Lucyna
Gość
|
 |
« : Grudzień 30, 2009, 21:57:52 » |
|
Jedna z najbardziej jasnych i czytelnych ewangeli odkryta w 1963 roku (polecam) http://docs.google.com/Doc?docid=0AUJcCaOjXLUzZGdxanQ0emtfMTU4Y2Z0N2g2Z3M&hl=pl...." 41. "Dopiero za dwa razy po tysi¹c lat nastanie czas, gdy moje nauki bêd¹ g³oszone na nowo, nie bêd¹c zafa³szowanymi. Stanie siê to wtedy, gdy fa³szywe doktryny i b³êdne kulty, gdy k³amstwa i oszustwa, iluzje wywo³uj¹cych zmar³ych i duchy, wró¿biarzy i jasnowidzów, oraz wszelkich szarlatanów prawdy bêd¹ u szczytu. 42. "Do tego czasu jednak fa³szywe kulty, oraz k³amcy, oszuœci, szarlatani, wywo³uj¹cy zmar³ych i duchy, fa³szywi wró¿bici, jasnowidze i fa³szywe media udaj¹ce, ¿e mówi¹ za nadnaturalne, pozawymiarowe i pozaziemskie istoty z g³êbi kosmosu, bêd¹ w takiej liczebnoœci, ¿e d³u¿ej nie da siê ich policzyÌ".....
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Val Dee
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1 : Grudzień 30, 2009, 23:07:30 » |
|
wg Œwiêtego Judasza?? popraw b³¹d bo a¿ razi w oczy  poza tym: "Przek³ad zwojów aramejskich napisanych przez Judasza Iscariotê, ucznia Jmmanuela (Jezusa) odkrytych w 1963 roku przez prawdziwego proroka Eduarda Aberta Meiera, w grobowcu, w którym Jmmanuel spoczywa³ przez trzy dni. Przek³ad na jêzyk niemiecki Isa Rashid i "Billy" Eduard Meier Tekst zredagowany i zakodowany (jedynie niemiecki) przez "Billego" Eduarda Meiera Przek³ad na jêzyk angielski Julie H. Ziegler i B.L. Greene Poprawki i uaktualnienia 2001 Dietmar Rothe, James Deardorff, Christian Frehner, Brian Crissey, Heidi-Lore i Robert E. Peters " ciekawe na czym polega³o owe "redagowanie" i "aktualizowanie"... no i œwietnie ¿e pan Meier uwa¿a³ siê za prawdziwego proroka ;P no i jest b³¹d: tekst zosta³ napisany w koptyjskim a nie aramejskim Poprawnie przet³umaczony tekst (czyli bez manipulacji) mo¿na znaleŸÌ tutaj: http://www.wtl.us.edu.pl/pdf/zak/Ewangelia_Judasza.pdf
|
|
« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2009, 23:17:06 wysłane przez Val Dee »
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Gość
|
 |
« Odpowiedz #2 : Grudzień 30, 2009, 23:15:54 » |
|
sk¹d siê wzi¹³ przymiotnik "œwiêty"?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Enigma
Gość
|
 |
« Odpowiedz #3 : Grudzień 30, 2009, 23:41:18 » |
|
 Judasz szybko awansowaÂł na to wyglÂąda. A wÂłasciwie to kiedy kanonizowano pozostaÂłych 11, ma ktoÂś dokÂładnÂą datĂŞ? Tymniemniej dziekujemy za linka 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Lucyna
Gość
|
 |
« Odpowiedz #4 : Grudzień 31, 2009, 05:37:14 » |
|
Dlaczego œwiêty Judasz? Skoro nie by³ winny œmierci Jezusa a by³ jego stronnikiem, a wszyscy aposto³owie s¹ œwiêci wiêc dlaczego mia³ by nie byÌ œwiêty? Po za tym Judasz nigdy nie by³ oficjalnie potêpiony przez kosció³ katolicki ani ob³o¿ony ekskomunik¹.
|
|
« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2009, 05:50:34 wysłane przez Lucyna »
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Gość
|
 |
« Odpowiedz #5 : Grudzień 31, 2009, 08:45:14 » |
|
Tez nie jestem oficjalnie potepiony ani tez obÂłozony ekskomunikÂą... ale nie jestem uznawny za ÂświĂŞtego :] Dlaczego miaÂłby ekskomunkowaĂŚ? Za jeden upadek? Piotr tez zaparÂł siĂŞ Jezusa, po trzykroĂŚ. Nie byÂłoby to moÂżliwe rĂłwniez ze wzglĂŞdĂłw technicznych - z tego co wiem nie obkÂłada siĂŞ ekskomunikÂą osĂłb nieÂżyjÂących. Zreszta uwaÂżam, Âże ekskomunika jako taka to zbyt daleko idÂąca ingerencja w sprawy pomiĂŞdzy konkrenym czÂłowiekiem a Bogiem.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
quetzalcoatl44
Gość
|
 |
« Odpowiedz #6 : Grudzień 31, 2009, 16:25:55 » |
|
to ze Chrystus dal taka wladze swoim uczniom o niczym nie swiadczy - powiedzial tez ze wielu ktorzy beda wzywali jego imienia i w jego imieniu wystepowali - powie precz...Papieze sami obkldali sie nawzajem eksomounika i robili wiele innych rzeczy:). Wiel slow Chrystusa wyrywa sie z kontekstu i stosuje do wlasnych potrzeb - powiedzial przynioslem pokoj a nie miecz - czy znaczylo to zeby mordowac?  . Nikomu nie pozwoilil nazywac sie Ojcem - a co dopiero ojcem swietym?  - i jest tylko jeden mistrz - on...i chodzilo mu tylko o 1 o milosc i zycie - zeby jak mniej byc zwiazanym z tym swiatem - z jego manipulacja
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Enigma
Gość
|
 |
« Odpowiedz #7 : Styczeń 03, 2010, 14:49:25 » |
|
Hm, po zapoznaniu sie z kilkoma rozdziaÂłami stwierdzam ze tytuÂł tematu powinien brzmieĂŚ: Ewangelia wg. "Billego Meiera" - Talmud Jmmanuel tak tego od plejadan, eew tekÂście czytamy: W 1963 tekst przedstawiany w tej ksi¹¿ce zostaÂł odkryty przez "Billego" Eduarda Alberta Meiera pod postaciÂą zwojĂłw zamkniĂŞtych w ochronnej Âżywicy, po tym jak grecko-katolicki ksiÂądz o imieniu Isa Rashid odkryÂł faktycznÂą komorĂŞ grobowÂą Jmmanuela (ktĂłry jest b³êdnie nazywany Jezusem Chrystusem). Jak na staroÂżytny tekst zamkniety w Âżywicy coÂś za duÂżo mam tu zwrotĂłw doczesnych: "...duchowe ubĂłstwo, rozszerzenie ÂświadomoÂści, mamona, zapÂłodnienie (dawniej zbilizyĂŚ-poznaĂŚ, pocz¹Ì), kolorowi ludzie..." Jesli tekst miaÂłbybyĂŚ orginalny, oczekuje teÂż jezyka i zwrotĂłw z tamtych czasĂłw. Ponadto g³ównÂą role odgrywa tu Kreacja, skÂądinÂąd dobrze znana z Galaktycznej Rodziny: "WedÂług Plejadian, Jedyny BĂłg, o ktĂłrym mĂłwiÂą wszystkie g³ówne religie, to Kreacja. Oznacza ona EnergiĂŞ, ÂŚwiadomoœÌ UniwersalnÂą. Jest to nie uformowana i najpotĂŞÂżniejsza siÂła w caÂłym WszechÂświecie, niepojĂŞta w swojej wiedzy, mÂądroÂści, prawdzie, miÂłoÂści, logice i sprawiedliwoÂści. Kreacja jest ÂźrĂłdÂłem wszelkich rzeczy, co oznacza, Âże jest twĂłrcÂą wszystkich ÂświatĂłw oraz bytĂłw"Autor skÂłada rĂłwnieÂż podziekowania istotom, ktĂłre nazwalibyÂśmy dawnymi bĂłstwami: "Ponadto, moja wdziĂŞcznoœÌ rozciÂąga siĂŞ takÂże na moich Âżyciowych nauczycieli i przyjació³, Sfatha, Asket, Semjase, Quetzala i Ptaaha, itd., ktĂłrzy zainteresowali siĂŞ mnÂą w miÂłoÂści i przekazali mi wielkÂą wiedzĂŞ, po to by przygotowaĂŚ mnie do mojego waÂżnego i trudnego zadania." Czy to od nich otrzymaÂł owÂą wiedze? Tymniemniej czyta sie fajnie... Jezus podczas postu leci na stacje kosmicznÂą, tam oglÂąda portale i inne cuda (nie jest wyjasnione skÂąd o tym wiedziaÂł Judasz)  Maria oczywiÂście zadawaÂła sie nie z Bogiem lecz z jednym z jego anio³ów : 81. JĂłzef byÂł mĂŞÂżem Marii, matki Jmmanueala, ktĂłra zostaÂła zapÂłodniona przez dalekiego potomka syna niebiaĂąskiego, Rasiela, ktĂłry byÂł anioÂłem strzegÂącym sekretu. Tymniemniej BĂłg bĂŞdÂący nizej w hierarchi od Kreacji... 