W książce
Wolna Wola Tomasz J. Chałko podaje kilka wskazówek dotyczących medytacji i koncentracji, bo jak twierdzi, to dwie różne formy stanu umysłu:
kwadraciki należy czytać jako "ż"..."
Medytacja i KoncentracjaMedytacja jest to cwiczenie, majace na celu osiagnac i
utrzymac kompletna „cisze” umysłu, bez jakichkolwiek
mysli. Innymi słowy, w czasie medytacji staramy sie
utrzymac nasz umysł „czysty” i zwracamy uwage na to
eby
nie myslec.
Stan „ciszy umysłu” moe byc utrzymywany przez kilka
sekund czy kilka godzin, w zalenosci od twoich
zamiarów i umiejetnosci.
Koncentracja jest cwiczeniem, którego cel jest dokładnie
odwrotny – koncentrowanie naszej uwagi na
uywaniurónych aspektów naszego Intelektu takich jak
wyobraznia, wizualizacja, twórczosc, logiczne myslenie,
formułowanie i rozwiazywanie problemów czy te
przeywanie i analiza uczuc.
Podobnie jak z medytacja, istnieja ograniczenia jak długo
moemy kontynuowac koncentracje zanim nie musimy od
niej odpoczac.
Jest niezmiernie wane rozrónic medytacje od
koncentracji, po prostu dlatego e maja one diametralnie
róniace sie cele.
Ani medytacja, ani koncentracja nie moe byc
kontynuowana w nieskonczonosc.
64
Czy kiedykolwiek cie zastanowiło DLACZEGO nie moesz
pracowac bez przerwy i odpoczynku? Dlaczego nie moesz
utrzymac koncentracji przez długi okres czasu nie
odpoczywajac? Dlaczego nie moesz spac nieskonczenie
długo?
Czy pamietasz Uniwersalne Prawo Percepcji?
Potrzebujemy doswiadczac
kontrasty, eby cokolwiek
zauwayc. Naszym zadaniem jest zorganizowac te
kontrasty w okreslony sposób, aby doswiadczac poczucia
równowagi i harmonii.
Praca nam sie podoba tylko wtedy, kiedy jestesmy
wypoczeci. Znacznie bardziej doceniamy odpoczynek,
kiedy cieko pracujemy. „Cykliczne zmiany” nastepuja
wszedzie wokół nas, dlatego e odzwierciedlaja one
podstawowa zasade funkcjonowania Swiadomie
Zaprojektowanego Wszechswiata, od czastek
elementarnych do systemów Galaktyk.
Co ma wspólnego Prawo Kontrastu z medytacja i
koncentracja?
Medytacja i koncentracja sa dwiema diametralnie
przeciwstawnymi procesami naszego Intelektu. W czasie
koncentracji intensywnie uywamy przerónych
moliwosci naszego Intelektu, natomiast w czasie
medytacji unikamy jakiejkolwiek działalnosci umysłowej.
Cykliczne przeplatanie medytacji i koncentracji jest tak
samo niezbedne, jak przeplatanie czasu pracy z czasem
odpoczynku.
Oznacza to, e nie powinnismy tylko „medytowac” czy te
tylko sie „koncentrowac”. Najlepszym cwiczeniem dla
naszego Intelektu jest swiadomie zastepowac okresy
koncentracji okresami medytacji. Nasz Intelekt
funkcjonuje najlepiej, kiedy ma moliwosci doswiadzania
i jednego i drugiego ekstremum.
65
Dlaczego potrzeba medytowac? Czy odpoczynek i sen nie
wystarczaja?Kiedy „odpoczywasz”, twój umysł wcale nie odpoczywa.
Masz mysli i przeywasz uczucia cały czas. Zwróc na to
uwage. Podobnie w czasie snu – przeywasz sny, uczucia
i inne doznania, nawet wtedy gdy ich dokładnie nie
pamietasz kiedy sie obudzisz.
Medytacja umoliwia ci nauczyc sie swiadomie
organizowac najlepszy moliwy odpoczynek dla twojego
Intelektu. Kiedy Intelekt jest wypoczety – jest w stanie
funkcjonowac na znacznie wyszym poziomie ni zwykle i
staje sie on znacznie bardziej efektywny.
Kiedy nasz umysł jest zasmiecony myslami i
wspomnieniami - jest bardzo trudno jest miec dobre
pomysły czy wymyslac cos nowego.
