie.
Chodzi o samo sterowanie zmian tego ustawienia Âłopatek.
Kolaga tu wyjaœni³ idee wytwarzania ci¹gu z naporu oœrodka w ruchu. Ale to inny temat. Tak, w wodzie jest podobnie. W Itaipu zmiana kata raczej nie mana celu odnajdywania "maxymalnej noœnej", bo ciœnienie,gêstoœÌ wody jest sta³e. Tu raczej chodzi o dopasowanie do zmian zapotrzebowania na poda¿ wytwarzanego pradu.
|
|
« Ostatnia zmiana: Listopad 22, 2009, 00:55:24 wysłane przez PHIRIOORI »
|
Zapisane
|
|
|
|
Hans Olo
Gość
|
 |
« Odpowiedz #3 : Listopad 22, 2009, 09:52:24 » |
|
No problem. Do turbiny doprowadzany jest sygna³ elektryczny, w ogromnej piaœcie znajduje sie zapewne uk³ad si³owników hydraulicznych (przy takich si³ach tylko hydraulika mo¿e zapewniÌ odpowiednie si³y przeciwstawne). Wszystko dzia³a na zasadzie sprzê¿enia zwrotnego z pomiaru mocy zu¿ywanej przez odbiorców. Jeœli pr¹d roœnie, to si³owniki dostosowuj¹ po³o¿enie ³opatek tak by turbina krêci³a siê szybciej. Sama teoria sterowania to lata nauki, wiêc z pewnoœci¹ nie zrozumiesz wszystkiego, ale tak wygl¹da opis matematyczny najprostszego znanego uk³adu steruj¹cego, gwarantuj¹cego dobr¹ jakoœÌ sterowania: http://pl.wikipedia.org/wiki/Regulator_PIDZapis matematyczny pomo¿e zrozumieÌ definicja i opis transformacji Laplace'a http://pl.wikipedia.org/wiki/Transformata_Laplace'aZapewne uk³ad sterowany nie jest liniowy (PID zaleca siê do liniowych), wiec do tego pewnie do³o¿ono system identyfikacji i adaptacji parametrów, lub w ogóle zastosowano zupe³nie inny algorytm taki jak np. sterowanie odporne http://en.wikipedia.org/wiki/Robust_controlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_controlMo¿liwe te¿, ¿e obecnie stosowany ju¿ jest du¿o bardziej nowoczesny algorytm oparty o sieci neuronowe, który zupe³nie nie wymaga dobrej znajomoœci parametrów uk³adu i uczy siê ca³kowicie sam dziêki strojeniu online. http://www2.ar-kari.put.poznan.pl/~ww/sn-r_wyklD.pdfPowyzszy wyk³ad nie omawia uczenia online, które jest bardzo skomplikowanym algorytmem 
|
|
« Ostatnia zmiana: Listopad 22, 2009, 09:58:35 wysłane przez Hans Olo »
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Gość
|
 |
« Odpowiedz #4 : Listopad 22, 2009, 10:07:56 » |
|
Ten algorytm zwykÂło nazywaĂŚ siĂŞ "fuzzy logic". Element wykonanwczy regulatora wyglÂąda w uproszczeniu nastĂŞpujÂąco:  Na powyÂższym rysunku przedstawiona jest regulacja zarĂłwno poprze zmianĂŞ kÂąta nachylenia Âłopatek w kierownicy [1] jak teÂż samych Âłopatek turbiny [6] Rys po lewej - Schemat ukÂładu do zmiany kÂąta ustawienia Âłopatek kierowniczych turbiny Kaplana 1.ÂŁopatka kierownicza, 2.DÂźwignia czopa Âłopatki, 3.ÂŁÂącznik, 4.PierÂścieĂą regulacyjny, 5.CiĂŞgno serwomotoru Rys po prawej - Mechanizm przestawiania Âłopatek wirujÂących turbiny Kaplana 1.DrÂąg przestawczy, 2.KrzyÂżak, 3.ÂŁÂącznik, 4.DÂźwignia, 5.Czop Âłopatki, 6.ÂŁopatka
|
|
« Ostatnia zmiana: Listopad 22, 2009, 14:00:36 wysłane przez arteq »
|
Zapisane
|
|
|
|
PHIRIOORI
Gość
|
 |
« Odpowiedz #5 : Listopad 22, 2009, 13:13:57 » |
|
MoÂże niejasno sprecyzowaÂłem, wiĂŞc doprecyzowuje:
@Hans Nie chodzi mi o wzory i zÂłozone matematyczne obrazy. Mi chodzi o PRAKTYCZNE konkretne rozwiÂązanie, jakie tam jest (lub mogÂłobybyĂŚ zamiennie).
A dokÂładnie: jak informacja jest przekazywana do siÂłownikĂłw HydrAu ..Licznych.
arteq natomiast pokaza³ rysunek(niestety bez opisu), który z tego, co widzê pokazuje rozwi¹zanie mechaniczne przedstawia mechanizm samosterowny, zale¿ny od si³y odœrodkowej i naporu. Czyli mechanizm wewnêtrznie samoreguluj¹cy. Ja wprost UWIELBIAM takie mechanizmy, i takimi sie zajmuje g³ównie.