89. „BĂłg zasÂługuje na czeœÌ ludzi Ziemi, gdyÂż oto, jest on prawdziwym inicjatorem biaÂłych i kolorowych ziemskich ludzi i powinno mu siĂŞ oddawaĂŚ czeœÌ. Jednak jan Chrzciciel wie ze najwaÂżniejsza jest Kreacja: 6. NauczaÂł wiĂŞc teÂż, Âże bĂłg, pan i wÂładca tej ludzkiej linii i tych, ktĂłrzy przybyli z daleka, niebiaĂąskich synĂłw, wielce sobie powaÂża KreacjĂŞ. ale Syna Boskiego AnioÂła uznaje za wazniejszego od siebie: 23. „OdejdÂźcie stÂąd, gdyÂż ja mogĂŞ za wÂłasnÂą sprawÂą ochrzciĂŚ was ku skrusze jedynie wodÂą; lecz ten kto przychodzi po mnie jest silniejszy niÂż ja, a ja nie jestem wart zdjĂŞcia mu sanda³ów. On ochrzci was wiedzÂą ducha i ogniem prawdy.Jezus ustanawia nowe prawo: 21. „SÂłyszeliÂście, Âże powiedziano waszym przodkom: ‘Nie zabijajcie; a ktokolwiek zabija bĂŞdzie winnym przed sÂądem’. 22. „JednakÂże mĂłwiĂŞ wam: Wymierzajcie sprawiedliwoœÌ zgodnie z naturalnymi prawami Kreacji, tak by odnaleŸÌ osÂąd w logice.Nie wiem czy wypada rechotaĂŚ, bo nie zdÂąrzyÂłam doczytac do koĂąca
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kiara
Gość
|
 |
« Odpowiedz #8 : Styczeń 03, 2010, 15:43:13 » |
|
Z zacytowanego fragmetu nie wynika iz jest to orginal z przed 2000 lat. Powiedziala bym jakas "kreacja" zmiksowanej fantazji z dawnymi faktami. Trzeba rowniez wziac pod uwage iz wiele przekazoe pochodzi od przestrzeni dla ktorych slowo prawda ma znaczenie tego co oni uznaja za swoja prawde. Natomiast dublowanie imion i tworzenie klonow , ktore odgrywaja jakies role jest norma. Ta opowiesc moze byc prawdziwa jako ich zdarzenie wyrezyserowane i odegrane po to by nam je przekazac. Jednak z tym naszym ziemskim wydarzeniem oprucz zaporzyczonych imion nic wiecej wspolnego nie ma.Kiara 
|
|
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2010, 20:45:21 wysłane przez Kiara »
|
Zapisane
|
|
|
|
Enigma
Gość
|
 |
« Odpowiedz #9 : Styczeń 04, 2010, 20:28:01 » |
|
po wczorajszym przeczytaniu, d³ugo nie moglam sie zebraÌ na jakikolwiek komentarz... Tekst dla mnie wstrz¹sajacy... niesamowity - choÌ bardzo krótki. Nawet jesliby 50% mia³o byc prawd¹... Nadmienie tylko ¿e zanotowano postacie: 12 archontów, 12 anio³ów i 12 kap³anów. Chrystusa, Seta, Adonaios, Jaldabaoth. PozbieraÌ tego do kupy i jakiegoœ sensu nie potrafie... mo¿e ktoœ ma jakieœ propozycje?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Val Dee
Gość
|
 |
« Odpowiedz #10 : Styczeń 05, 2010, 08:28:14 » |
|
Có¿ - to tekst gnostycki, czêœciowo niekompletny. Wszystko to sprawia, ¿e jest trudny do interpretacji. Zauwa¿cie jedno - przet³umaczy³ go ksi¹dz na nasz jêzyk (kiedyœ fragmenty ukaza³y siê bodaj¿e w Gazecie Wyborczej), zaœ t³umaczenie pewnego ezoterycznego proroka jest zwyk³ym szwindlem... No i myœlê ¿e tylko jedna osoba na œwiecie jest w stanie go prawid³owo zinterpretowaÌ - Kiara ;P Ciekawe tylko jak wyt³umaczy fakt, ¿e nie ma tam nic o MM ;P a tu fragment z wiêkszego tekstu o Ewangelii Judasza: " Omawiaj¹c zagadnienie apokryfów gnostyckich, nie sposób nie odnieœÌ siê do kolejnego, g³oœnego ostatnio ich przedstawiciela - "Ewangelii Judasza". Ju¿ sam jej pocz¹tek zdradza jej gnostyckie ukierunkowanie: "Tajna relacja z objawienia, które Jezus wypowiedzia³ w rozmowie z Judaszem Iszkariotem". Gnostycy lubili powo³ywaÌ siê na "cudowne, tajemnicze objawienia", "tajne przekazy", których dost¹pili od Boga, co mia³o powodowaÌ, ¿e to oni w³aœnie roœcili sobie prawo do posiadania i przekazywania prawdy. Relacja, któr¹ ukazuje nam "Ewangelia Judasza", przedstawia rozmowê Jezusa z Judaszem przed tym, jak opuœci³ on wieczernik, by wydaÌ Jezusa. W tym dialogu Jezus wyœmiewa pozosta³ych uczniów, ze modl¹ siê do starotestamentowego Boga, Stwórcy œwiata (typowy element gnozy). Charakter gnostycki tej ewangelii najbardziej jednak oddaje wypowiedŸ Jezusa: "Judaszu, musisz poœwiêciÌ cia³o, które mnie okrywa", czy w innym miejscu: "Z³o¿ysz w ofierze cz³owieka, który mnie okrywa". Te zdania jasno wskazuj¹ na anty-cielesne nastawienie gnostyków i fakt, ¿e na krzy¿u œmierÌ poniesie jedynie zewnêtrzna pow³oka, która okrywa Jezusa - a wiêc nie On sam, lecz "cz³owiek, który go okrywa". Kolejn¹ cech¹ charakterystyczn¹ dla tej ewangelii jest obietnica wywy¿szenia Judasza ponad innych Aposto³ów jako jedynego i prawdziwego ucznia Jezusa, który pozna³ do koùca Jego misjê. To z kolei kieruje uwagê na grupê gnostyck¹ zwan¹ kainitami, bêd¹cymi w opozycji do wczesnochrzeœcijaùskiego Koœcio³a. Po raz pierwszy wspomina o nich oraz o "Ewangelii Judasza" œw. Ireneusz z Lyonu w swoim dziele "Adversus haereses". Relacje o tej sekcie przekazuj¹ tak¿e Hipolit Rzymski, Pseudo-Tertulian oraz Epifaniusz. Mo¿na dowiedzieÌ siê od nich, ¿e kainici byli sekt¹ gnostyck¹, odrzucaj¹c¹ Boga Starego Testamentu, a ukazuj¹c¹ takie postaci jak Kain, Ezaw, Sodomici czy wreszcie Judasz jako dobre i s³usznie wystêpuj¹ce przeciw starotestamentowemu Bogu, który by³ z natury z³y, bo stworzy³ z³y, materialny œwiat. Nazwa kainici wskazuje zaœ, ¿e uznawali oni siebie za duchowych synów Kaina, który by³ wyznawc¹ prawdziwego i najwy¿szego Boga, w odró¿nieniu od Abla, który czci³ z³ego Boga, Demiurga - Stworzyciela. Nie dziwi wiêc, ¿e wed³ug ich pogl¹dów Abel musia³ zostaÌ zabity przez Kaina, aby œwiat materialny (czyli z³y) móg³ zostaÌ unicestwiony. W ich opinii odpowiedzialnym za œmierÌ Abla by³ nie Kain, lecz Bóg Starego Testamentu. Podobna rehabilitacja spotka³a Judasza w omawianej ewangelii, gdzie jest on nazwany "wspó³zbawicielem", który wykonuj¹c polecenia Jezusa, wpisuje siê w Jego misjê. Przyczyniaj¹c siê do œmierci Jezusa, Judasz spowodowa³ - wed³ug tej ewangelii - uwolnienie siê prawdziwej, boskiej natury Jezusa. Ta gnostycka wizja losów Jezusa i Judasza nie ma oczywiœcie nic wspólnego z