To co nam sie wydaje e „wiemy” stanowi bariere, która
przeszkadza nam w dostrzeeniu i zrozumieniu nowych
idei. Nasz umysł jest po prostu zatkany starymi myslami,
wspomnieniami i ograniczeniami. Kiedy regularnie
czyscimy nasz umysł z mysli, robimy w nim porzadek i
miejsce na nowe wnioski i pomysły.
Podsumowujac, medytacja jest tak samo niezbedna dla
twojego Intelektu, jak sen dla twojego ciała.
66
Prosta technika medytacyjnaIstnieje cały szereg rónych szkół medytacji. Wiekszosc z
nich uywa tak zwanej „mantry”, skomponowanej z kilku
słów czy dzwieków. Mantra jest powtarzana „w umysle”,
eby nam pomóc osiagnac i utrzymac stan „ciszy”
umysłu.
Mantra, w przeciwienstwie od tego co wmawiaja niektórzy
nauczyciele medytacji, nie ma w sobie niczego „swietego” i
w zasadzie nie ma mantry, która jest lepsza ni inne.
Jakkolwiek, mantra ma dwie wane funkcje, które moga
nam bardzo pomóc w osiagnieciu i przedłueniu
medytacyjnego stanu „ciszy” umysłu.
1. Mantra jest bardzo prosta mysla. Staje sie ona nam
bardzo dobrze znana gdy powtarzamy ja w pamieci.
Mysl ta jest uywana to zastapienia innych mysli jakie
moga nam zakłócac cisze umysłu. Za kadym razem,
kiedy zauwaymy e myslimy o czyms w czasie
medytacji – uywamy mantre, eby inne mysli nia
zastapic.
2. Kiedy medytujemy regularnie przy uyciu tej samej
mantry (jakakolwiek ona by nie była), przyzwyczajamy
nasz umysł e nasza mantra jest zwiazana z błogim
stanem medytacji. To „przyzwyczajenie” zostało
nazwane „kotwica” przez twórców i praktykantów
metody zwanej Neuro Lingwistycznym
Programowaniem (NLP) [18]. Po osiagnieciu takiego
przyzwyczajenia, nawet gdy jestesmy wyprowadzeni z
równowagi, sama mysl o mantrze pomaga nam
osiagnac równowage umysłu prawie natychmiast. Ta
cecha i funkcja mantry jest znakomitym narzedziem w
trudnych sytuacjach ycia, narzedziem, które
sami w
sobie rozwijamy i ulepszamy w rezultacie
systematycznej praktyki medytacji.
67
Rozumiejac powysze funkcje mantry staje sie
oczywistym, e zmienianie mantry nie jest dobrym
pomysłem. Zmiane mantry mona rozwaac jako
poyteczna tylko w specjalnych sytuacjach, na przykład
wtedy, kiedy chcemy wyeliminowac pewien nawyk, który
przeszkadza nam w osiagnieciu głebokiego stanu
medytacji i nasza obecna mantra wydaje sie zwiazana z
tym nawykiem.
Jest take logiczne, e jakakolwiek mantre uywamy, nie
powinnismy jej ujawniac nikomu innemu. W przeciwnym
wypadku, dajemy innym ludziom sposób telepatycznej
kontroli naszego umysłu przy uyciu naszej własnej
mantry.
Mantry sa zazwyczaj skomponowane z przeplatajacych sie
miedzy soba samogłosek i głosek nosowych. Jedna z
najbardziej znanych mantr jest „oooooummmm” czy
„aaaaaummmm”, ale odpowiednie słowo w dowolnym
jezyku moe słuyc za mantre gdy rozciagniemy sylaby
(dom, zen, sam, rzad, kon itd...). Dobrze jest, gdy mantra
jest sztucznie stworzonym słowem i nic nie znaczy w
adnym jezyku.
Postawa ciała w czasie medytacji nie jest bez znaczenia.
Najłatwiejsza jest wygodna pozycja siedzaca z prostym i
pionowym kregosłupem. Jesli sie połoysz –
najprawdopopdobniej zasniesz. Moesz to wykorzystac
kiedy masz trudnosci z zasnieciem.
Łaczenie rak i krzyowanie nóg w czasie medytacji jest
poyteczne, poniewa w ten sposób zamykamy swoje pole
bio-elektromagnetyczne i tym samym zwiekszamy jego
intensywnosc. Siedzenie w pozycji jogi ze skrzyowanymi
nogami jest dobra pozycja, ale jej osiagniecie wymaga
systematycznego treningu. Jeszcze jedna pozycja,
jakkolwiek bardzo rzadko dzisiaj uywana, jest pozycja
głebokiego przysiadu z kolanami blisko piersi, ze
skrzyowanymi rekoma i nogami. Pozycja ta przypomina
pozycje płodu w łonie matki zanim sie rodzimy.
