Bardzo lubie Ofre Haza , szkoda ze juz nie zyje , ze nie zaspiewa nam pieknem swojej istoty.
Yerushalaim Shel Zahav (Jerusalem of Gold) Ofra Haza translations in the description http://www.youtube.com/watch?v=6_rCOTYbT-0Co to jest Swieto Chanuki?
Swieto wiecznego swiatla.
Zapalamy te ÂświatÂła ( ha-nerot-halalu) ze wzglĂŞdu na cuda, zwyciĂŞstwa i wszechmocne czyny , ktĂłrych Ty dokonaÂłeÂś dla naszych ojcĂłw przez Twych ÂświĂŞtych kapÂłanĂłw. W ciÂągu wszystkich oÂśmiu dni Chanuki ÂświatÂła te sÂą poÂświĂŞcone i nie wolno
nam ich uÂżywaĂŚ , wolno nam tylko na nie patrzeĂŚ , aby dziĂŞkowaĂŚ Imieniu Twemu za Twe cuda, TwÂą pomoc i Twe wszechmocne czyny.
( Modlitewnik)
Chanuka Sameach!!!
Powy¿szy hymn , który œpiewamy podczas zapalania œwiate³ek , dopiero pod koniec XIII wieku zosta³ w³¹czony najpierw do modlitewników niemieckich - o co zadba³ rabbi Meir z Rotenburga (zm.1293) a nastêpnie równie¿ do sefardyjskich.
Ka¿dego roku w porze najkrótszych dni , kiedy ciemnoœÌ trwa d³u¿ej ni¿ jasnoœÌ , przez osiem dni zapalamy œwiate³ka œwiecznika chanukowego (chanukija) , œpiewamy pieœni o ocaleniu i cudach , jakie Bóg uczyni³ naszym przodkom , gdy znalezli siê w wielkiej biedzie i niewoli. Podczas tych dni zakaz pracy nie obowi¹zuje , tote¿ nie maj¹ one charakteru œwi¹tecznego.
Po poÂłudniu jednak, o zachodzie sÂłoĂąca , gdy zapalajÂą siĂŞ Âświece , rodzi siĂŞ iÂście ÂświÂąteczny nastrĂłj.
Chanuka jest œwiêtem œwiat³a i radosci, cieszymy siê z tego , ¿e œwiat³o rozprasza ciemnoœÌ.
A ÂświatÂło to przecieÂż Nauka, Prawo, wieczny ogieĂą siedmioramiennego Âświecznika, ktory w hejchal, Âświetym obszarze Âświatyni w Jerozolimie , pali siĂŞ jako znak najwyÂższej ObecnoÂści.
SÂłowo chanuka oznacza "inauguracjĂŞ, poÂświĂŞcenie" . ÂŚwiatÂło Chanuki , ustanowiono w 164r.p.n.e. , aby upamiĂŞtniĂŚ
zwyciĂŞskie powstanie Machabeuszy przeciwko hellenistycznym wÂładcom , usuniĂŞcie pogaĂąskiego kultu ze zbezczeszczonej
ÂŚwiÂątyni w Jerozolimie i ponowne poÂświecenie jej Jedynemu StwĂłrcy dwudziestego piÂątego dnia miesiÂąca kislew (grudzieĂą).
W II w.p.n.e.w³adzê nad Jude¹ sprawowa³a syryjska ga³¹z helleùskich diadochów , zwanych Seleucydami. ¯ydowska ludnoœÌ Judei by³a bardzo zwaœniona , sprzeczne orientacje podzieli³y nawet ród arcykap³anów. Niektórzy z jego cz³onków podobnie jak spore grupy najwy¿szej warstwy spo³eczeùstwa , ulegli fascynacji kultur¹ helleùsk¹ , chcieli zmieniÌ Jerozolimê w swojego rodzaju polis i wprowadziÌ hellenistyczne nowinki, tote¿ popierali obce panowanie.
Z drugiej strony chasidim, "ludzie poboÂżni" , i uczeni w PiÂśmie stworzyli ruch skierowany przeciw zhellenizowanym warstwom i zwalczali odszczepieĂącĂłw.
Z kolei pomniejsze grupki , takie jak esseĂączycy, izolowaÂły siĂŞ prowadzÂąc surowy i czysty i ich zdaniem jedynie zgodny z BibliÂą tryb Âżycia.
Seleucydzi usiÂłowali narzuciĂŚ przemocÂą hellenistycznÂą cywilizacjĂŞ , przy czym krĂłl Antioch IV Epifanes (175 -164 r.p.n.e.) wypeÂłniaÂł to zadanie z bezwzglĂŞdnym okrucieĂąstwem, zakÂładajÂąc , Âże znajdzie oparcie dla swoich dziaÂłaĂą w Âżydowskim stronnictwie proseleuckim. KazaÂł przeÂśladowaĂŚ i torturowaĂŚ i zabijaĂŚ wszystkich , ktorzy Âżyli zgodnie z nakazami Âżydowskiego Prawa.
Kiedy Antioch zaj¹³ Jerozolimê , aby wesprzeÌ "stronnictwo reform" , walka religijna osi¹gnê³a apogeum.
Antioch posun¹³ siê jednak za daleko. Dwudziestego pi¹tego dnia miesi¹ca kislew zbezczeœci³ Œwi¹tyniê, ka¿¹c rozbiÌ siedmioramienny œwiecznik i gasz¹c wieczne œwiat³o , Wielk¹ Œwi¹tyniê poœwiêci³ Zeusowi i wprowadzi³ nowy obcy kult.
Wszystko to przyspieszyÂło wybuch zbrojnego powstania .
Po latach cierpieĂą poddaĂąstwa i przeÂśladowaĂą Âżydowski lud wznieciÂł bunt pod przewodem rodu Hasmoneuszy nazywanych rĂłwnieÂż Machabeuszami. ByÂło to powstanie chlopskie , ktĂłre rozprzestrzeniÂło sie z Modiin , wioski poÂłoÂżonej na Nizinie Judzkiej na poÂłudniowy zachĂłd od Jerozolimy.
Wywodzacy siĂŞ z rodu kapÂłaĂąskiego stary Matatiasz i jego piĂŞciu synĂłw zorganizowali i przeprowadzili powstanie przeciw obecnej wÂładzy , bĂŞdÂące rĂłwnoczeÂśnie wojnÂą domowÂą .
Walka o niezale¿noœÌ polityczn¹ trwa³a piêÌ lat, ale zakoùczy³a siê zwyciêstwem: w 164 r.p.n.e. armia Machabeuszy wkroczy³a do Jerozolimy i odbi³a Œwi¹tyniê.
Oto relacja przekazana w Pierwszej KsiĂŞdze Machabejskiej ( 4,36-39):
.......
Efrat Gal-Ed
Ksiega ÂświÂąt Âżydowskich.
Ofra Haza on Kid's show - A Hanuka Song http://www.youtube.com/watch?v=1ES27H2T6bs&feature=related