przekazami Ewangelii kanonicznych i jako póŸniejsza (II w.) nie mo¿e byÌ uwa¿ana za przekaz autentycznej tradycji. Pozostaj¹ oczywiœcie pytania, co do potêpienia Judasza. Skoro bowiem przez niego umar³ Jezus na krzy¿u, to tak¿e dziêki jego zdradzie dokona³o siê nasze zbawienie. To jest jedynie dowód tego, ¿e "Bóg zawsze pisze prosto, nawet na krzywych liniach" - a ze z³a umie wyprowadziÌ dobro. Mo¿na wiêc tylko spekulowaÌ, w jaki sposób Jezus by nas zbawi³, gdyby Judasz go nie zdradzi³. Jedno nie podlega w¹tpliwoœci - Jezus i tak by nas zbawi³! Odnoœnie Judasza zaœ - nie mo¿na subiektywnie umniejszyÌ jego winy, bo do koùca (jak ka¿dy cz³owiek) mia³ woln¹ wolê i móg³ nie zdradziÌ Jezusa. Uczyniwszy to jednak wpisa³ siê - jak wielu ludzi przed nim i po nim - w historii "misterii iniquitatis", tajemnicy nieprawoœci. Niewiadom¹ pozostanie jednak to, czy Judasz zosta³ ostatecznie potêpiony, czy nie, bowiem chocia¿ Koœció³ ma pewnoœÌ co do tysiêcy wiernych, ¿e zostali zbawieni - czego wyrazem jest wyniesienie ich na o³tarze - to w przypadku ani jednej osoby nie wypowiedzia³ siê o jej potêpieniu. Mo¿emy wiêc jedynie ufaÌ, ¿e Judasz zd¹¿y³ pojednaÌ siê z Bogiem w ostatniej sekundzie ¿ycia. I tak oto, na koniec, wypada powróciÌ do zagadnienia kanonu ksi¹g Pisma Œwiêtego. Poniewa¿ ewangelie gnostyckie nie s¹ wczeœniejsze od kanonicznych, lecz póŸniejsze, nie mo¿na ich traktowaÌ jako przekaŸników autentycznej nauki Chrystusa i Koœcio³a. Jedynie takie kryteria kanonicznoœci ksi¹g Biblii jak - (1) czytanie liturgiczne jakiejœ ksiêgi we wspólnocie Koœcio³a pierwotnego jako ksiêgi Pisma Œwiêtego, (2) apostolskie pochodzenie ksiêgi (Aposto³ by³ jej autorem lub autor opar³ siê na nauczaniu apostolskim), (3) treœÌ zgodna z ca³oœci¹ Objawienia, zawartego w S³owie Bo¿ym - mog¹ daÌ pewnoœÌ, ¿e te ksiêgi, które traktuje siê jako natchnione, nimi rzeczywiœcie s¹. Inne dzie³a - chocia¿ mog¹ zawieraÌ œwi¹tobliwe historie, osobliwe pogl¹dy, czy legendy - nie mog¹ cieszyÌ siê autorytetem S³owa Bo¿ego ksi¹g kanonicznych. Tym bardziej tyczy siê to pism, w których znajduj¹ siê pogl¹dy sprzeczne z ca³oœci¹ Objawienia, chocia¿by ze wzglêdu na kryterium wewnêtrznej spójnoœci teologicznej ca³ego Objawienia Starego i Nowego Testamentu. Nie mo¿na przyjmowaÌ wiêc, ¿e Koœció³ wygenerowa³ niejako kanon na swoje potrzeby, usuwaj¹c z niego to, co nie pasowa³o do jego doktryny. Wypowiedzi synodów w Hipponie (390 r) i Kartaginie (393 r.), które sankcjonuj¹ niejako kanon œwiêtych pism, dowodz¹, ¿e jest to jedynie ratyfikowanie kanonu istniej¹cego i funkcjonuj¹cego ju¿ od wieków. Wszelkie spekulacje dotycz¹ce dokonania jakichœ zmian i fa³szerstw w Piœmie Œwiêtym przez Koœció³ wydaj¹ siê byÌ wrêcz niedorzecznoœci¹, zwa¿ywszy na iloœÌ staro¿ytnych rêkopisów - ok. 5.500 po grecku, ok. 10.000 po ³acinie, 8.000 w jêzyku etiopskim, gockim, gruziùskim i ormiaùskim - ³¹cznie ok. 25.000 ca³oœciowych b¹dŸ fragmentarycznych rêkopisów Nowego Testamentu. Jakakolwiek zmiana treœci artyku³ów wiary poci¹ga³aby za sob¹ koniecznoœÌ dokonania zmian we wszystkich tych rêkopisach, co ukazuje siê jeszcze trudniejsze, gdy dostrze¿e siê zasiêg ówczesnego chrzeœcijaùstwa - od Wysp Brytyjskich do Uralu. Jakiekolwiek wiêc spekulacje o zmianach w Nowym Testamencie nie maj¹ ¿adnych podstaw, a mog¹ braÌ siê na ogó³ z dzisiejszej mody na ezoteryzm i religie wschodu w duchu New Age, który oferuje pogl¹dy sprzeczne z naukami Pisma Œwiêtego. Zamiast wiêc odrzuciÌ jakiœ pogl¹d - np. reinkarnacjê - jako niezgodny ze S³owem Objawionym (por. Hbr 9,27), utrzymuje siê, ¿e widocznie Koœció³ usun¹³ niewygodne dla niego fragmenty Biblii. Ostatecznie wiêc punktem odniesienia dla ka¿dego cz³owieka powinna byÌ wiara w Boga, który objawia siê cz³owiekowi w Osobie Jezusa Chrystusa, Wcielonym S³owie, i w S³owie spisanym. Historia wczesnego chrzeœcijaùstwa - m³odego Koœcio³a walcz¹cego o swoj¹ to¿samoœÌ poœród licznych sekt gnostyckich - pokazuje jak nieraz trudne i wymagaj¹ce jest trwanie przy Prawdzie objawionej przez Boga. Ukazuje, jak ³atwo mo¿na odpaœÌ od Prawdy, gdy na pierwszym miejscu przestaje siê stawiaÌ Boga, a stawia siê cz³owieka. Uzmys³awia wreszcie, ¿e to trwanie przy Prawdzie nie by³oby mo¿liwe bez pomocy Boga i Jego ³aski; ¿e zbawienie nie jest zas³ug¹ zdobywan¹ przez samego cz³owieka, lecz darem Boga, który z mi³oœci zbawia go przez œmierÌ Jezusa Chrystusa na krzy¿u. Warto o tym pamiêtaÌ, gdy zgie³k i mêtlik ró¿nych nowinek bêdzie chcia³ zafa³szowaÌ Prawdê. ks. Krzysztof Kinowski " ca³oœÌ tekstu tutaj: http://snegdansk.pl/czytelnia/apokryfy.html
|
|
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2010, 08:41:07 wysłane przez Val Dee »
|
Zapisane
|
|
|
|
Enigma
Gość
|
 |
« Odpowiedz #11 : Styczeń 05, 2010, 22:01:27 » |
|
Po nieco g³êbszym przeanalizowaniu, rozumiem twojÂą troske aby opatrzyĂŚ ten dokument odpowiednim komentarzem. Jednak nawiÂązania do treÂści albo cytatĂłw ewangelii Judasza nie widze. Nie wÂątpie Âże duchowni od dawna znajÂą tekst tego apokryfu. Pewnie wiec przetÂłumaczono go niejako urzedowo. Ba nawet lepiej jest aby to ksiÂądz zechciaÂł rozbroiĂŚ tÂą bombe, zawsze moÂżna opatrzyĂŚ go komentarzem jeÂśli nawet nie negatywnym, to dalece neutralnym. Lub otwarcie zdystansowaĂŚ siĂŞ, co w cytatach przez ciebie przytoczonych zgrabnie uczyniono. „MoÂżemy wiĂŞc jedynie ufaĂŚ, Âże Judasz zd¹¿yÂł pojednaĂŚ siĂŞ z Bogiem w ostatniej sekundzie Âżycia.” Troszke naiwna nadzieja, jak na wieki tÂłumaczenia ‘kto zdradziÂł’ PoniewaÂż ewangelie gnostyckie nie sÂą wczeÂśniejsze od kanonicznych, lecz póŸniejsze, nie moÂżna ich traktowaĂŚ jako przekaÂźnikĂłw autentycznej nauki Chrystusa i KoÂścioÂła. Jedynie takie kryteria kanonicznoÂści ksiÂąg Biblii jak – (1) czytanie liturgiczne jakiejÂś ksiĂŞgi we wspĂłlnocie KoÂścioÂła pierwotnego jako ksiĂŞgi Pisma ÂŚwiĂŞtego, (2) apostolskie pochodzenie ksiĂŞgi (ApostoÂł byÂł jej autorem lub autor oparÂł siĂŞ na nauczaniu apostolskim), (3) treœÌ zgodna z caÂłoÂściÂą Objawienia, zawartego w SÂłowie BoÂżym - mogÂą daĂŚ pewnoœÌ, Âże te ksiĂŞgi, ktĂłre traktuje siĂŞ jako natchnione, nimi rzeczywiÂście sÂą. Inne dzieÂła - chociaÂż mogÂą zawieraĂŚ ÂświÂątobliwe historie, osobliwe poglÂądy, czy legendy - nie mogÂą cieszyĂŚ siĂŞ autorytetem SÂłowa BoÂżego ksiÂąg kanonicznych. Tym bardziej tyczy siĂŞ to pism, w ktĂłrych znajdujÂą siĂŞ poglÂądy sprzeczne z caÂłoÂściÂą Objawienia, chociaÂżby ze wzglĂŞdu na kryterium wewnĂŞtrznej spĂłjnoÂści teologicznej caÂłego Objawienia Starego i Nowego Testamentu. Co do datowania, to przyjmuje sie Âże ew.Jana spisano miedzy II a III w n.e. Jest to doœÌ odlegÂły czas od czasĂłw Âżycia Jezusa, a mimo to nie kwestionuje siĂŞ autentycznoÂści w przekazaniu treÂści. OkreÂślenie ‘ewangelie gnostyckie” jest zresztÂą bardzo ogĂłlnikowe, a co do omawianego tekstu, a przecieÂż wykonane dokÂładne badania, ktĂłre potwierdzajÂą dokÂładne datowanie dokumentu. Ew. Judasza datowana jest na na rok 280 ± 50 po Chrystusie (czyli III w) „Badania przy pomocy izotopu wĂŞgla C14 wskazujÂą, Âże materiaÂł, na ktĂłrym spisano tekst, pochodzi z III wieku lub pierwszej poÂłowy IV wieku. Ewangelia zostaÂła napisana pomiĂŞdzy 130 a 170 rokiem.” Dalsze: 1 Nie dziwi mnie fakt Âże tekst ten nie jest czytany we wspĂłlnocie, skoro tak dÂługo byÂł skrywany i dopiero niedawno moÂżna byÂło siĂŞ z nim zapoznaĂŚ 2 Odmawia siĂŞ Judaszowi miana ApostoÂła, pomimo Âże byÂł uczniem Jezusa i miaÂł niewÂątpliwy udziaÂł w ‘zbawieniu’  Ale co tam przecieÂż ‘w ostatniej sekundzie pojednaÂł siĂŞ z Bogiem’ 3 wymĂłg bardzo przewrotny. Zgodne z nauczaniem koÂścioÂła moÂże byĂŚ to czego sobie szacowna instytucja zaÂżyczy. Reszta ewangeli, jak rozumiem dziĂŞki temu haczykowi wylÂądowaÂła na indeksie ksiÂąg zakazanych. Na koniec wymogĂłw autentycznoÂści podaje siĂŞ spĂłjnoœÌ Nowego Testamentu i Starego Testamentu (Tora). A przecieÂż nawet laik potrafi siĂŞ domyÂśliĂŚ, Âże pozornie te same wersety przetÂłumaczone przez duchownych z ró¿nych tradycji (judaizm i katolicyzm) zabrzmiÂą zupeÂłnie inaczej w swojej wymowie. A rozjazd w interpretacji jest spory, pisze to bo obydwa ró¿ne ( ST i Tora) zdarzyÂło mi siĂŞ porĂłwnywaĂŚ. PrzeczytaÂłam caÂły podany przez ciebie komentarz, ktĂłry ogĂłlnie dotyczyÂł nieprawidÂłowoÂści ostatnich domys³ów, sczegĂłlnie skupiony byÂła na Kodzie da Vinci (dodam ze nie ogladaÂłam bo mnie nie zainteresowaÂł). Trudnoby jednak tek tekst uznaĂŚ za bezstronny. G³ówne zaÂłozenia gnozy sÂą mi znane, ale nauki nigdy dosyĂŚ i w przytoczonych fragmentach odnalazÂłam coÂś ciekawego: "Taki poglÂąd rodziÂł wiele daleko idÂących konsekwencji w chrzeÂścijaĂąstwie, na ktĂłrego podÂłoÂżu wyrastaÂły sekty gnostyckie: - odrzucenie Boga Starego Testamentu jako zÂłego StwĂłrcy materii (ciaÂła), - nieuznawanie Wcielenia Jezusa (skoro ciaÂło miaÂło byĂŚ zÂłe samo w sobie, to BĂłg nie mĂłgÂł siĂŞ w nie wcieliĂŚ) - niektĂłre grupy uwaÂżaÂły, Âże Jezus z Nazaretu byÂł zwykÂłym czÂłowiekiem, ktĂłry jednak otrzymaÂł iskrĂŞ BoÂża w momencie chrztu w Jordanie, a ktĂłrÂą utraciÂł przed swojÂą ÂśmierciÂą na krzyÂżu, - nieprzyjmowanie prawdy, Âże Jezus jako BĂłg-CzÂłowiek realnie umarÂł na krzyÂżu - wedÂług ró¿nych sekt bÂądÂź miaÂła to byĂŚ ÂśmierĂŚ pozorna (stÂąd póŸniejsze legendy o udaniu siĂŞ Jezusa do Indii, gdzie miaÂł przyj¹Ì buddyzm), bÂądÂź znawano, Âże na krzyÂżu umarÂł sam czÂłowiek, Jezus z Nazaretu, - konsekwencjÂą powyÂższego stwierdzenia jest odrzucenie zbawczego charakteru Âśmierci Jezusa, w zwiÂązku z czym drogÂą do doskonaÂłoÂści staÂło siĂŞ samozbawienie (kaÂżdy czÂłowiek moÂże siĂŞ zbawiĂŚ tylko sam i nie potrzebuje zewnĂŞtrznej Âłaski Boga, a tym bardziej odkupieĂączej Âśmierci na krzyÂżu).Czy Demiurg jest bogiem starotestamentowym, tego nie jestem pewna. ByĂŚ moÂże tĂŞ funkcje przejoÂł Enki/Enli lub ojciec gwiezdnych synĂłw Anu? Z Demuirgiem kojarzy mi sie bardziej Krysna, ale to tylko moje domysÂły. Faktem jest ze gnostycy specjalizowali sie w odrzuceniu owego zÂłego-Boga-materii... byĂŚ moÂże dlatego sam gnostycyzm zaniknoÂł z dostĂŞpnych wierzeĂą. BĂłg tego Âświata materialnego, z pewnoÂściÂą nie byÂł zachwycony co opowiadajÂą o nim gnostycy. A teraz juÂż powrĂłce do tekstu, w ktĂłrym Jezus potĂŞpia ofiary skÂładane Bogu, kapÂłanĂłw ktĂłrzy to czyniÂą w jego imiĂŞ i wyjawia tajemnice wielkiego niewidzialnego ducha, ktĂłrego nikt nie nazwaÂł imieniem 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Enigma
Gość
|
 |
« Odpowiedz #12 : Styczeń 05, 2010, 22:20:04 » |
|
Prosze sie nie gniewaĂŚ ze dubluje posty. ChciaÂłam tylko oddzieliĂŚ 'komentarz komentarza' od tekstu. SzukaÂłam troszke po forum i nie widze Âżeby ktoÂś analizowaÂł ew.Judasza, a jeÂśli tak byÂło to prosze mnie przelinkowaĂŚ do odpowiedniego tematu. Po upoÂżadkowaniu pdf z wstawek obcojezycznych (troche to trwaÂło) zauwaÂżam Âże rozpoczyna siĂŞ od „EWANGELIA JUDASZA 2” – nie wiem co siĂŞ staÂło z 1 ? Fragmenty ktĂłre mnie zaciekawiÂły: „...Jezus przekazaÂł to, co opowiedziaÂł Judaszowi Iskariocie, w (czasie) oÂśmiu dni, na trzy (5) dni, zanim sprawowaÂł paschĂŞ.” 3 dni przed ..„Gdy spotkaÂł tak swoich uczniĂłw ... (34,1) zebranych i siedzÂących, gdy sprawowali dziĂŞkczynienie (...) nad chlebem(...) wyÂśmiaÂł uczniĂłw (...) (Wtedy) rzekli mu: „Nauczycielu, dlaczego wyÂśmiewasz nasze (5) dziĂŞkczynienie (...). UczyniliÂśmy to, co jest sÂłuszne.” OdpowiedziaÂł im mĂłwiÂąc: „Nie wyÂśmiaÂłem was. Co czynicie, uczyniliÂście nie z [waszej] woli, lecz Âżeby w tym (10) wasz BĂłg otrzymaÂł bÂłogosÂławieĂąstwo”. Kiedy nazywajÂą go „Synem naszego Boga” Jezus stwierdza Âże „Âże nikt z (tego) pokolenia nie pozna mnie wÂśrĂłd ludzi, ktĂłrzy sÂą wÂśrĂłd was” Gdy uczniowie oburzajÂą siĂŞ na to, wzywa by „Ten, ktĂłry jest mocny wÂśrĂłd was, spoÂśrĂłd ludzi, niech sprowadzi (...) czÂłowieka doskonaÂłego (...) i niech stanie on (5) przede mnÂą, przed moim obliczem” WystĂŞpuje Judasz „On byÂł w stanie wystÂąpiĂŚ w jego obecnoÂści. Nie byÂł jednak w stanie, aby spojrzeĂŚ na niego, w jego oczy, ale odwrĂłciÂł swÂą twarz do tyÂłu.” Judasz pyta, Jezus odpowiada „Od³¹cz siĂŞ od nich, a ja ci opowiem o (25) tajemnicach (...) krĂłlestwa. Jest moÂżliwe, Âże wejdziesz tam ale moÂżesz mieĂŚ wiĂŞcej utrapienia. (36,1) Bo ktoÂś inny wejdzie na twoje miejsce tak, aby Dwunastu uczniĂłw osiÂągnĂŞÂło doskonaÂłoœÌ w swoim Bogu”. Nastepnie