Teologia obala teoriĂŞ o koĂącu Âświata w 2012.
AntychrystAutor: Piotr Kapusta 2010-10-27 09:45:08
Czy w 2012 roku nastanie koniec œwiata? Wszyscy pozwalamy ogarn¹Ì siê jednej wielkiej paranoi, na co tylko czekaj¹ ró¿ne sekty. Zanim wiêc damy siê znów nabraÌ na kolejny koniec œwiata (które ju¿ tyle razy mia³y byÌ) i kolejne przyjœcie antychrysta, przeœledŸmy historiê tej tajemniczej postaci.
Podstawy biblijneSamo sÂłowo "antychryst" pojawia siĂŞ w Biblii jedynie w 1J i 2J. sÂą to nastĂŞpujÂące fragmenty:
"Dzieci, jest juÂż ostatnia godzina, i tak, jak sÂłyszeliÂście, Antychryst nadchodzi, bo oto teraz wÂłaÂśnie pojawiÂło siĂŞ wielu AntychrystĂłw; stÂąd poznajemy, Âże juÂż jest ostatnia godzina.[…] Któ¿ zaÂś jest kÂłamcÂą, jeÂśli nie ten, kto zaprzecza, Âże Jezus jest Mesjaszem? Ten wÂłaÂśnie jest Antychrystem, ktĂłry nie uznaje Ojca i Syna". (1J 2,18.22)
"KaÂżdy zaÂś duch, ktĂłry nie uznaje Jezusa, nie jest z Boga; i to jest duch Antychrysta, ktĂłry - jak sÂłyszeliÂście - nadchodzi i juÂż teraz przebywa na Âświecie". (1J 4,3)
"Wielu, bowiem pojawiÂło siĂŞ na Âświecie zwodzicieli, ktĂłrzy nie uznajÂą, Âże Jezus Chrystus przyszedÂł w ciele ludzkim. Taki jest zwodzicielem i Antychrystem". (2J 7)
Przedrostek anti, oznacza "wbrew czemuœ/zamiast czegoœ/w miejsce czegoœ". Ma to byÌ, wiêc ktoœ, kto bêdzie chcia³ zaj¹Ì miejsce Chrystusa i bêdzie wobec tego Jego przeciwnikiem. Co tak naprawdê mówi o antychryœcie Biblia?
1. Jego przyjÂście to znak ostatniej godziny. Prawdopodobnie Jan wprowadziÂł ten termin nawiÂązujÂąc do póŸnych pism Âżydowskich, jak np. KsiĂŞga Daniela – mĂłwiÂących o nadejÂściu w czasach ostatecznych wielkiego przeciwnika Boga.
2. Cechuj¹ go: brak mi³oœci, niemoralnoœÌ, zaprzeczanie wcieleniu Jezusa i Jego mesjaùstwu.
3. Jan pisz¹c o nim powo³uje siê na katechezê Jezusa na ten temat ("jak s³yszeliœcie") i precyzuje, ¿e s¹ to wszyscy g³osz¹cy b³êdne nauki o Chrystusie, bêd¹cy cz³onkami gmin.
4. Prawdopodobnie samo sÂłowo "antychryst" pochodzi od Jana.
5. Najprawdopodobniej Jan ma tu na myÂśli gnostykĂłw i/lub doketĂłw.
6. Podobny wydŸwiêk maj¹ te¿ proroctwa o ohydzie ziej¹cej pustk¹ oraz fa³szywych mesjaszach i prorokach. Cechy antychrysta indywidualnego i zbiorowego mo¿emy dopatrzeÌ siê te¿ w 2Tes i Ap (2 bestie, które w po³¹czeniu z postaci¹ Smoka, "ma³puj¹" Boga, usi³uj¹c naœladowaÌ Trójcê Œw.).
Poniewa¿ Biblia o postaci antychrysta mówi niewiele i doœÌ ogólnikowo, st¹d bardzo czêsto dochodzi³o i wci¹¿ dochodzi do nadinterpretacji Biblii i wskazywania wci¹¿ nowych kandydatów na antychrysta.