========= vs =========
A teraz tu zaproponujĂŞ poboczny nieco temat omĂłwienia: ktĂłrego wyraÂżeniem jest zapytanie o: doprowadzenie do mechanizmu ustawienia (siÂłownikĂłw) w turbinie parametrĂłw regulacji z poza turbiny
Moze byĂŚ mechaniczne, lub elektryczno-mechaniczne, takÂże hydrauliczno-dowolne. (przykÂładem tego, o co mi tu chodzi jest np. doprowadzanie prÂądu do wirnika poprzez szczotki) Chodzi o maximum prostoty i niezawodnoÂści (wiec przykÂładowe szczotki sÂą zbyt zuÂżywalne)
Czyli odnoszac sie do powyÂższego rysunku... jak operator w dyspozytorni takiej elektrowni mĂłgÂłby zmieniaĂŚ manualnie to ustawienie Âłopatek.. w skali od "jaÂłowego" do "wydajnego". (na razie pomijam rozwiÂązania radiowe. Chodzi o max prostoty)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Gość
|
 |
« Odpowiedz #6 : Listopad 22, 2009, 13:58:33 » |
|
To nie jest mechanizm samosterowalny - widaĂŚ to na pierwszy rzut oka.
Przecie¿ to jasno wynika z drugiego przedstawionego przeze mnie rysunku. Poruszaj¹c dŸwigni¹ w górê lub w dó³ zmieniamy w³aœnie k¹t ustawienia ³opatek [element nr 4 po³¹czony jest osadzony w korpusie przy u¿ycia ³o¿yska, dlatego mo¿e obracaÌ siê dooko³a w³asnej osi w zale¿noœci czy ³¹cznik [3] pod wp³ywem zmiany po³o¿enia dŸwigni [1] ci¹gnie czy pcha ucho elementu [4]: 1. wa³/dŸwignia do do³u - ³opatki id¹ do pozycji pionowej 2. wa³/dŸwignia do góry - ³opatki id¹ do pozycji poziomej
S¹ mo¿liwe dwa proste rozwi¹zania sterowania: 1. automatyczne/zdalne - wa³ [1] jest jednoczeœnie przed³u¿eniem t³oka si³ownika hydraulicznego. 2. manualne - koniec wa³u [1] ma zamontowane na sta³e [obracaj¹ce siê razem z nim] 2 pierœcienie pomiêdzy które za³o¿ona jest tuleja z ramieniem, ramiê ma gwintowany otwór na drugim koùcu w który to wchodzi gwintowany prêt [przymocowany do konstrukcji wsporczej] z kó³kiem do pokrêcania dla operatora. Krêc¹ kó³kiem opuszczamy lub podnosimy wa³ [1] i w zwiazku z tym zmieniamy k¹t po³o¿enia ³opatek.
edit - opis rysunkĂłw dodany, chociaÂż mi wydaje siĂŞ zbĂŞdny
|
|
« Ostatnia zmiana: Listopad 22, 2009, 14:02:59 wysłane przez arteq »
|
Zapisane
|
|
|
|
Hans Olo
Gość
|
 |
« Odpowiedz #7 : Listopad 22, 2009, 17:22:03 » |
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
PHIRIOORI
Gość
|
 |
« Odpowiedz #8 : Listopad 24, 2009, 15:39:54 » |
|
To nie jest mechanizm samosterowalny - widaĂŚ to na pierwszy rzut oka. NIE JEST. PiszÂąc o mechaniÂźmie samosterowalnym inaczej interpretowaÂłem rysunek. edit - opis rysunkĂłw dodany, chociaÂż mi wydaje siĂŞ zbĂŞdny Jednak siĂŞ przydaÂł. Bez opisu nie byÂło jasnosci co do ruchomoÂści waÂłu. (strzaÂłeczki niby sa , ale nie zwrociem uwagi). Tylko ze to jest Tur Binah Kaplana, a nie turbina z Itaipu. Dlatego na wszystkoinaczej patrzyÂłem. ..Niemniej teÂż ciekawe rozwiÂązanie bardzo. Wiec siĂŞ przydaÂło. Tylko tak: tu zewnetrzne Âłopaty wpuszczajÂące H2o sÂą osadzone w nieruchomym gruncie. Tam sÂą ruchome. A mi chodzi o regulacje Âłopat w takim kole... hmmm jakby takie z parostatku poÂłoÂżyĂŚ poziomo.ChoĂŚ w iTAJPU TO jeszcze inaczej troche WYGLÂĄDA... ===== A tu kilka fot Itaipu:        
|
|
« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2009, 15:43:27 wysłane przez PHIRIOORI »
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Gość
|
 |
« Odpowiedz #9 : Listopad 24, 2009, 23:45:35 » |
|
yyy... dlaczego na jednym ze zdjĂŞĂŚ elementu jest logo Siemens, a potem nagle BBC?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|