Jezus odchodzi od uczniĂłw, a po powrocie opowiada o pokoleniu, ktĂłre „ludzi, ktĂłrzy sÂą wÂśrĂłd [was] jest spoza pokolenia ludzkoÂści to jest z...” Uczniowie opowiadajÂą Jezusowi o widzeniu„WidzieliÂśmy wielki dom i byÂł w nim wielki oÂłtarz (..) oraz dwunastu mĂŞÂżczyzn, mĂłwimy, Âże sÂą to (5) kapÂłani, oraz pewne ImiĂŞ. Rzesza (ludzi) czeka w gotowoÂści (..) przy oÂłtarzu (..)] aÂż kapÂłani [wyjdÂą] (10) [i podejmÂą] sÂłuÂżby. My zaÂś przygotowaliÂśmy siĂŞ (takÂże) (..)” [Jezus] [powiedziaÂł]: Jakiego rodzaju [byli to kapÂłani?] Oni zaÂś [rzekli: „Jedni] byli (15) [kapÂłanami] przez dwa tygodnie [inni] sprawowali ofiary (..) ze swoich dzieci, inni zaÂś (ofiarowali) swoje Âżony bÂłogosÂławiÂąc je i poniÂżajÂąc na przemian. (20) Jeszcze inni spali z mĂŞÂżczyznami, inni popeÂłniali zabĂłjstwa, jeszcze inni dopuszczali siĂŞ mnĂłstwa grzechĂłw i bezprawia (..). MĂŞÂżczyÂźni zaÂś, ktĂłrzy stali (25) przy oÂłtarzu (..) wzywali twoje imiĂŞ (39,1) i pozostawali we wszystkich tych czynach swego przestĂŞpstwa. gdy dopeÂłniaÂły siĂŞ ofiary (..) [...]”. I gdy to powiedzieli (5) zamilkli ze drÂżeniem. RzekÂł im Jezus: „Dlaczego zadrÂżeliÂście? ZaprawdĂŞ mĂłwiĂŞ wam; wszyscy kapÂłani ktĂłrzy stojÂą przy oÂłtarzu (10) (..) wzywajÂą (..) mojego imienia. MĂłwiĂŞ wam takÂże, Âże zostaÂło zapisane moje imiĂŞ na tym [domu]4 pokoleĂą (..) gwiazd przez pokolenia (..) (15) ludzkie. I posadzili w imiĂŞ moje drzewa nieurodzaju (.) i haĂąby”. Jezus mĂłwiÂł do nich (dalej): „Wy jesteÂście tymi, ktĂłrzy podejmÂą sÂłuÂżbĂŞ
EWANGELIA JUDASZA 6 (20) przy oÂłtarzu (..). A wiĂŞc wy zobaczyliÂście tego, ktĂłry jest Bogiem i ktĂłremu sÂłuÂżycie. A Dwunastu mĂŞÂżczyzn, ktĂłrych zobaczyliÂście, to wy (25) wÂłaÂśnie, a trzoda tych, ktĂłrych przyprowadzajÂą do ofiary (..) to ci, ktĂłrych widzieliÂście. Jest to tÂłum, ktĂłry wprowadziliÂście w b³¹d (..) (40,1) przy oÂłtarzu (..) tamtym , bo (przy nim) stanie [wÂładca (..) tego Âświata (..)]5. I w ten oto sposĂłb bĂŞdzie korzystaÂł (..) z mojego imienia, zaÂś w gotowoÂści (..) czekaĂŚ bĂŞdÂą pokolenia (..) poboÂżne (..). NastĂŞpnie inny czÂłowiek przedstawi (..)6 rozpustnika (..) a inny (10) przedstawi zabĂłjcĂłw dzieci, a inny takich, co ÂśpiÂą z mĂŞÂżczyznami, (ale takÂże takich), co poszczÂą (..) a inny bĂŞdzie oczyszczaÂł (..) od bezprawia (..) i b³êdu (15) (..). I ci mĂłwiÂą (o sobie): „my jesteÂśmy rĂłwni anioÂłom” (..). I ci sÂą gwiazdami, doskonaÂłymi w kaÂżdej rzeczy. Powiedziano wiĂŞc ludzkim pokoleniom (..): (20) „Oto BĂłg przyj¹³ waszÂą ofiarĂŞ (..) z rÂąk ich kapÂłanĂłw, on, ktĂłry jest sÂługÂą (..) b³êdu (..). Pan zaÂś, ktĂłry rozkazuje, on jest panem (25) nad PeÂłniÂą: w ostatnim dniu zostanÂą w haĂąbie odrzuceni”. (41,1) RzekÂł [im] Jezus: „zaprzestaĂącie waszych ofiar (..) [...] tych (?) ktĂłre wy [...] na oÂłtarzu (..), a ktĂłre (5) sÂą o waszych gwiazdach i waszych anioÂłach (..) i wÂłaÂśnie zostaÂły dokonane. Niech stanÂą siĂŞ przeciwne (?) wobec was i niech przemijajÂą i niech” (braki w tekÂście) nastepna rozmowa:„RzekÂł wiĂŞc Judasz do niego: „Rabbi, jaki rodzaj owocu (..) jest udziaÂłem tego pokolenia (..)? „ OdrzekÂł (15) Jezus: „ KaÂżde pokolenie (..) ludzkie, to jest, ich dusze (..) umrÂą. Ci jednak jeÂśli osiÂągnÂą doskonaÂłoœÌ w czasie krĂłlestwa, i gdy duch (..) oddzieli siĂŞ (20) od nich, to ich ciaÂła (..) wprawdzie umrÂą, ale ich dusze (..) bĂŞdÂą oÂżywione i podniesione”. Nastepnie Judasz pyta o widzenie w ktĂłrym pozostali uczniowie kamienujÂą go i przeÂśladujÂą, OdrzekÂł Jezus mĂłwiÂąc: „BĂŞdziesz trzynastym i bĂŞdziesz przeklĂŞty przez pozosta³¹ resztĂŞ pokolenia (..), ale przyjedziesz i bĂŞdziesz panowaÂł nad nimi. Ostatniego dnia zaÂś bĂŞdÂą przeklinaĂŚ twoje nawrĂłcenie ku wysokoÂści (47,1) do ÂświĂŞtego pokolenia (..)”. Zabiera Judasza aby wyjawic mu tajemniceRzekÂł (ponownie) Jezus: „ChodÂź a pouczĂŞ ciĂŞ o rzeczach ukrytych, tych, ktĂłrych nie widziaÂł nikt z (5) ludzi. Istnieje bowiem wielki eon (..), bez kresu, ktĂłrego miary nikt z pokolenia (..) anio³ów (..) nie widziaÂł, w ktĂłrym jest wielki niewidzialny (..) duch (..)(, (10) ten, ktĂłrego oko anioÂła (..) nie widziaÂło, ani myÂśl rozumu nie pojĂŞÂła, aniEWANGELIA JUDASZA 10 nikt nie nazwaÂł go imieniem. I objawiÂł siĂŞ w tym miejscu (15) obÂłok Âświetlisty i rzekÂł: „Niech stanie siĂŞ anioÂł (..) dla posÂługi (..) i wyszedÂł z obÂłoku wielki anioÂł (..) (20) Autogenes (..), bĂłg ÂświatÂłoÂści, a z jego powodu powstaÂło czterech anio³ów (..), z innego obÂłoku. Jezus objaÂśnia dalej hierarchie Anio³ów i niebios„Dla kaÂżdego eonu (..) szeœÌ niebios (..) tak, Âże powstaÂły siedemdziesiÂąt dwa niebiosa (..) z siedemdziesiÂąt dwoma OÂświecicielami (..)” Tajemniczy ci OÂświeciciele – znaczenia tego nie bardzo rozumiem. KtoÂś ma jakieÂś skojarzenia, moÂże Kiara?  Edit> z nawiasĂłw okrÂągÂłych usunĂŞÂłam znaczki obcojezyczn.
|
|
« Ostatnia zmiana: Styczeń 05, 2010, 22:30:05 wysłane przez Enigma »
|
Zapisane
|
|
|
|
Val Dee
Gość
|
 |
« Odpowiedz #13 : Styczeń 06, 2010, 07:32:35 » |
|
Hmmm Ewangelia Âśw Jana jest datowana dokÂładnie na lata: 80-100 (wg Harrisona) 90-100 (Kummel) 170(Baur)
Nie wiadomo teÂż czy Judasz pojednaÂł siĂŞ z Bogiem - jak sama zacytowaÂłaÂś "moÂżemy mieĂŚ tylko takÂą nadziejĂŞ".
Pierwsze ewangelie zosta³y uznane w wielu gminach chrzeœcijaùskich - ewangelii judasza w nich nie by³o i choÌ jest wspominana np przez œw. Ireneusza. Gnostyckie ewangelie moim zdaniem k³óc¹ siê z przes³aniami zawartymi w ewangeliach kanonicznych. Jak i z duchem ca³ego NT i ST (nie chodzi tu o b³êdy w interpretacji spowodowane czasem - kiedy uznawano ewangelie a odrzucano gnostyckie czasy takich pomy³ek nie mog³o byÌ gdy¿ zdaje siê kultura ¿ydowska nie prze¿y³a wielu zmian i transformacji, s³owa nie straci³y na swoim znaczeniu). Poza tym Jezus rozdawa³ swoj¹ wiedzê ka¿demu - podczas gdy gnostycy wierz¹, ¿e nie ka¿dy mo¿e byÌ zbawiony - uwa¿aj¹ siê za jedynych godnych, tych którzy posiedli tajemn¹ wiedzê. Jeœli wiêc cz³onkowie sekty uznaj¹cej ewangeliê Judasza nie chcieli siê z ni¹ dzieliÌ z innymi tzn ¿e nie chcieli przekazywaÌ (w ich mniemaniu) nauk Chrystusa. Otwarcie siê to k³óci z duchem apostolskim.