AntychryÂści w historii KoÂścioÂłaW czasach ojcĂłw KoÂścioÂła uczono o antychryÂście, jako faÂłszywym mesjaszu, ktĂłrym posÂłuÂżyÂł siĂŞ szatan do szerzenia zÂła w Âświecie. Po raz pierwszy pojĂŞcia tego uÂżyÂł Polikarp – biskup Smyrny, w zwiÂązku z plagÂą herezji, twierdzÂąc, Âże kaÂżdy, kto nie wyznaje wiary w czÂłowieczeĂąstwo Syna BoÂżego, kto nie uznaje Âświadectwa Jego krzyÂża oraz odrzuca rzeczywistoœÌ zmartwychwstania, zasÂługuje na miano antychrysta. OgĂłlnie rzecz biorÂąc, tradycja patrystyczna wskazuje na 2 typy antychrysta:
1) Herezjologiczny – czyli przeÂśladowca doktrynalny;
2) Eschatologiczny – czyli przeÂśladowca dni ostatnich.
Po drug¹ interpretacjê siêgn¹³ po raz pierwszy œw. Ireneusz, uto¿samiaj¹c antychrysta z trzeci¹ besti¹ z Apokalipsy i Ps 90.
Oczekiwanie na przyjœcie antychrysta zdominowa³y zw³aszcza œredniowiecze i XVI-XVII wiek. W ten sposób wyra¿ano zwodniczoœÌ z³a i jego pozorn¹ wszechmoc, a zarazem by³ to skuteczny sposób charakteryzowania oponentów w Koœciele i paùstwie, i godnego dowartoœciowania oporu wobec nich. Ju¿ wczeœniej widziano w antychryœcie, np. Kaligulê, Nerona, Szymona Maga, arian; maga, który zostanie cesarzem rzymskim, og³osi siê Chrystusem i zwiedzie ¯ydów, podaj¹c siê za syna Dawida i rozbudowuj¹c œwi¹tyniê.
ÂŚredniowieczny antychryst to czÂłowiek, w ktĂłrego duszy w sensie moralnym mieszka szatan, (Âśw. Tomasz z Akwinu), bÂądÂź jak np. hiszpaĂąski mistyk Ferdinando z Kordoby, osoba zbyt wyksztaÂłcona, jak na tamte czasy i jak na zwykÂłego Âśmiertelnika (znaÂł on na pamiĂŞĂŚ BibliĂŞ, pisma teologĂłw, ksiĂŞgi prawne, pisma niektĂłrych filozofĂłw, jĂŞzyki: hebrajski, ÂłacinĂŞ, grecki, arabski).
Najbardziej zawa¿aj¹cy na przysz³ych pokoleniach opis antychrysta da³ ¿yj¹cy w X w. mnich Adson z Montier-en-Der, który korzystaj¹c z ró¿nych wczeœniejszych komentarzy do Apokalipsy i listów Paw³owych, stworzy³ wrêcz jego biografiê.
A oto fragmenty:
Antychryst narodzi siĂŞ z narodu Âżydowskiego, tzn. ze szczepu Dana wedle proroctwa mĂłwiÂącego: "Stanie siĂŞ Dan wĂŞÂżem na drodze, ÂżmijÂą rogatÂą na ÂścieÂżce" (Rdz 49,17). […] narodzi siĂŞ zaÂś z kopulacji ojca i matki, tak jak u innych ludzi, a nie, jak mĂłwiÂą niektĂłrzy, z samej dziewicy. Lecz jednak caÂły bĂŞdzie poczĂŞty w grzechu, w grzechu spÂłodzony i w grzechu siĂŞ narodzi. W samym zaÂś jego poczÂątku poczĂŞcia diabeÂł rĂłwnoczeÂśnie wejdzie w Âłono jego matki i z mocy diabÂła bĂŞdzie pielĂŞgnowany i chroniony w brzuchu matki, i moc diabÂła bĂŞdzie z nim. A jako do wnĂŞtrznoÂści Matki Pana naszego Jezusa Chrystusa przybyÂł Duch ÂŚwiĂŞty i JÂą zacieniÂł SwÂą MocÂą, i napeÂłniÂł BoskoÂściÂą, aby poczĂŞÂła z Ducha ÂŚwiĂŞtego, i to, co siĂŞ narodziÂło byÂło Boskim i ÂŚwiĂŞtym. Tak takÂże diabeÂł w matkĂŞ Antychrysta siĂŞ zapuÂści, i ca³¹ jÂą wypeÂłni, ca³¹ otoczy, ca³¹ opanuje, ca³¹ wewnÂątrz i na zewnÂątrz posiÂądzie, aby diabeÂł "pocz¹³" poprzez wspó³dziaÂłajÂącego czÂłowieka, i to, co bĂŞdzie narodzone, caÂłe byÂło nieprawe, caÂłe zÂłe, caÂłe zatracone.