68
Jeeli nigdy nie udało ci sie spróbowac medytacji, znajdz
zaciszne miejsce i wypróbuj nastepujaca metode:
1. Przyjmij wygodna pozycje ciała, jedna z wyej
wymienionych
2. Zamknij oczy i rozluznij wszystkie miesnie w swoim
ciele, właczajac miesnie twarzy. Kilka nosowych
oddechów w stylu jogi, ze zmiana nozdrzy dla wdechu i
wydechu jest pomocne w tej fazie. Zanim przejdziesz
do nastepnej fazy, upewnij sie e wszystkie miesnie w
twoim ciele sa tak rozluznione jak to tylko moliwe.
3. Ignoruj kada mysl z której sobie zdasz sprawe. Nie
kontynuuj adnej mysli, po prostu ignoruj je wszystkie
przez co najmniej 15-20 minut. Moesz uywac
mantry (wyobraac sobie, e słyszysz dzwieki mantry
we własnym umysle) za kadym razem kiedy
zauwaysz e o czyms myslisz. Innym sposobem jest
liczenie mysli, bez próby ich analizy. Kiedy osiagniesz
2 czy 3 mysli w ciagu 5 minut albo zapomnisz jaki
numer był ostatni, oznacza to e medytujesz.
Zanim zaczniesz medytacje, dobrze jest dokładnie
zdefiniowac czego chcesz sie nauczyc i co zrozumiec. W
czasie medytacji nie formułuj pytan i nie oczekuj
odpowiedzi – sa to take mysli !
Stopniowo, w miare jak nabierzesz doswiadczenia,
bedziesz w stanie osiagnac spokój i cisze umysłu nawet w
tłumie ludzi czy te w trudnej sytuacji, z pomoca twojej
mantry. Oczywiscie, nie uywaj mantry w trudnych
sytuacjach dopóki nie masz pewnosci e praktykujesz
medytacje wystarczajaco systematycznie i e dzwiek
mantry rzeczywiscie ci pomaga w uzyskaniu spokoju i
ciszy umysłu.
69
Przykłady cwiczen na koncentracjeKoncentracja na MiłosciKoncentracja ta jest take zwana „metta” koncentracja
[3]. Po osiagnieciu spokoju i ciszy umysłu w rezultacie
medytacji i utrzymywaniu takiego stanu przez okolo 20
minut, wyobraz sobie e „otacza” cie Miłosc. Nie
poadanie. Miłosc jaka czujesz dla swoich dzieci, matki
czy Natury. Prawdziwa Miłosc.
Pojedynczo, przypadek po przypadku, przeanalizuj
wszystkich i wszystko co ci w jakimkolwiek stopniu w
nich przeszkadza i próbuj znalezc w SOBIE uczucie
Miłosci dla tych ludzi. Próbuj dostrzec i potraktowac
błedy – swoje własne jak równiez błedy innych ludzi -
jako niezbedne narzedzia do nauki Miłowania bliznich.
Spróbuj osiagnac i utrzymac stan, w którym nie moesz
sobie wyobrazic nikogo sposród swoich bliznich, kogo nie
moesz miłowac.
Kiedy osiagniesz taki stan, wyobraz sobie, e Miłosc,
która cie otacza - rosnie. Wyobraz sobie, e sie ona
rozprzestrzenia. Wyobraz sobie, e wypełnia całe
pomieszczenie w którym sie znajdujesz, a nastepnie
wypełnia cały budynek ze wszystkimi ludzmi którzy sie w
nim znajduja. Ostatecznym celem tej koncentracji jest
wyobraenie sobie, e TWOJA WŁASNA Miłosc otacza cała
planete, nastepnie nasza cała Galaktyke i w koncu
wypełnia cały Wszechswiat. Moe ci zajac wiele miesiecy
czy nawet lat zanim zdołasz to sobie naprawde wyobrazic.
70
Koncentracja na „wizjach”Kiedy medytujesz systematycznie i okresy „spokoju i
ciszy” umysłu staja sie odpowiednio długie, twój umysł
moe tworzyc „wizje” czy „wizerunki” które pojawia sie
przed toba nawet wtedy, kiedy twoje oczy beda zamkniete
i w pomieszczeniu w którym sie znajdujesz bedzie
kompletna ciemnosc.
Pojawianie sie ..." ...
Więcej w temacie na poniższym linku:
http://www.reddress.ovh.org/wolnawola.pdf