Poza tym mi siĂŞ wydaje, Âże Judasz byÂł i jest ApostoÂłem...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Dariusz
 Maszyna do pisania...
Punkty Forum (pf): 3
Offline
Płeć: 
Wiadomości: 6024
Zobacz profil
Email
|
 |
« Odpowiedz #14 : Styczeń 06, 2010, 10:28:22 » |
|
Jezus rozdawa³ swoj¹ wiedzê ka¿demu - podczas gdy gnostycy wierz¹, ¿e nie ka¿dy mo¿e byÌ zbawiony - uwa¿aj¹ siê za jedynych godnych, tych którzy posiedli tajemn¹ wiedzê. To fakt, Jezus nie robi³ ró¿nic, jednak przypisywanie stronniczoœci gnostykom jest ciut niesprawiedliwe. Tych dawno ju¿ nie ma a ich miejsce zajê³o tzw. chrzeœcijaùstwo i dalej uzurpuj¹ sobie prawo do jedynej s³usznej prawdy i zbawienia.
|
|
|
Zapisane
|
PozwĂłl sobie byĂŚ sobÂą, a innym byĂŚ innymi.
|
|
|
Val Dee
Gość
|
 |
« Odpowiedz #15 : Styczeń 06, 2010, 10:54:36 » |
|
Jezus rozdawa³ swoj¹ wiedzê ka¿demu - podczas gdy gnostycy wierz¹, ¿e nie ka¿dy mo¿e byÌ zbawiony - uwa¿aj¹ siê za jedynych godnych, tych którzy posiedli tajemn¹ wiedzê. To fakt, Jezus nie robi³ ró¿nic, jednak przypisywanie stronniczoœci gnostykom jest ciut niesprawiedliwe. Tych dawno ju¿ nie ma a ich miejsce zajê³o tzw. chrzeœcijaùstwo i dalej uzurpuj¹ sobie prawo do jedynej s³usznej prawdy i zbawienia. ale¿ gnostycyzm nadal istnieje i ma siê nad wyraz dobrze poprzez œredniowiecznych katarów teraz wystêpuje pod postaci¹ bardzo modnego ruchu "new age" 
|
|
« Ostatnia zmiana: Styczeń 06, 2010, 10:54:54 wysłane przez Val Dee »
|
Zapisane
|
|
|
|
Enigma
Gość
|
 |
« Odpowiedz #16 : Styczeń 06, 2010, 22:10:24 » |
|
ale¿ gnostycyzm nadal istnieje i ma siê nad wyraz dobrze poprzez œredniowiecznych katarów teraz wystêpuje pod postaci¹ bardzo modnego ruchu "new age"  Co¿ za optymizm, rzec by mo¿na zanik pamieci. Z tego co napisa³eœ, wysnuÌ mozna wniosek ¿e katarom równie¿ dzia³o sie 'nadwyraz dobrze'. Na jakim œwiecie ¿yjesz Vald Dee? Naczyta³es sie moze historii pisanej przez zwyciezców? "Po raz pierwszy grupê katarów spalono na stosie w 1022 roku, za panowania i z rozkazu króla Francji Roberta II Pobo¿nego, mimo stanowczego sprzeciwu wielu biskupów. Trzeba podkreœliÌ, i¿ dzia³ania katarów doprowadzi³y do fali niepokojów o charakterze spo³eczno-politycznym i w³aœnie ten fakt przes¹dzi³ o podjêciu drastycznych kroków przez instytucje koœcielne. Kolejna wa¿na przyczyna zwalczania ruchu katarów by³a w pe³ni polityczna, gdy¿ Langwedocja nie stanowi³a w pocz¹tku XII w. czêœci terytorium Francji.(...) Rozprzestrzenianie siê herezji mia³ powstrzymaÌ przepis o tym, ¿e ten, kto bêdzie chroni³ heretyka, ma byÌ objêty ekskomunik¹ przez w³asnego biskupa (..) Zredagowano kanon 27. O heretykach*, w którym zwrócono uwagê na umocnienie siê "przeklêtej fa³szywej doktryny heretyków, których jedni nazywaj¹ katarami, drudzy patarynami, publikanami albo jeszcze innymi imionami". Napisano tam równie¿, ¿e przestali oni siê ukrywaÌ i jawnie g³osz¹ swoje nauki, przeci¹gaj¹c na swoj¹ stronê "ludzi prostych i s³abych w wierze". Ustalono, ¿e sami katarzy, jak i ich protektorzy bêd¹ ob³o¿eni kl¹tw¹ (anatema), a równie¿ ci, którzy bêd¹ z nimi utrzymywaÌ jakiekolwiek stosunki, w tym równie¿ handlowe, spotkaj¹ siê z kar¹ ekskomuniki.(..) Ci, którzy przyczyniali siê do zwalczania herezji, zyskiwali "te same przywileje i odpusty, co za udzia³ w krucjacie do Ziemi Œwiêtej". Mimo to kataryzm nadal siê rozwija³ i zdobywa³ nowych zwolenników tak¿e wœród wy¿szych warstw spo³ecznych. Papie¿ Innocenty III og³osi³ w 1209 roku krucjatê przeciwko katarom. Hrabia Tuluzy, Rajmund VI, który sprzyja³ im na podleg³ym mu obszarze, stawi³ opór krzy¿owcom, za co zosta³ w 1215 roku ekskomunikowany i pozbawiony swych w³oœci przez papie¿a. Z ramienia koœcio³a krucjacie przewodzi³ legat papieski Arnaud Amaury, opat z CÎteaux. 22 lipca 1209, kiedy to zdobyto BÊziers, zamieszkane przez katolików i katarów, dosz³o do wyj¹tkowo drastycznych wydarzeù. W koœciele œw. Marii Magdaleny wyr¿niêto w pieù 7 000 ludzi, w tym mê¿czyzn, kobiety i dzieci. Na ulicach miasta zabito i okaleczono dalsze kilka tysiêcy. Arnaud zda³ Innocentemu III nastêpuj¹c¹ relacjê: "Dzisiaj Wasza Œwi¹tobliwoœÌ, dwadzieœcia tysiêcy mieszkaùców wydano mieczowi, niezale¿nie od posady, wieku, czy p³ci"[1].(...) Kres katarskiej religii nast¹pi³ z upadkiem prowansalskiej niezale¿noœci. W wyniku organizowanych przez króla Francji, a wspieranych ideowo przez papie¿a wypraw krzy¿owych pod wodz¹ Szymona de Monfort hrabstwa na po³udniu dzisiejszej Francji zosta³y zaatakowane przez rycerstwo pochodz¹ce g³ównie z pó³nocy kraju. Symbolicznym koùcem kataryzmu sta³o siê zdobycie przez krzy¿owców twierdzy Montsegur w 1244 r. i spalenie ukrywaj¹cych siê tam "doskona³ych". Kres religii ludowej po³o¿y³a trwaj¹ca przez dziesiêciolecia dzia³alnoœÌ inkwizycji, kierowanej g³ównie przez dominikanów, oraz w³adzy œwieckiej wydaj¹cej surowe wyroki od przepadku mienia, a na karze œmierci koùcz¹c." - Ÿród³o Wiki Pewnie w³adzom KK nie bardzo podoba sie ze gnoza powraca do œrodków masowego przekazu. Zawsze to oznacza ubytek we w³asnej owczarni. Dzisiaj naprzyk³ad dowiedzia³am sie dlaczego nalega sie na przywrócenie œw 3 Króli - ano aby wiecej wiernych uczeszcza³o na msze w tym dniu 'pracujacym' === Wracaj¹c do Ewangelii Judasza, nie czuje satysfakcji. Od lat poczuwam sie w opozycji do Koœcio³a, ale skala opisanego b³edu, nawet i mnie zasmuca. ByÌ mo¿e tekst trudno nazwaÌ 'ewangeli¹' jest ciut zbyt krótki. Jednakze zawsze jest jak¹œ relacj¹, a wiek i treœÌ jest zgodna z przekazem œwiêtego Ireneusza o gnostykach (ok. 180 roku po Chrystusie) pomimo ze odrzucony, jest autentyczny  Wczesnochrzeœcijaùscy uczeni mieli do dyspozycji tysi¹ce tekstów, by³o tak¿e 12 ucznów a za wiarygodne uznano tylko 4 realcje. Pozosta³e odrzucono. Byc moze odrzucono i t¹ relacje, z pewnoœci¹ nie da³o jej sie dopasowac do Objawienia. Ale najsmutniejsze jest dla mnie to, ¿e czytaj¹c ten apokryf po niemal XX wiekach, trudno zaprzeczyÌ zapisanym w nim s³owom. Dlatego aby poprawic sobie wybitnie niesympatyczny humor, postanowi³am doczytaÌ wersje 'kosmiczn¹' . Gdzie Immanuel prawi o 'proroku przysz³oœci' (zapewne Meier mia³ na myœli swoj¹ osobê) i t³umaczy dlaczego ów prorok 'nie pokaza³ on tam wielkich znaków swojej mocy'. Czyli Immanuel mówi o przysz³oœci w czasie przesz³ym, wskazujac na to co sie nie zdarzy³o w³asnie w obecnej przysz³oœci. Reszta tekstu w podobnym poplataniu z pomieszaniem 
|
|
« Ostatnia zmiana: Styczeń 06, 2010, 22:15:05 wysłane przez Enigma »
|
Zapisane
|
|
|
|
Val Dee
Gość
|
 |
« Odpowiedz #17 : Styczeń 06, 2010, 22:29:11 » |
|
Nie podwaÂżam cierpienia katarĂłw. NapisaÂłem tylko, Âże gnostycyzm nadal istnieje i ma siĂŞ caÂłkiem dobrze. A wersja jest taka bardziej "komiczno-kosmiczna" 
|
|
« Ostatnia zmiana: Styczeń 06, 2010, 22:32:44 wysłane przez Val Dee »
|
Zapisane
|
|
|
|
arteq
Gość
|
 |
« Odpowiedz #18 : Styczeń 06, 2010, 23:19:23 » |
|
"Po raz pierwszy grupê katarów spalono na stosie w 1022 roku, za panowania i z rozkazu króla Francji Roberta II Pobo¿nego, mimo stanowczego sprzeciwu wielu biskupów. Trzeba podkreœliÌ, i¿ dzia³ania katarów doprowadzi³y do fali niepokojów o charakterze spo³eczno-politycznym i w³aœnie ten fakt przes¹dzi³ o podjêciu drastycznych kroków przez instytucje koœcielne. Kolejna wa¿na przyczyna zwalczania ruchu katarów by³a w pe³ni polityczna, gdy¿ Langwedocja nie stanowi³a w pocz¹tku XII w. czêœci terytorium Francji.(...) Czy mog³abyœ rozwin¹Ì myœl z uwzglêdnieniem wyt³uszczonych fragmentów? Trochê mi to nie wspó³gra, bo jest napisane z czyjego rozkazu i przy czyim sprzeciwie, a w kolejnym zdaniu akcje przypisywane s¹ oponentom.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Silver
Gość
|
 |
« Odpowiedz #19 : Styczeń 07, 2010, 01:54:22 » |
|
Myœlê Enigmo, ¿e gnostycyzm i mistycyzm istnieje, ale nie w takiej formie jak kiedyœ. Nie ma ju¿ co prawda misteryjnych szkó³ i uczniów, które moglibyœmy porównaÌ do tamtych czasów. Niemniej Katarowie reinkarnuj¹ tutaj i nie tylko Katarowie. 