[…] PosÂłuchajcie takÂże o miejscu, gdzie powinien siĂŞ narodziĂŚ […] korzeĂą caÂłego zÂła powinien powstaĂŚ, tzn. z miasta Babilonu. […] TakÂże zniszczonÂą ÂświÂątyniĂŞ, ktĂłrÂą Salomon wybudowaÂł Bogu, przywrĂłci do jej stanu poprzedniego i obrzeza siĂŞ, i bĂŞdzie siĂŞ mieniÂł synem Boga WszechmogÂącego.[…] Sprawi, by ogieĂą z nieba strasznie zstĂŞpowaÂł, drzewa nagle kwitÂły i usychaÂły […] takÂże zmarÂłych bĂŞdzie poruszaÂł wobec ludzi, tak, aby w b³¹d zostali wprowadzeni […] ofiaruje wierzÂącym w niego skarby zÂłota i srebra. KtĂłrych zaÂś nie zdoÂła popsuĂŚ darami, przezwyciĂŞÂży terrorem. KtĂłrych zaÂś nie zdoÂła przestraszyĂŚ znakami i cudami, sprĂłbuje zwieœÌ. KtĂłrych ani znakami nie zdoÂła zwieœÌ, tych zabije wobec wszystkich.[…] Przed jego wystÂąpieniem dwaj wielcy prorocy zostanÂą posÂłani na Âświat, to znaczy Enoch i Eliasz.
W okresie krucjat, antychrysta widziano w Mahomecie i armii saracenĂłw; z nastaniem epoki reformacji utoÂżsamiano go z papieÂżami. Sam Luter w artykuÂłach szmalkaldzkich z 1537r. stwierdziÂł: Papam esse verum antichristum. Od Edwarda Bagshawa – teologa z XVII w. przyjmuje siĂŞ, Âże antychryst musi byĂŚ liczby mnogiej, obejmujÂąc sumĂŞ licznych faÂłszywych ChrystusĂłw i prorokĂłw, zjednoczonych pod jednym przewodem. Pod koniec XVII w. z racji najazdĂłw tureckich na EuropĂŞ, odÂżyje przypisywanie cech antychrysta Mahometowi.
W XVIII w. cechy te przypisywano np. Piotrowi I Wielkiemu, w XIX w. – Napoleonowi, w XX w. Bolszewikom, Hitlerowi, Stalinowi, czy bin Ladenowi. Jak wiĂŞc widzimy, kaÂżda epoka ma swego antychrysta. Co warte uwagi: w marcu 2007 roku, w Watykanie, kard. G. Biffi, w oparciu o teksty prawosÂławnego teologa – SoÂłowjowa, wygÂłosiÂł dla Benedykta XVI rekolekcje na temat antychrysta.
Wspó³czesnym trendem jest przypisywanie mu cech pacyfisty, ekologa i ekumenisty, ascety, naukowca i filantropa, który ju¿ od m³odoœci by³ zdolnym i wytrawnym egzeget¹, oczywiœcie wierz¹cym, nie mniej jednak niemog¹cym zaakceptowaÌ 3 spraw odnoœnie Jezusa:
1. Jego podejÂścia do kwestii moralnych (dzielenia ludzi na dobrych i zÂłych)
2. Jego absolutnej jedynoÂści (uwaÂżaĂŚ Go bĂŞdzie za jednego z wielu, swego poprzednika)
3. Tego, Âże Chrystus Âżyje, (dlatego zaprzeczaÂł zmartwychwstaniu)
Dalej – wg SoÂłowjowa – zwoÂła on przedstawicieli wszystkich wyznaĂą chrzeÂścijaĂąskich na sobĂłr powszechny, ktĂłry odbĂŞdzie siĂŞ pod jego przewodnictwem. Katolikom zagwarantuje ziemskÂą wÂładzĂŞ papieÂża; prawosÂławnym instytut gromadzÂący i przechowujÂący wszelkie cenne sprzĂŞty liturgiczne nale¿¹ce do tradycji wschodniej; protestantom zaÂś szczodrze finansowane centrum wolnych studiĂłw biblijnych. Masy chrzeÂścijan zaangaÂżujÂą siĂŞ na jego rzecz. Warto, wiĂŞc ÂśledziĂŚ ten wÂątek, bo wbrew pozorom temat antychrysta wci¹¿ jest "na fali" i pewnie bĂŞdzie siĂŞ przewijaÂł w kaÂżdej epoce.
http://interia360.pl/artykul/antychryst,40082