|
|
« Ostatnia zmiana: Styczeń 07, 2010, 02:01:13 wysłane przez Silver »
|
Zapisane
|
|
|
|
Thotal
Gość
|
 |
« Odpowiedz #20 : Styczeń 07, 2010, 02:11:46 » |
|
Silver, zgadzam siĂŞ z TobÂą, ja teÂż siĂŞ czujĂŞ "katarczykiem"  Pozdrawiam - Thotal 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kiara
Gość
|
 |
« Odpowiedz #21 : Styczeń 07, 2010, 02:13:06 » |
|
Silver, zgadzam siĂŞ z TobÂą, ja teÂż siĂŞ czujĂŞ "katarczykiem"  Pozdrawiam - Thotal  dobrze ze nie zakatarzony sie czujesz..... Kiara 
|
|
« Ostatnia zmiana: Styczeń 07, 2010, 02:14:14 wysłane przez Kiara »
|
Zapisane
|
|
|
|
Thotal
Gość
|
 |
« Odpowiedz #22 : Styczeń 07, 2010, 02:31:10 » |
|
Wola³bym byÌ zaKatarzyniony  i chocia¿ niektórzy mówi¹ "mi³e Kasie"... to wcale nie wierzê tym wszystkim grom w pó³s³ówka  Pozdrawiam - Thotal 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Enigma
Gość
|
 |
« Odpowiedz #23 : Styczeń 07, 2010, 20:42:02 » |
|
Nie podwa¿am cierpienia katarów. Napisa³em tylko, ¿e gnostycyzm nadal istnieje i ma siê ca³kiem dobrze. A wersja jest taka bardziej "komiczno-kosmiczna"  To co napisa³eœ by³o bardzo dwuznaczne i jesli ktoœ nie zna³ historii jak zakoùczyli sw¹ dzia³alnoœÌ katarzy, móg³ odnieœÌ mylne wra¿enie ze stan ten trwa nieprzerwanie do dziœ. Po za tym porównuj¹c przybli¿on¹ liczbe wyznawców chrzeœcijaùstwa 2,1 mld (1/3 mieszkaùców ziemi) to jaki u³amek promila stanowi¹ wyznawcy gnozy? I która z tych religii ma sie naprawdê "dobrze"? Czy nie jest hipokryzj¹ mówienie w ten lakoniczny sposób o od³amie fizycznie wyniszczonym, przez hybryde która opanowa³a nasz œwiat? Czy mog³abyœ rozwin¹Ì myœl z uwzglêdnieniem wyt³uszczonych fragmentów? Trochê mi to nie wspó³gra, bo jest napisane z czyjego rozkazu i przy czyim sprzeciwie, a w kolejnym zdaniu akcje przypisywane s¹ oponentom.
Niestety ale nie mogĂŞ, gdyÂż nie jestem autorem tekstu, podaÂłam ÂźrĂłdÂło - Wiki. JeÂśli masz zastrzeÂżenia co do treÂści przytoczonego fragmentu, moÂżesz zgÂłosiĂŚ swoje zastrzeÂżenia tutaj -> http://pl.wikipedia.org/wiki/KatarzyO Katarach nie mam zamiaru sie rozwodzic gdyÂż temet ten rozpoczoÂł Vall Dee, moze wiec on ma gÂłebsze przemyÂślenia. A wracajÂąc do wersji "komiczno-kosmicznej" gdzie Immanuel oczywiÂście nie umarÂł na krzyzu, tylko wygladaÂł Âże umarÂł, bo grota w ktĂłrym go zÂłoÂżono (zapewne w stanie Âśmierci klinicznej) miaÂła dwa wyjÂścia, o czym starÂżnicy pilnujÂący wejÂścia nie wiedzieli...W Epilogu znajduje sie wazna informacja: Z powodu nieoczekiwanej utraty oryginalnych zwojĂłw, przepadÂł niestety jedyny dowĂłd. koĂą by siĂŞ uÂśmiaÂł... Zatem niemiecka wersja przedstawia produkt, ktĂłrego styl i struktura zdaĂą w 80% zostaÂła osiÂągniĂŞta przez Eduarda A. Meiera, podczas gdy pozostaÂłe 20% naleÂży rozpatrywaĂŚ jako naleÂży rozpatrywaĂŚ jako wysiÂłek translatorski Isy Rashida. StÂąd pewnie zalegÂły siĂŞ tu zwroty: biuro podatkowe, pracownicy, sterylizacja, doÂżywotnie zamkniecie, rozszyfrowane, spoÂłeczoÂści prawne, interpretacje, irracjonalnoœÌ, populacja... Wszystkiemu jak zawsze winny jest Izrael (chociaz JudaszĂłw byÂło dwĂłch i jak dalej sie dowiadujĂŞ, ten prawdziwy cierpi niewinnie) X 27. „Wielu ludzi z Izraela bĂŞdzie potĂŞpionych do koĂąca Âświata i nigdy nie znajdÂą pokoju." Ale Jmmanuela wysyÂłajÂąc uczniĂłw w Âświat radzi im: 28. „Oto, jak owce miĂŞdzy wilki wysyÂłam was miĂŞdzy ignorantĂłw i idolizujÂących. BÂądÂźcie zatem mÂądrzy jak wĂŞÂże i niewinni jak go³êbie." XII Jezus o gejach... zdradza Âże woli lesbijki „6. „JeÂśli dwĂłch mĂŞÂżczyzn kÂładzie siĂŞ razem do ³ó¿ka, bĂŞdÂą ukarani, gdyÂż ci zawodni nie sÂą warci Âżycia i jego praw i zachowujÂą siĂŞ heretycko; zatem teÂż bĂŞdÂą kastrowani, wydalani i wygnani przed ludÂźmi. 7. „JednakÂże jeÂśli dwie kobiety kÂładÂą siĂŞ razem do ³ó¿ka, nie bĂŞdÂą ukarane, gdyÂż nie pogwaÂłcajÂą one Âżycia i jego praw, gdyÂż nie zapÂładniajÂą one lecz noszÂą. " Btw, poglÂąd sprzeczny z islamem, ktĂłry homoseksualizm mĂŞski i zeĂąski traktuje w jednej kategorii. O seksie  11. „Ktokolwiek pobÂłaÂża sobie w seksie pozama³¿eĂąskim, w imiĂŞ zapÂłaty czy przyjemnoÂści, bĂŞdzie kastrowany, bÂądÂź sterylizowany, wydalony i wygnany przed ludÂźmi. " Hm, prawa staroÂżytnych byÂły doÂśc surowe. Najczesciej stosowano kare Âśmierci nie sÂłyszaÂłam o ‘doÂżyw zamknieciu’ – to termin i prawo jaknajbardziej wspó³czesne. O rĂłwnouprawnieniu  25. „ZnieÂście egzekwowanie starego prawa, ktĂłre podporzÂądkowuje kobietĂŞ mĂŞÂżczyÂźnie, gdyÂż jest ona osobÂą takÂą jak mĂŞÂżczyzna, o rĂłwnych prawach i zobowiÂązaniach." Ale zaraz dowiaduje sie jest warta kobieta? 27. „Ta wartoœÌ bĂŞdzie obliczona tak by wymagaÂła sto sztuk srebra za kaÂżdy rok wieku kobiety, jeÂśli z jej zdrowiem jest wszystko w porzÂądku. BĂŞdzie wiĂŞc zatem oceniona wedÂług jej wiedzy, umiejĂŞtnoÂści i siÂły. " Czy mi siĂŞ wydaje, czy ten akapit sam sobie zaprzecza? Wiec zanim ma³¿eĂąstwo bĂŞdzie zawarte 30. „Zgoda ma³¿eĂąska pomiĂŞdzy mĂŞÂżczyznÂą i kobietÂą zostanie zawarta, jedynie gdy zostanie zapÂłacona cena za kobietĂŞ." 35. „JeÂśli wszystko bĂŞdzie tak czynione i przestrzegane, sprawiedliwoœÌ i pokĂłj zejdzie na caÂły rodzaj ludzki, a Âżycie zostanie zachowane.” No jakÂżeby inaczej  XIII Jezus modyfikuje 3 przykazanie: 11. „WiĂŞc Sabat jest dniem jak kaÂżdy inny dzieĂą, w czasie ktĂłrego codzienne prace mogÂą byĂŚ wykonywane." A to dlatego ze... 12. „Ludzie sÂą stworzeniami z wÂłasnymi Âżyczeniami; wiĂŞc oni sami sÂą panami nad Sabatem, tak jak zostaÂło to zapisane w tych staroÂżytnych pismach i prawach, ktĂłre nie zostaÂły sfaÂłszowane przez faÂłszywych prorokĂłw, znieksztaÂłcajÂących pisma i faryzeuszy.” Wiec czÂłowiek sam jest Panem swojego Âżycia ..ok. Ale jeÂśli idzie o Judasza sprawa wyglÂąda juÂż inaczej  XIV 2. JednakÂże Judasz Iskariota staÂł siĂŞ nielojalnym wobec nauk Jmmanuela i ÂżyÂł jedynie dla wÂłasnego zadowolenia.Bo tak naprawdĂŞ JudaszĂłw jest dwĂłch (a moÂże wiecej?) 9. "Lecz on przemĂłwiÂł, „ZaprawdĂŞ, zaprawdĂŞ, powiadam ci, Judaszu Iskarioto, bĂŞdziesz musiaÂł wycierpieĂŚ znacznie wiĂŞksze zÂło od zwykÂłej straty swoich pism o moim nauczaniu i Âżyciu. 10. „Przez ponad dwa tysiÂące lat bĂŞdziesz b³êdnie oskarÂżany o zdradĂŞ wobec mnie, gdyÂż Szymeon faryzeusz tego chce. 11. „Lecz to jego syn Juda Ihariot jest prawdziwym winowajcÂą, gdyÂż tak jak i jego ojciec, Szymeon Ihariot jest on faryzeuszem, ktĂłry nastaje na moje Âżycie. 14. „ZaprawdĂŞ, powiadam ci, z pewnoÂściÂą mu siĂŞ to uda i przez dwa razy po tysiÂąc lat bĂŞdziesz musiaÂł niewinnie pÂłaciĂŚ za to karĂŞ; w rezultacie zostaniesz mĂŞczennikiem." Chwalebne 15. „Lecz zapisz moje nauki i historiĂŞ mojego Âżycia innym razem, gdyÂż przyjdzie czas, za dwa razy po tysiÂąc lat, kiedy twoje pisma zostanÂą ujawnione. 16. „Do tego czasu nauki moje bĂŞdÂą faÂłszowane i obrĂłcÂą siĂŞ w zÂłowrogi kult, ktĂłry spowoduje rozlew mnĂłstwa ludzkiej krwi, 20. „Lecz ty, Judaszu Iskarioto, do tego czasu bĂŞdziesz niewinnie lÂżony jako mĂłj zdrajca i tak potĂŞpiony, w rezultacie oszukaĂączoÂści g³ównych kapÂłanĂłw i ignorancji ludzi. 21. „Lecz nie zwracaj na to uwagi, gdyÂż nauki o prawdzie wymagajÂą ofiar ktĂłre muszÂą byĂŚ poczynione. " Znowu te ‘konieczne ofiary’ Zapewne ofiarÂą niesprawiedliwego oskarÂżenia Judasza jest sam wystepny Izrael. Jednak to zÂłowrogi kult, ktĂłry oskarÂży Judasza ma utopiĂŚ Âświat we krwi. Zaczyna mi siĂŞ to mieszaĂŚ 28. „Oni jednak nie sÂą czĂŞÂściÂą tego miotu wĂŞÂży i Âżmij, ktĂłrzy oddali siĂŞ faÂłszywej Judaistycznej wierze, 29. „faÂłszywym wierzeniom i faÂłszywym naukom, ktĂłre przejĂŞli od MojÂżesza, ktĂłry z kolei skradÂł je Egipcjanom. " Eh, prĂłba wprowadzenia przez Echnatona monoteizmu zakoĂączyÂła siĂŞ fiaskiem a jego miasto el-Amarna w ktĂłrym dawni bogowie mieli zostaĂŚ zapomnieni, w niedÂługim czasie pochÂłoneÂła pustynia. Przypuszcza siĂŞ nawet ze monoteizm faraon ten zaczerpnoÂł od Âżony, ktĂłra po Âśmierci cĂłrek miaÂła go ponoĂŚ opuÂściĂŚ, wracajÂąc do swego ludu. XV 76. „Nowy prorok tej odlegÂłej przyszÂłoÂści, nie bĂŞdzie posiadaÂł tak wiele siÂły i mocy nad zÂłem i chorobÂą. 77. „Lecz jego wiedza przewyÂższy mojÂą, a jego ujawnienie moich prawdziwych nauk, wstrz¹œnie podstawami caÂłej Ziemi, gdyÂż w jego czasach Âświat bĂŞdzie zalewany moimi naukami, zafaÂłszowanymi przez znieksztaÂłcajÂących pisma i ÂżyĂŚ bĂŞdzie w faÂłszywych kultach religijnych przynoszÂących ÂśmierĂŚ." Billy niechybnie przepowiedziaÂł swoje nadejscie  80. „Jednak przed koĂącem dwakroĂŚ tysiÂąca lat ten nowy prorok ujawni moje niezafaÂłszowane nauki niewielkiej grupie, tak jak i ja nauczam mÂądroÂści, wiedzy i praw ducha i Stworzenia maÂłe grupy zaufanych przyjació³ i uczniĂłw. 83. I z powodu ich lekcewaÂżenia dla prawdy nie pokazaÂł on tam wielkich znakĂłw swojej mocy, ani nie przekazaÂł swej wielkiej mÂądroÂści" Cwane...i naiwne. jakby ktoÂś pisaÂłe ten tekst dla gromady dzieciakĂłw XVII Nowa wykÂładnia 4 przykazania? 4. „MojÂżesz powiedziaÂł, zgodnie z prawami ludzkoÂści, ‘Musicie szanowaĂŚ swego ojca i matkĂŞ, a ci co niesprawiedliwie zniesÂławiÂą swego ojca i matkĂŞ umrÂą.’ 5. „NaukÂą praw Stworzenia jest to: BĂŞdziesz szanowaÂł swego ojca i matkĂŞ, lecz ktokolwiek nie uszanuje swego ojca i matki bĂŞdzie usuniĂŞty z rodziny i ze spoÂłecznoÂści prawych. 6. „Lecz wy uczycie, ‘Powiedzcie to waszemu ojcu czy matce: DokÂładam siĂŞ do kultu religijnego, to co wam zawdziĂŞczam, zatem nie jestem dÂłuÂżej wam zobowiÂązany. 7. „Zatem Âźle uczycie, Âże ludzie nie potrzebujÂą dÂłuÂżej czciĂŚ swego ojca i matki. Tak przehandlowaliÂście prawa Stworzenia za wasze wÂłasne statuty i chĂŞĂŚ wÂładzy." Tu mam nielada problem, sensu bowiem tego nijak nie rozumiem...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Val Dee
Gość
|
 |
« Odpowiedz #24 : Styczeń 07, 2010, 20:45:39 » |
|
Oj daj juÂż spokĂłj - kaÂżdy nawet podstawowo wyksztaÂłcony czÂłowiek wie jak skoĂączyli katarzy. A gnoza obecnie jest bardzo popularna w wersji niu ejdÂż ;P temu teÂż chyba nikt nie zaprzeczy
BĂŞdÂąc sprawiedliwym to na chrzeÂścijan teÂż nie wolno pisaĂŚ "dwuznacznych" tekstĂłw bo na poczÂątku naszej ery byli po prostu mordowani i przeÂśladowani (teraz teÂż sÂą)?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|